MBA i teknologiledelse

Vår 2022 (6. semester)

BE323E
30 sp

Studieprogrammet gir kandidatene analytiske ferdigheter velegnet for ivaretakelse av lederoppgaver i teknologi- og kunnskapsbedrifter. Programmet er yrkesrettet og tilbys som et samlingsbasert deltidsstudium hvor de 90 studiepoengene er fordelt over tre år. Alle emner er obligatoriske.

Gjennom programmet belyses teknologiledelse fra økonomiske, organisatoriske, markedsmessige og innovasjonsfaglige perspektiv. De to første semestrene fokuserer på innovasjonsledelse, forretningsutvikling, finansiering av forretningsutvikling, samt ledelse, team og endring i teknologidrevne bedrifter. Tredje semester tar for seg industriell markedsføring og strategisk ledelse av teknologibedrifter i dynamiske omgivelser. I fjerde semester starter forberedelsene til masteroppgaven gjennom kurset anvendt metode, i tillegg til en innføring i kontraktsforhandlinger. Siste studieår er i sin helhet viet til masteroppgaven, et omfattende selvstendig akademisk arbeid som skrives under veiledning. Tema for masteroppgaven kan gjerne knyttes til et samarbeid med relevante bedrifter/miljø som har utfordringer relatert til teknologiledelse.

Kunnskap:

Kandidaten skal:

• ha avansert kunnskap innenfor ulike deler av fagområdet teknologiledelse
  • ha inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder innenfor teknologiledelse
  • kunne anvende kunnskap på nye områder innenfor teknologiledelse

Ferdigheter:

kandidaten skal:

• kunne analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor teknologiledelse og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • forstå, kritisk vurdere og kunne bruke relevante metoder på en selvstendig måte
  • beherske relevante faglige verktøy og teknikker
  • gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt (masteroppgave) under veiledning

Generell kompetanse:

kandidaten skal:

• kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter i nye og mer etablerte teknologibedrifter
  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor teknologiledelse, både med spesialister, til bedrifter og til allmennheten.

For opptaket 2021 gjelder følgende opptakskrav:

Bachelorgrad eller tilsvarende grad av minimum 180 studiepoeng omfang, i henhold til Lov om universiteter og høgskoler (§3.5 Faglige bestemmelser – akkreditering) og Forskrift om krav til mastergrad (§5 Krav til erfaringsbasert mastergrad av 90 eller 120 studiepoengs omfang).

I tillegg kreves minst to års relevant yrkeserfaring. Med relevant yrkeserfaring menes erfaring som enten kan relateres til fullført grunnutdanning (bachelor) eller utdanningen det søkes på.

For søkere til MBA i teknologiledelse gjelder spesielt: Yrkeserfaringen må kunne relateres til en eller flere av følgende fagområder:

• teknologi
  • realfag
  • bedriftsøkonomi
  • organisasjon
  • ledelse
  • markedsføring

Les utfyllende informasjon om opptakskrav, rangering og dokumentasjon.

Opptakskrav for høsten 2019:

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoeng omfang innenfor teknologi-/realfag, realfag eller bedriftsøkonomi.

Minst to års relevant yrkeserfaring.

Rangering av kvalifiserte søkere skjer i henhold til gjeldende regler.

Les utfyllende informasjon om opptakskrav, rangering og dokumentasjon.

Alle emner må være bestått før studenten kan starte med masteroppgaven. I tillegg gjelder progresjonskrav gitt i Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet.
Kandidatene vil være kvalifisert for et bredt spekter av jobber innen ulike sektorer i næringsliv og forvaltning. Aktuelle arbeidsområder kan være ulike lederfunksjoner, teknologisk utviklingsarbeid, konsulent i endringsprosesser m.v.
Studiet kvalifiserer ikke direkte for opptak til doktorgradsstudiet ved HHN, det vil normalt være nødvendig med fordypning innen det bedriftsøkonomiske fagområdet.

Samlinger kull 2019, høsten 2019
1. samling: 2., 3. og 4. september
2. samling: 21., 22. og 23. oktober
3. samling: 18., 19. og 20. november

Eksamener:
Obligatoriske arbeid inn 25. oktober kl 14:00
Oppgave inn 6. desember kl 14.00
Oppgave inn 13. desember kl 14:00

NB! Eksamensdatoene er tentative! Endelige eksamensdatoer vil framkomme i Studentweb når du er oppmeldt i emnet.

Samlingsdatoer for kull 2018 er publisert i universitetets LMS (Canvas).

Det er ikke obligatorisk utveksling på studieprogrammet.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
De fleste emner har hjemmeeksamen eller oppgave, gjerne med muntlig presentasjon, individuelt eller i grupper. Se beskrivelse for hvert enkelt emne.
Avsluttende eksamen på studieprogrammet er masteroppgave.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.