Personalledelse og kompetanseutvikling

10 sp
RE105S
20 sp
På arbeidsmarkedet i dag er det ikke bare et spørsmål om antall arbeidsplasser, men også om kvaliteten på arbeidsplassene. I tider med krav til raske omstillinger både innen privat og offentlig sektor, ligger det store utfordringer i å utvikle arbeidsplasser. Personalpolitikken kan derfor vise seg å bli avgjørende for opprettholdelse av arbeidsplasser og muligheter for å beholde den kompetente og utdannede arbeidskraft.

Formålet med studiet er å gi studentene en grunnleggende forståelse av og kunnskaper om personalledelse og kompetanseutvikling i et arbeidsliv i endring.

Studentene skal kunne:

• Forstå og vurdere ulike teoretiske perspektiv innen organisasjons- og ledelsesfaget
  • Demonstrere forståelse og kunnskaper om personalledelse både innen privat og offentlig sektor
  • Demonstrere innsikt i juridisk tenkemåte og metode
  • Demonstrere innsikt i hvilke situasjoner man kan benytte ulike former for kommunikasjon

Det kreves generell studiekompetanse.

Studiet kvalifiserer for stillinger innen personalledelse og organisasjonsarbeid i offentlig og privat sektor.
Studiet er egnet som del av en gradsoppbygging. Ettårig studium i personalledelse og kompetanseutvikling kan også inngå som en del av en studieportefølje med spesialisering innen ledelse og personalforvaltning, eller som en selvstendig ettårig lederutdanning.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
De ulike delene av studieprogrammet har forskjellige vurderingsformer i form av hjemmeeksamen og skoleeksamen.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.