Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere for 8.-13. trinn, deltid, nettbasert

Se studieprogram

Praktisk- pedagogisk utdanning for yrkesfag er et nettbasert deltidsstudium over to år med 2 samlinger hvert studieår, med et omfang på 60 studiepoeng. Det består av pedagogikk 30 studiepoeng og yrkesdidaktikk 30 studiepoeng.
Består av to emnegrupper på 20 studiepoeng. (Ledelse av læreprosesser og skolen i samfunnet) og et tverrfaglig utviklingsarbeid på 15 stp. Begge emnegruppene er knyttet til pedagogikk, fag-/yrkesdidaktikk og praksis Praksisopplæringen som består av 12 uker, hvorav minst 10 dager i ungdomsskolen. Praksisen vil integrere de ulike emnene i studiet slik at pedagogisk og didaktisk kompetanse fremstår i et vekselspill i kvalifiseringen til læreryrket.
Læringsarbeidet vil skje gjennom aktiv bruk av IKT, for eksempel kan arbeidsformene være skriftlige/individuelle oppgaver, diskusjonsforum på nettet, nettprøver, casearbeid, nett- og kollegabasert veiledning, forelesninger via nettet, nettbasert gruppearbeid og lyd/bildepresentasjoner.

Studenter som er tilsatt i skolen må ha minimum 50 % av praksis på annen skole enn egen arbeidsplass.

Kunnskap

  • Inngående kunnskap i fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap rettet mot 8 ¿ 13 trinn, forståelse for skolens mandat, opplæringens og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for opplæringsløpet.
  • Har kunnskap om observasjons- og analysemetoder av elevers læring, kan diskutere og reflekter over undervisning og læring, yrkesopplæring i lys av profesjonelle kvalitetskriterier og yrkesetiske prinsipper
  • Har kunnskap om elevenes forutsetninger og bakgrunn som utgangspunkt for læring, har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler, læringsarenaer, klasseledelse og vurderingsformer
  • Har kunnskap om kulturelt mangfold og flerspråklighet i læringsmiljøet, har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, og om barn og unges rettigheter i et nasjonal og internasjonalt perspektiv
  • Har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster

Ferdigheter

  • Kan planlegge, lede, gjennomføre og vurdere undervisning i samsvar med opplæringens planer, bruke ulike arbeidsmåter og læringsressurser i undervisningen tilpasset yrkesfaget på ulike opplæringsarenaer, og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser, bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • Kan observere elevers læringsarbeid og bruke aktuelle kartleggingsverktøy i undervisningen for å møte mangfold og elev gjennom differensiert opplæring
  • Kan være tydelig leder og veileder i læringsarbeid ved å differensiere og variere arbeidsmåter etter opplæringens hensikt
  • Kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå og reflektere over undervisning basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
  • Kan beskrive kriterier/kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling

 

Generell kompetanse

  • Kan diskutere undervisning og læring, yrkesopplæring og elever i lys av profesjonelle kvalitetskriterier og yrkesetiske prinsipper
  • Fremstår som en god rollemodell og ivaretar lærerrollen i samsvar med verdier og normer som er nedfelt i den profesjonsetiske plattformen, og bidrar til å løse samarbeidsvansker på skolen
  • Kan diskutere undervisning og læring, yrkesopplæring og elever i lys av profesjonelle kvalitetskriterier og yrkesetiske prinsipper
  • Kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
  • Kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket



Opptakskrav til praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag er:

  • Fullført treårig relevant profesjonsrettet bachelorgrad og minimum to års relevant yrkespraksis
  • Fullført fag/svennebrev, generell studiekompetanse, to års relevant yrkesteoretisk utdanning utover videregående opplærings nivå og fire års yrkespraksis etter yrkesteoretisk utdanning (f.eks teknisk fagskole, )

Rangeringsregler

  1. Søkere med dokumentert tilsetting på vilkår i ungdomskolen/videregående skole i h.h.t bestemmelser i opplæringsloven med minst 50% stilling
  2. Antall måneder relevant yrkespraksis og undervisningspraksis utover opptakskravet
  3.  

    Institusjonen forbeholder seg retten til å fordele antall opptak på de ulike fagområdene får å få en best tjenlig studentgruppe for læringsutbytte.

Praktisk- pedagogisk utdanning kvalifiserer og sertifiserer til å jobbe som lærer på ungdomstrinn, videregående skole og yrkesfaglig fag som er tilknyttet voksenopplæringen. Det er skoleeier som ansetter lærere etter gjeldende regelverk, og som vurderer hvilken kompetanse som kreves i det enkelte fag.

Studiet kvalifiserer til ulike mastertilbud (dersom du har en bachelorgrad) og ph.d. ved Nord universitet.

Samling og praksis Bodø:

Høst 2018
Samling uke: 38
Praksis uke: 46, 47 (praksis i ungdomsskole)

Vår 2019
Samling uke: 4
Praksis uke: 6, 7, 8, 9

Samling og praksis Levanger:

Høst 2018
Samling uke: 35
Praksis uke: 46, 47 (praksis i ungdomsskole)

Vår 2019
Samling uke: 5
Praksis uke: 6, 7, 8, 9

Det er muligheter for praksis ved norske skoler i utlandet.

Ingen kostnader utover semesteravgift, pensumlitteratur og reise til samlingene.

OD obligatoriske deltakelse på samlinger og læringsgruppe. Godkjent / ikke godkjent

OA Obligatoriske arbeidskrav. Bestått / ikke bestått

HJ Hjemmeeksamen karakter A - F

OP Utviklingsoppgave. Karakter A -F

PR. praksis. Bestått / ikke bestått

Prosjektoppgave.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet samt tilhørende retningslinjer på universitetets nettsider.