Spesialpedagogikk 2
Se studieprogramKUNNSKAPER
Kandidaten
- har kunnskap om spesialpedagogikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet, normalisering, likeverd og inkludering
- har bred kunnskap om ulike funksjons- og lærevansker hos barn, unge og voksne
- har kunnskap om rettigheter og saksgang ut i fra lov og forskrifter
- har oversikt over de vanligste kartleggingsmetodene og kartleggingsverktøy
- har kunnskap om forebyggende og avhjelpende arbeid, tidlig innsats, yrkesetiske problemstillinger
- har kunnskap om utviklingsarbeid/innovasjon og flerfaglig samarbeid
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan reflektere kritisk og konstruktivt over sin egen praksis og relatere den til spesialpedagogisk teori
- kan reflektere over og drøfte sentrale og dagsaktuelle spesialpedagogiske og yrkesetiske problemstillinger som er relevante for opplæringen i barnehagen og undervisningen i skolen
- kan gjennomføre spesialpedagogisk kartlegging og utredning
- kan tilrettelegge læringsmiljøet for å kunne forebygge og avhjelpe vansker
- kan gi relevant spesialpedagogisk veiledning og rådgivning i hjem og skole
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogisk utviklingsarbeid/ innovasjon
- kan arbeide fler- og tverrfaglig sammen med andre faggrupper
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- har innsikt i hvordan en kan legge til rette for et godt læringsmiljø
- kan formidle og utveksle synspunkter og erfaringer i faglige fellesskap for å kunne bidra til utvikling av god spesialpedagogisk praksis
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
I tillegg kan søkere med minimum 30 ECTS (studiepoeng) pedagogikk med vekt på sosialpedagogikk og spesialpedagogikk, eller tilsvarende, søke opptak.
Spesialpedagogikk 2 kan inngå som skolerelatert valgfag i grunnskolelærerutdanningene og som valgfag siste studieår i barnehagelærerutdanningen.
Spesialpedagogikk 2 gir kompetanse for kartlegging, planlegging, gjennomføring og evaluering av spesialpedagogisk arbeid i barnehager og skoler, og kompetanse for veiledning i forhold til spesialpedagogiske problemstillinger.
Kandidater kan også søke direkte opptak til mastergrad i spesialpedagogikk/pedagogikk.
Studiedeltakelse. Det er krav om minimum 80 % tilstedeværelse på de ulike emnene i studiet.
Individuelle og gruppebaserte refleksjonsoppgaver (OA)
Obligatorisk 10 dager veiledet praksis (PR).
Praksisrapport (OA).
Casebasert veiledet innovasjonsoppgave (OP). Vekting: Teller 50 %
Skriftlig 8 timer individuell hjemmeeksamen (HJ). Vekting: Teller 50 %
Skikkethetsvurdering. Det skal gjennomføres løpende skikkethetsvurdering gjennom hele studiet, med særlig vekt på praksis.
Skriftlig 8 timer individuell hjemmeeksamen (HJ). Vekting: Teller 50 %