Spesialpedagogikk 2

Se studieprogram
Studiet skal gi en bred teoretisk og praktisk oversikt over det spesialpedagogiske arbeidsfeltet. De ulike emnene i studiet omfatter språk- og kommunikasjonsvansker, lese- og skrivevansker, matematikkvansker, sosiale- og emosjonelle vansker, kognitive- og nevrologisk relaterte lærevansker, sanserelaterte lærevansker, minoritetsrelaterte lærevansker, veiledning og rådgivning og spesialpedagogiske tilnærmingsmåter.

KUNNSKAPER

Kandidaten
- har kunnskap om spesialpedagogikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet, normalisering, likeverd og inkludering
- har bred kunnskap om ulike funksjons- og lærevansker hos barn, unge og voksne
- har kunnskap om rettigheter og saksgang ut i fra lov og forskrifter
- har oversikt over de vanligste kartleggingsmetodene og kartleggingsverktøy
- har kunnskap om forebyggende og avhjelpende arbeid, tidlig innsats, yrkesetiske problemstillinger
- har kunnskap om utviklingsarbeid/innovasjon og flerfaglig samarbeid

FERDIGHETER

Kandidaten
- kan reflektere kritisk og konstruktivt over sin egen praksis og relatere den til spesialpedagogisk teori
- kan reflektere over og drøfte sentrale og dagsaktuelle spesialpedagogiske og yrkesetiske problemstillinger som er relevante for opplæringen i barnehagen og undervisningen i skolen
- kan gjennomføre spesialpedagogisk kartlegging og utredning
- kan tilrettelegge læringsmiljøet for å kunne forebygge og avhjelpe vansker
- kan gi relevant spesialpedagogisk veiledning og rådgivning i hjem og skole
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogisk utviklingsarbeid/ innovasjon
- kan arbeide fler- og tverrfaglig sammen med andre faggrupper
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten
- har innsikt i hvordan en kan legge til rette for et godt læringsmiljø
- kan formidle og utveksle synspunkter og erfaringer i faglige fellesskap for å kunne bidra til utvikling av god spesialpedagogisk praksis
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer

Førskolelærerutdanning, barnehagelærerutdanning, allmennlærerutdanning, faglærerutdanning, grunnskolelærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning, barnevernspedagogutdanning, vernepleierutdanning.
I tillegg kan søkere med minimum 30 ECTS (studiepoeng) pedagogikk med vekt på sosialpedagogikk og spesialpedagogikk, eller tilsvarende, søke opptak.
Spesialpedagogikk 2 kan inngå som skolerelatert valgfag i grunnskolelærerutdanningene og som valgfag siste studieår i barnehagelærerutdanningen.
Kandidater med førskolelærerutdanning, barnehagelærerutdanning, allmennlærerutdanning, grunnskolelærerutdanning og praktisk-pedagogisk utdanning, vil med godkjent Spesialpedagogikk 2, kunne arbeide som spesiallærer i barnehager, skoler og i spesialpedagogiske veiledningsteam.
Spesialpedagogikk 2 gir kompetanse for kartlegging, planlegging, gjennomføring og evaluering av spesialpedagogisk arbeid i barnehager og skoler, og kompetanse for veiledning i forhold til spesialpedagogiske problemstillinger.
Spesialpedagogikk 3 eller tilsvarende.
Kandidater kan også søke direkte opptak til mastergrad i spesialpedagogikk/pedagogikk.
Ikke aktuelt
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.

Studiedeltakelse. Det er krav om minimum 80 % tilstedeværelse på de ulike emnene i studiet.
Individuelle og gruppebaserte refleksjonsoppgaver (OA)
Obligatorisk 10 dager veiledet praksis (PR).
Praksisrapport (OA).

Casebasert veiledet innovasjonsoppgave (OP). Vekting: Teller 50 %
Skriftlig 8 timer individuell hjemmeeksamen (HJ). Vekting: Teller 50 %

Skikkethetsvurdering. Det skal gjennomføres løpende skikkethetsvurdering gjennom hele studiet, med særlig vekt på praksis.

Casebasert veiledet innovasjonsoppgave (OP). Vekting: Teller 50 %
Skriftlig 8 timer individuell hjemmeeksamen (HJ). Vekting: Teller 50 %
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.