Veileder- og mentorutdanning for lærere og førskolelærere 3, Stjørdal

Se studieprogram

Høst 2018 (1. semester)

Vår 2019 (2. semester)

Studiet skal gi studenten fordypa kunnskap om yrkesfaglig/profesjonsfaglig veiledning - individuelt og i gruppe. Studiet vil ha spesiell fokus på utvalgte veilednings- og medvirkningsbaserte arbeidsmåter for å utøve, utvikle og utvide praksis for

a) nyutdanna lærere og barnehagelærere

b) praksislærere i barnehage og skole

c) kollegagrupper i barnehage og skole

I studiet inngår både estetiske - teoretiske og praktiske perspektiv på veiledning. Studiet vil gi fordypa kunnskap om aktuell vitenskapsteori og kritisk innsikt i ulike kunnskaps- og læringssyn.

Studiet vil i vesentlig grad sette lys på studentenes praksiserfaringer for å oppøve bevissthet, oppdage og erkjenne den situasjonsbestemte praksis.

Studiet vil gi fordypa innsikt i måter å tilpasse og lede kommunikasjonen innen veiledning og medvirkningsbaserte arbeidsmåter.

Studiet vil bidra til å oppøve kritiske og analytiske ferdigheter til å lede veiledningssamtaler som kan utvikle og utvide veisøkers forståelseshorisont.

Studiet har som mål å tilføre inngående kunnskap til skoler og barnehager om pedagogiske utvikling av og forskning på egen praksis.

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om kommunikasjon
  • har inngående teoretisk og praktisk kunnskap om relevante veiledningsformer og deltakende arbeidsmåter
  • har inngående kunnskap om dialog som kommunikasjonsform
  • har inngående kunnskap om hvordan veiledning kan bidra til organisasjonsutvikling i skole og barnehage
  • har inngående kunnskap om etikk og estetikk i arbeid med veiledning og deltakende arbeidsmåter
  • har inngående kunnskap om estetiske perspektiver på veiledning
  • har inngående kunnskap om lærerprofesjonene, institusjonenes oppdrag (barnehage og skole) og organisasjonenes formål og plass i samfunnet
  • Har inngående innsikt i kulturens betydning for faglig og profesjonell utvikling
  • har inngående kunnskap om nyutdanna læreres overgang fra profesjonsstudier til rollen som autonom lærer
  • har inngående kunnskap om styrker og sårbarheter knyttet til lærstudenters praksis (skole, barnehage)
  • har kunnskap om erfaringens betydning for individuell og kollektiv læring - erkjennelse og meningsskaping
  • har inngående teoretisk kunnskap om barnehagens og skolens arbeid innen det flerkulturelle arbeidsområdet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og gjøre bruk av tilpassa veiledningsformer og deltakende arbeidsmåter for situasjonsbestemt erkjennelse, meningsskaping og veivalg
  • kan lede veiledningsmøter på en dynamisk måte og reflektere over egen utøvelse, samt korrigere egen atferd etter behov
  • kan anvende og gjøre bruk av situasjonstilpassa veiledningsformer i kollegagrupper
  • kan anvende - tilpasse og lede veilednings- og dialogmøter i ulike samarbeids- og beslutningsprosesser
  • kan analysere yrkesetiske problemstillinger som er relevant for studentveiledning og drøfte disse i lys av egne verdier, holdninger og væremåter, og utlede en praksis som er i tråd med virksomhetens formål (barnehage eller skole)
  • kan tilpasse og benytte et forråd av veiledningsformer og deltakende arbeidsmodeller som utviklingsstøtte for det faglige, pedagogiske arbeidet

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan lede veilednings- og medvirkningsprosesser ved å se en sak ut fra ulike perspektiver
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til eget arbeidssted og bidra til utvikling av en møtekultur som bygger på verdiene tillit og respekt
  • kan vurdere det estetiske perspektivet i arbeidet med veiledning og deltakende arbeidsmåter for å skape ny forståelse og mening i pedagogisk arbeid.
  • Kan anvende sine kunnskaper om veiledningens betydning for personlig utvikling
  • Kan lede vanskelige samtaler og møter med innslag av konflikt, krise, motstand.
  • kan anvende internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens/barnehagens arbeid
  • kan bidra til forståelse av samenes status som urfolk og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
  • kan bidra til at veiledning blir en integrert del av skolens/barnehagens utviklingsarbeid
  • kan kommunisere og være bevisst etiske aspekter som makt, påvirkning og ansvar i veiledning
  • kan anvende veiledning for å utvikle bevissthet og søke løsninger som styrker yrkesetisk profesjonalitet
  • har utvikla ferdigheter i kritisk analyse av samspillsprosesser
  • kan analysere praksis, organisasjon og kultur ut fra ulike perspektiver

Søkere med lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning på bachelornivå (de med eldre lærerutdanning vil bli vurdert for seg); eller annen relevant profesjonsutdanning av minimum 3 års varighet, som grunnskolelærer/allmennlærer, faglærer eller bachelorgrad og ettårig PPU; eller bachelorgrad med fordypning i spesialpedagogikk, pedagogikk eller rådgivning og voksnes læring.

Søkere med grunnutdanning som vernepleier eller barnevernspedagog må ha 30 sp. pedagogikk i tillegg for å være kvalifiserte som søkere.

Det forutsettes at søkere har minimum 30 stp. fra en veileder- og/eller mentorutdanning og 3 års praksis etter profesjonsutdanning

Studiet er ei videreutdanning for førskolelærere/barnehagelærere og for lærere i grunnskole, videregående skole og folkehøgskole. Det gir formell kompetanse innen veiledning og mentoring i den hensikt å gi profesjonell støtte for målgruppene nyutdanna lærere og førskolelærere, og praksislærere ved lærerutdanningene.
Studiet legger vekt på å tilby ei utdanning som hjelper skole- og barnehageeiere til å kvalitetssikre overgangen fra utdanning til arbeidsliv, og som gir profesjonell veiledning og støtte til praksisstudenter fra lærerutdanningene.

Studiet er på 30 stp, masternivå, og kan søkes innpasset i ulike pedagogiske masterløp etter formaliserte tilpassinger ved relevante utdanningsinstitusjoner.

Studiet er på 30 stp, masternivå, og kan søkes innpasset i ulike pedagogiske masterløp etter formaliserte tilpassinger ved relevante utdanningsinstitusjoner.

Studiet er lokalisert til Campus Stjørdal og det avholdes fem to-dagers samlinger pr. semester

Første dag :1600-1930
Andre dag : 0900-1500

Utenlandsopphold er ikke aktuelt på dette studiet.

Ingen studieavgift, kun semester- og Kopinoravgift.

Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. Ved behov for digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studentene må selv dekke kostnader til dette. Se gjeldende kravspesifikasjoner under «IT-tjenester» på Nord universitet sine nettsider.

Obligatoriske arbeidskrav og individuell skriftlig hjemmeeksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen