Veileder- og mentorutdanning for lærere og førskolelærere 3, Stjørdal
Se studieprogramStudiet skal gi studenten fordypa kunnskap om yrkesfaglig/profesjonsfaglig veiledning - individuelt og i gruppe. Studiet vil ha spesiell fokus på utvalgte veilednings- og medvirkningsbaserte arbeidsmåter for å utøve, utvikle og utvide praksis for
a) nyutdanna lærere og barnehagelærere
b) praksislærere i barnehage og skole
c) kollegagrupper i barnehage og skole
I studiet inngår både estetiske - teoretiske og praktiske perspektiv på veiledning. Studiet vil gi fordypa kunnskap om aktuell vitenskapsteori og kritisk innsikt i ulike kunnskaps- og læringssyn.
Studiet vil i vesentlig grad sette lys på studentenes praksiserfaringer for å oppøve bevissthet, oppdage og erkjenne den situasjonsbestemte praksis.
Studiet vil gi fordypa innsikt i måter å tilpasse og lede kommunikasjonen innen veiledning og medvirkningsbaserte arbeidsmåter.
Studiet vil bidra til å oppøve kritiske og analytiske ferdigheter til å lede veiledningssamtaler som kan utvikle og utvide veisøkers forståelseshorisont.
Studiet har som mål å tilføre inngående kunnskap til skoler og barnehager om pedagogiske utvikling av og forskning på egen praksis.
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om kommunikasjon
- har inngående teoretisk og praktisk kunnskap om relevante veiledningsformer og deltakende arbeidsmåter
- har inngående kunnskap om dialog som kommunikasjonsform
- har inngående kunnskap om hvordan veiledning kan bidra til organisasjonsutvikling i skole og barnehage
- har inngående kunnskap om etikk og estetikk i arbeid med veiledning og deltakende arbeidsmåter
- har inngående kunnskap om estetiske perspektiver på veiledning
- har inngående kunnskap om lærerprofesjonene, institusjonenes oppdrag (barnehage og skole) og organisasjonenes formål og plass i samfunnet
- Har inngående innsikt i kulturens betydning for faglig og profesjonell utvikling
- har inngående kunnskap om nyutdanna læreres overgang fra profesjonsstudier til rollen som autonom lærer
- har inngående kunnskap om styrker og sårbarheter knyttet til lærstudenters praksis (skole, barnehage)
- har kunnskap om erfaringens betydning for individuell og kollektiv læring - erkjennelse og meningsskaping
- har inngående teoretisk kunnskap om barnehagens og skolens arbeid innen det flerkulturelle arbeidsområdet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og gjøre bruk av tilpassa veiledningsformer og deltakende arbeidsmåter for situasjonsbestemt erkjennelse, meningsskaping og veivalg
- kan lede veiledningsmøter på en dynamisk måte og reflektere over egen utøvelse, samt korrigere egen atferd etter behov
- kan anvende og gjøre bruk av situasjonstilpassa veiledningsformer i kollegagrupper
- kan anvende - tilpasse og lede veilednings- og dialogmøter i ulike samarbeids- og beslutningsprosesser
- kan analysere yrkesetiske problemstillinger som er relevant for studentveiledning og drøfte disse i lys av egne verdier, holdninger og væremåter, og utlede en praksis som er i tråd med virksomhetens formål (barnehage eller skole)
- kan tilpasse og benytte et forråd av veiledningsformer og deltakende arbeidsmodeller som utviklingsstøtte for det faglige, pedagogiske arbeidet
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan lede veilednings- og medvirkningsprosesser ved å se en sak ut fra ulike perspektiver
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til eget arbeidssted og bidra til utvikling av en møtekultur som bygger på verdiene tillit og respekt
- kan vurdere det estetiske perspektivet i arbeidet med veiledning og deltakende arbeidsmåter for å skape ny forståelse og mening i pedagogisk arbeid.
- Kan anvende sine kunnskaper om veiledningens betydning for personlig utvikling
- Kan lede vanskelige samtaler og møter med innslag av konflikt, krise, motstand.
- kan anvende internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens/barnehagens arbeid
- kan bidra til forståelse av samenes status som urfolk og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
- kan bidra til at veiledning blir en integrert del av skolens/barnehagens utviklingsarbeid
- kan kommunisere og være bevisst etiske aspekter som makt, påvirkning og ansvar i veiledning
- kan anvende veiledning for å utvikle bevissthet og søke løsninger som styrker yrkesetisk profesjonalitet
- har utvikla ferdigheter i kritisk analyse av samspillsprosesser
- kan analysere praksis, organisasjon og kultur ut fra ulike perspektiver
Søkere med lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning på bachelornivå (de med eldre lærerutdanning vil bli vurdert for seg); eller annen relevant profesjonsutdanning av minimum 3 års varighet, som grunnskolelærer/allmennlærer, faglærer eller bachelorgrad og ettårig PPU; eller bachelorgrad med fordypning i spesialpedagogikk, pedagogikk eller rådgivning og voksnes læring.
Søkere med grunnutdanning som vernepleier eller barnevernspedagog må ha 30 sp. pedagogikk i tillegg for å være kvalifiserte som søkere.
Det forutsettes at søkere har minimum 30 stp. fra en veileder- og/eller mentorutdanning og 3 års praksis etter profesjonsutdanning
Studiet er ei videreutdanning for førskolelærere/barnehagelærere og for lærere i grunnskole, videregående skole og folkehøgskole. Det gir formell kompetanse innen veiledning og mentoring i den hensikt å gi profesjonell støtte for målgruppene nyutdanna lærere og førskolelærere, og praksislærere ved lærerutdanningene.
Studiet legger vekt på å tilby ei utdanning som hjelper skole- og barnehageeiere til å kvalitetssikre overgangen fra utdanning til arbeidsliv, og som gir profesjonell veiledning og støtte til praksisstudenter fra lærerutdanningene.
Studiet er på 30 stp, masternivå, og kan søkes innpasset i ulike pedagogiske masterløp etter formaliserte tilpassinger ved relevante utdanningsinstitusjoner.
Studiet er lokalisert til Campus Stjørdal og det avholdes fem to-dagers samlinger pr. semester
Første dag :1600-1930
Andre dag : 0900-1500
Ingen studieavgift, kun semester- og Kopinoravgift.
Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. Ved behov for digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studentene må selv dekke kostnader til dette. Se gjeldende kravspesifikasjoner under «IT-tjenester» på Nord universitet sine nettsider.