Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1
Se studieprogramStudiet omhandler profesjonsutøverens rolle og funksjon som veileder generelt og som veileder/mentor for studenter og nyutdannede lærere i egen virksomhet spesielt.
I studiet fokuseres det på forståelse av veiledning, veiledningsteori og veiledningstradisjoner, profesjonsidentitet og profesjonell utvikling.
Videre fokuseres det på kommunikasjonsteorier, kommunikasjonsferdigheter, etisk dømmekraft og kritisk tenking og refleksjon.
I studiet legges det stor vekt på bevisstgjøring og utvikling av egen veileder- eller mentorrolle gjennom refleksjon, dialog, diskusjon og litteraturstudier.
Det legges særlig vekt på å bygge sammenhenger mellom relasjonen profesjon, teori og praksis.
Kunnskap
- ha inngående kunnskap om egen virksomheten som system og veiledningens betydning for læring og utvikling av egen yrkesprofesjon
- kan anvende kunnskapen om kommunikasjon og kritisk analysere etiske forhold som knytter seg til veiledningen, også på nye områder innen fagområdet.
- kan analysere og anvende ulike tilnærmingsmåter innen medvirkning og veiledning på en situasjonstilpasset måte
Ferdigheter
- Kan analysere og forholde seg analytisk kritisk til ulike teorier, metoder og modeller i rollen som veileder
- kan analysere og fortolke en situasjon, for deretter tilpasse og lede veiledning som støtte og hjelp til å forstå og utvikle praksis
- kan analysere og videreutvikle ferdigheter i å støtte og utfordre studenter/ nyutdannede profesjonsutøvere innen tema, saksfelt eller utfordringer de ønsker veiledning på
Generell kompetanse
- Kan analysere og kritisk reflektere over veiledning som bidrag til utvikling og nyorientering i egen virksomhet
- kan kritisk vurdere og anvende relevante forskning som grunnlag for kvalifisert veiledning
- kan anvende kunnskap om veiledning knyttet til nyutdannedes utfordringer i overgangen utdanning - yrke
Det kreves profesjonsutdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole, fagskole eller UH-sektoren på bachelornivå. I tillegg kan opptak foretas for personer med annen, relevant profesjonsutdanning på bachelornivå f.eks. vernepleiere, politi, sosialarbeidere, barnevernspedagoger, sykepleiere. Det kreves minimum 2 års praksis innenfor profesjonen etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis).
Studiet forutsetter gjennomføring av veiledningspraksis i egen virksomhet. Hvis du ikke har et slikt ansettelsesforhold kreves dokumentasjon på mulighet til å gjennomføre praksis i en relevant virksomhet mens du gjennomfører videreutdanningen.
Samlinger på nett høsten 2024
Uke 34: Onsdag 21/8 kl. 09.00-15.00 og torsdag 22/8 kl. 09.00-14.00
Uke 38: Onsdag 18/9 kl. 09.00-15.00 og torsdag 19/9 kl. 09.00-14.00
Uke 41: Onsdag 09/10 kl. 09.00-15.00 og torsdag 10/10 kl. 09.00-14.00
Uke 45: Onsdag 06/11 kl. 09.00-14.00
Uke 48: Torsdag 28/11 kl. 09.00-14.00
NB! Med forbehold om endringer på grunn av uforutsette forhold.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).
Samlet vurdering
Obligatorisk deltakelse (OD):Det er krav om minimum 80% deltakelse på emnets læringsaktiviteter (nettsamlinger og veiledningsgrupper) totalt. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
3 Arbeidskrav (AK): Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
Praksis (PR/P): Totalt 15 timer, hvorav individuell profesjonsveiledning utgjør 10t.
Oppgave (OP): Individuell, skriftlig. Karakterregel A-F. Teller 100/100 av karakteren.
OD, PR og AK må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.