Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 3 

Se studieprogram
Studiet har spesielt fokus på utvalgte veilednings- og medvirkningsbaserte arbeidsmåter for å oppøve en faglig og profesjonell praksis som støtte til nyutdannede, praksislærere og kollegagrupper. Studiet vektlegger både estetiske-, teoretiske- og praktiske perspektiver på veiledning. Studiet gir fordypet innsikt i måter å tilpasse og lede kommunikasjonen innen veiledning og medvirkningsbaserte arbeidsmåter, og  har som mål å tilføre inngående kunnskap om profesjonsrettet utvikling av og forskning på egen praksis.

Kunnskap 

Studenten

  •  har inngående praktisk og teoretisk forskningsbasert kunnskap om veilederrollen og relevante veiledningsformer 
  •  har inngående kunnskap om etiske og estetiske perspektiver i veiledningspraksis og erfaringens og dialogens betydning for individuell og kollektiv læring 
  •  har inngående kunnskap om læreprofesjonene, organisasjonenes formål og oppdrag, og om hvordan veiledning kan bidra til organisasjonsutvikling
  • har inngående kunnskap om profesjonskvalifisering gjennom utdanning og yrkesutøvelse 
  • har inngående kunnskap om veiledningsfaglig grunnlagstenkning i vitenskapsteoretisk perspektiv 
  • har inngående innsikt i kulturens betydning for faglig og profesjonell utvikling

Ferdigheter 

Studenten

  • kan anvende og kritisk reflektere over teorier, bruk av ulike veiledningsformer og fortolkninger i veiledningssammenhenger 
  • kan analysere og kritisk reflektere over yrkesetiske og estetiske problemstillinger som er relevant for veiledning i virksomheter og organisasjoner
  • kan anvende teoretisk og praktisk kunnskap om veiledning i profesjonskvalifisering og organisasjonsutvikling 
  • kan anvende vitenskapsteoretiske perspektiv i et erfaringsbasert forsknings- eller utviklingsprosjekt kan analysere yrkesetiske problemstillinger som er relevant for student- og kollegaveiledning og drøfte disse i lys av egne verdier, holdninger og væremåter, og utlede en praksis som er i tråd med virksomhetens formål 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • har avansert veiledningskompetanse som kan bidra til nytenking og utviklingsprosesser i organisasjonen kan anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter knyttet til veilederfaget
  • kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer kan analysere praksis, organisasjon og kultur ut fra ulike perspektiver, herunder internasjonale og flerkulturelle perspektiver 
  • skal kunne analysere og reflektere over veilednings- og profesjonsfaglige problemstillinger og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
  • Profesjonsutdanning på bachelornivå som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole. Søkere med annen, relevant profesjonsutdanning på bachelornivå (f.eks. vernepleiere, politi, sosialarbeidere, barnevernspedagoger, sykepleiere, m.m.) 
  • Minimum 2 års praksis innenfor profesjonen etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis).
  • Det forutsettes mulighet for å gjennomføre veiledningspraksis i studiet. Hvis du ikke har et ansettelsesforhold hvor veiledningspraksis er mulig, kreves det dokumentasjon på mulighet til å gjennomføre praksis i en annen relevant virksomhet mens du gjennomfører studiet. Ansettelsesforhold og praksis etter endt utdanning må dokumenteres med en signert attest fra arbeidsgiver.

Søkere som dokumenterer ansettelsesforhold i skole og/eller barnehage får 30 ekstrapoeng. Søkerne rangeres ut fra vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget, og får ekstrapoeng som anført. 

I tillegg kreves bestått eksamen fra Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 15 stp. og modul 2 15 stp. eller tilsvarende veilederutdanning på til sammen 30 stp

Det gir formell kompetanse innen veiledning og mentoring i den hensikt å gi profesjonell støtte for målgruppene nyutdanna lærere og barnehagelærere, og praksislærere ved lærerutdanningene, og også innenfor andre profesjoner. 

Studiet har masternivå og er på 30 studiepoeng. Det kan søkes godkjent og innpasset i relevante pedagogiske masterløp.

Samlinger på nett.

Høst 2024

Uke 35 - Tirsdag 27/8 kl. 0900-1500

Uke 38 - Tirsdag 17/9 kl. 0900-1500 og onsdag 18/9 kl. 0900-1500

Uke 42 - Tirsdag 15/10 kl. 0900-1500 og onsdag 16/10 kl. 0900-1500

Uke 46 - Tirsdag 12/11 kl. 0900-1500 og onsdag 13/11 kl. 0900-1500

Vår 2025

Uke 3 - Tirsdag 14/1 kl. 0900-1500

Uke 6 - Tirsdag 4/2 kl. 0900-1500 og onsdag 5/2 kl. 0900-1500

Uke 10 - Tirsdag 4/3 kl. 0900-1500 og onsdag 5/3 kl. 0900-1500

Uke 14 - Tirsdag 1/4 kl. 0900-1500 og onsdag 2/4 kl. 0900-1500

Uke 18 - Tirsdag 29/4 kl. 0900-1500 og onsdag 30/4 kl. 0900-1500

Utenlandsopphold er ikke aktuelt på dette studiet.

Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.

Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. Ved behov for digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studentene må selv dekke kostnader til dette. Se gjeldende kravspesifikasjoner under «IT-tjenester» på Nord universitet sine nettsider.

Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).

Studiet har en sammensatt vurdering som består av obligatorisk deltakelse, arbeidskrav , praksis og oppgave.

For nærmere informasjon - se emnebeskrivelsen.

Oppgave. For detaljer - se emnebeskrivelsen.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Studentene skal gjennomføre 10 timer profesjonsveiledning ved egen arbeidsplass eller i tilsvarende relevante organisasjoner/profesjoner. Inntil 3 t av profesjonsveiledningen kan gjennomføres blant medstudenter i veiledningsgruppe. Praksis dokumenteres gjennom en refleksjonslogg som leveres inn i etterkant av veiledningen. Totalt utgjør praksisen 15 timer hvor 5 t benyttes til planlegging og etterarbeid. Det er studentens ansvar å organisere og gjennomføre praksis.