Velferdsteknologi - Organisasjon, samhandling, implementering, VT

Se studieprogram

Høst 2017 (1. semester)

Vår 2018 (2. semester)

Studiet er klinisk rettet og fokuserer på hvordan kandidaten kan bli bedre til å etterspørre, finne og bruke eksisterende forskningsresultater, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap til bruk i arbeidet med å implementere velferdsteknologi som en integrert del av tjenesten. Studiet viser hvordan fagkunnskap og forbedringskunnskap har komplementære funksjoner i arbeidet med å ta i bruk velferdsteknologi. Kandidatene vil lære metoder som gjør implementering av ny kunnskap i praksis lettere.

Kunnskap
Kandidaten skal ha

• avansert kunnskap om bruk av velferdsteknologi, relatert til organisasjon, implementering, målrettet planarbeid, brukermedvirkning, tverrprofesjonelt samarbeid, samhandling og forløpstenkning, systematisk kontinuerlig kvalitetsforbedring.
  • kunnskap om fag- og utviklingsarbeid i praksisnære situasjoner
  • spesialisert kunnskap om prosjektledelse

Ferdigheter
Kandidaten skal kunne

• anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- utviklingsarbeid i forhold til praktiske problemstillinger og praktisk samhandling med tjenestemottakere, pårørende og andre yrkesgrupper og tjenester
  • kartlegge og utrede sentrale problemstillinger vedrørende bruk av velferdsteknologi på individ- og organisasjonsnivå og gjennomføre et avgrenset utviklingsprosjekt
  • stimulere til tverrfaglig samhandling og koordinering av bruk av velferdsteknologi til den enkelte tjenestemottaker og grupper av tjenestemottakere
  • implementere kunnskap gjennom å veilede og/eller undervise kolleger og annet helsepersonell innen sitt fagområde

Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne

• ta i bruk arbeidsformer som avspeiler selvstendighet, evne til vitenskapelig tenkemåte og evne til etisk og faglig refleksjon
  • vurdere nye perspektiver innenfor samhandling og brukermedvirkning, og ved dette bidra til nytenking og kontinuerlig kvalitetsforbedring av tjenesten.

Fullført og bestått 3- årig helsefaglig høyskole eller universitetsutdanning innen helse og sosialfag på bachelornivå

Ansatt i minimum 50 % stilling

Studiet er tverrfaglig, og gir kompetanse for arbeid både i spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten med oppdatert kunnskap sett i forhold til nye føringer og lovverk

Studiet er godkjent med 30 studiepoeng og kan inngå som en del av en universitets- eller høgskolegrad.

Studiet kan inngå med 30 studiepoeng i master i klinisk sykepleie ved Nord universitet.

Studiet er lagt med 10 obligatoriske studiedager fordelt over semesteret.
Ingen konstnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.

Avsluttende eksamen på studieprogrammet er en prosjektoppgave.

Studentene begynner med prosjektoppgaven som eksamensoppgave i 1. semester. Avsluttende eksamen er et skriftlig arbeid på 8000 - 12000 ord som innleveres til Nord universitet i juni 2017. Prosjektoppgaven gis karakter i henhold til gjeldende karakterskala (A-F) og vurderes av intern og ekstern sensor.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramasnvarlig. Evalueringen inngår som en del av universitets kvalitetssikringssystem.