Yrkesdidaktikk - mastermodul

Se studieprogram

Høst 2018 (1. semester)

Vår 2019 (2. semester)

Mastermodulen tar for seg nasjonal og internasjonal forskning om yrkesdidaktikk, samt ulike sider ved yrkesfaglig veiledning,vurdering og ledelse. Sentrale elementer i emnet vil være ulike yrkesdidaktiske modeller og arbeidsformer, profesjonsidentitet og utøvelse innafor eget yrkesfagfelt, samt inkludering og mangfold i yrkesfaglig videregående skole.

Kunnskaper

Studenten

  • har avansert kunnskap om ulike og aktuelle arbeids- og læringsformer innafor eget felt i videregående yrkesfaglig opplæring
  • har inngående kunnskap om forskning på det yrkesdidaktiske feltet og kunne forholde seg analytisk til forskninga
  • har meget god innsikt om utviklingen av digital kompetanse og bruken av digitale hjelpemidler i yrkesfaglig videregående skole
  • kan analysere problemstillinger med utgangspunkt i yrkesfagfeltets profesjonsidentitet og ¿utøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske og analysere relevante yrkesdidaktiske problemstillinger, samt vurdere ulike former for læremidler og digitale verktøy
  • kan reflektere over egen praktisk yrkeserfaring i skriftlig og muntlig form
  • kan diskutere egen yrkespraksis i et teoretisk perspektiv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke yrkesdidaktisk kunnskap og ferdigheter for å drøfte og vurdere ulike problemstillinger knytta til yrkesopplæringas form og innhold
  • skal være kjent med nytenkning og inovasjonsprosesser i det yrkesfaglige feltet
 Fullført yrkesfaglærerutdanning inklusiv 60 studiepoeng PPU med karakter C eller høyre.

Samling

Høst 2018
Samling uke: Ons-fre i uke 42

Vår 2019
Samling uke: Ons-fre i uke 4

Ingen utenlandspraksis.
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Oppgave, obligatorisk deltakelse og obigatoriske arbeid.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet samt tilhørende retningslinjer på universitetets nettsider.