
Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1, Namsos
Jobber du i Namdalsregionen og vil styrke kompetansen din i veiledning? Dette studiet gir formell kompetanse i veiledning.
Om studiet
Ønsker du å utvikle din veiledningskompetanse? Da er dette studiet for deg!
Studiet er primært rettet mot lærere i barnehage- og skolesektoren, men er like relevant for andre profesjoner med bachelorgrad som vernepleier, barnevernspedagog, sykepleie og tilsvarende.
Dette studiet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse under forutsetning om at tilbudet primært skal være rettet mot lærere i skole – og barnehagesektoren som jobber i Namdalsregionen (Lierne, Røyrvik, Grong, Snåsa, Overhalla, Høylandet, Flatanger, Leka, Namsos, Nærøysund, Namsskogan, Nordlige deler av Osen).
Hva kan du jobbe som?
Samlinger høsten 2025
Uke 36:
Onsdag 3/9 kl.1000-1530 (Namsos)
Torsdag 4/9 kl.0900-1400 (Namsos)
Uke 39:
Onsdag 24/9 kl. 1000-1530 (Namsos)
Torsdag 25/9 kl. 0900-1400 (Namsos)
Uke 42:
Torsdag 16/10 kl. 0900-1400 (Nett)
Uke 44:
Onsdag 29/10 kl. 1000-1530 (Namsos)
Torsdag 30/10 kl. 0900-1400 (Namsos)
Uke 46:
Torsdag 13/11 kl. 0900-1400 (Nett)
- Fullført og bestått profesjonsutdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole.
- Andre profesjonsutdanninger på bachelornivå kan kvalifisere, som vernepleiere, barnevernspedagoger, sosialt arbeid, eller tilsvarende bachelorgrader.
- Minimum 2 års praksis som lærer eller annet relevant pedagogisk arbeid etter endt utdanning. Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis
- Ansettelsesforhold i en skole eller barnehage. Hvis du ikke er ansatt, må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole eller barnehage mens du gjennomfører videreutdanningen.
Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver.
Les om hvordan du dokumenterer opptakskrav her: https://www.nord.no/studier/opptak/dokumentasjon
Rangering
Hvis det er flere kvalifiserte søkere enn studieplasser, rangerer vi søkerne etter følgende kriterier i prioritert rekkefølge:
1. Ansatte i skole- og barnehage i Namdalsregionen
2. Ansatte i skole- og barnehage i andre geografiske områder
3. Kvalifiserte søkere som ikke er ansatt i skole eller barnehage, men som har dokumentert tilgang til praksisplass
Kunnskap
- ha inngående kunnskap om egen virksomhet som system og veiledningens betydning for læring og utvikling av egen yrkesprofesjon
- kan anvende kunnskapen om kommunikasjon og kritisk analysere etiske forhold som knytter seg til veiledningen, også på nye områder innen fagområdet.
- kan analysere og anvende ulike tilnærmingsmåter innen medvirkning og veiledning på en situasjonstilpasset måte
Ferdigheter
- kan analysere og forholde seg analytisk kritisk til ulike teorier, metoder og modeller i rollen som veileder
- kan analysere og fortolke en situasjon, for deretter tilpasse og lede veiledning for å utvikle den pedagogiske praksisen
- kan analysere og videreutvikle ferdigheter i å støtte og utfordre studenter/ nyutdannede profesjonsutøvere innen tema, saksfelt eller utfordringer de ønsker veiledning på
Generell kompetanse
- kan analysere og kritisk reflektere over veiledning som bidrag til utvikling og nyorientering i egen virksomhet
- kan kritisk vurdere og anvende relevant forskning som grunnlag for kvalifisert veiledning
- kan anvende kunnskap om veiledning knyttet til nyutdannedes utfordringer i overgangen utdanning - profesjon