Veiledning og pedagogisk utviklingsarbeid for ledere i barnehage- og skolesektoren 1
Er du eier eller leder i barnehage eller skole og interessert i å utvikle veiledningskompetansen din? Studiet er rettet mot kommuner i Namdalen.
Om studiet
Studiet er rettet mot kommuner i Namdalsregionen, og er en del av et prosjekt som er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Opptakskrav:
Det kreves bachelorgrad.
Søkere må dokumentere et ansettelsesforhold i eier- eller ledelsesfunksjon i skole- eller barnehagesektoren.
Studietilbudet er i utgangspunktet åpent for alle deltakere, og vi oppfordrer alle interesserte til å søke. Studiet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse under forutsetning om at tilbudet primært skal være rettet mot ledere og eiere i skole – og barnehagesektoren som jobber i Namdalsregionen (Lierne, Røyrvik, Grong, Snåsa, Overhalla, Høylandet, Flatanger, Leka, Namsos, Nærøysund, Namsskogan, Nordlige deler av Osen).
For opptak våren 2025:
Hvis flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, vil skole – og barnehage eiere og ledere i kvote 1 og 2 som jobber i Namdalsregionen bli prioritert.
Kvote 1: Søkere som jobber i Namdalsregionen innen barnehagesektoren
Kvote 2: Søkere som jobber i Namdalsregionene innen skolesektoren
Kvote 3: Søkere som jobbe i andre geografiske områder i nevnte sektorer.
Kunnskap:
Kandidaten
- Har inngående kunnskap om profesjonsrettet veiledning og dialog
- Har kunnskap om veiledning og dialog som strategi for å utvikle profesjonell utviklings- og læringskultur.
Ferdigheter:
Kandidaten
- Kan analysere og legge til rette for utvikling av profesjonsfellesskap og den pedagogiske praksisen
- Kan anvende prinsipper for veiledning og dialog i medvirkningsprosesser
Generell kompetanse:
Kandidaten
- Kan kritisk reflektere over veiledning og dialog som bidrag til utvikling og nyorientering av den pedagogiske praksis
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for slik å bidra til profesjonsretta og utviklende pedagogisk praksis