Fire voksne sitter ved et bord og arbeider.
Kortere studier

Veiledning og pedagogisk utviklingsarbeid for ledere i barnehage- og skolesektoren 1

Namsos

Er du eier eller leder i barnehage eller skole og interessert i å utvikle veiledningskompetansen din? Studiet er rettet mot kommuner i Namdalen.


Om studiet

Er du eier eller leder i barnehage- og skolesektor og er interessert i å utvikle din kompetanse i veiledning og dialog relatert til barnehage- og skoleutvikling? Da kan dette studiet være aktuelt for deg!

Studiet er rettet mot kommuner i Namdalsregionen, og er en del av et prosjekt som er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Samlingsplan for vårsemesteret 2025

Uke 6 (Nett):
Tirsdag 4/2 kl. 1200-1600


Uke 11 (Fysisk samling i Namsos):

Mandag 10/3 kl. 1000-1600

Tirsdag 11/3 kl. 0900-1500

Uke 15 (Nett):

Onsdag 9/4 kl. 1200-1600

Opptakskrav:

Det kreves bachelorgrad.

Søkere må dokumentere et ansettelsesforhold i eier- eller ledelsesfunksjon i skole- eller barnehagesektoren.

Studietilbudet er i utgangspunktet åpent for alle deltakere, og vi oppfordrer alle interesserte til å søke. Studiet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse under forutsetning om at tilbudet primært skal være rettet mot ledere og eiere i skole – og barnehagesektoren som jobber i Namdalsregionen (Lierne, Røyrvik, Grong, Snåsa, Overhalla, Høylandet, Flatanger, Leka, Namsos, Nærøysund, Namsskogan, Nordlige deler av Osen).

For opptak våren 2025:

Hvis flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, vil skole – og barnehage eiere og ledere i kvote 1 og 2 som jobber i Namdalsregionen bli prioritert.

Kvote 1: Søkere som jobber i Namdalsregionen innen barnehagesektoren

Kvote 2: Søkere som jobber i Namdalsregionene innen skolesektoren

Kvote 3: Søkere som jobbe i andre geografiske områder i nevnte sektorer.

Kunnskap:
Kandidaten

  • Har inngående kunnskap om profesjonsrettet veiledning og dialog
  • Har kunnskap om veiledning og dialog som strategi for å utvikle profesjonell utviklings- og læringskultur.

Ferdigheter:
Kandidaten

  • Kan analysere og legge til rette for utvikling av profesjonsfellesskap og den pedagogiske praksisen
  • Kan anvende prinsipper for veiledning og dialog i medvirkningsprosesser

Generell kompetanse:
Kandidaten

  • Kan kritisk reflektere over veiledning og dialog som bidrag til utvikling og nyorientering av den pedagogiske praksis
  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for slik å bidra til profesjonsretta og utviklende pedagogisk praksis
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes et at studenten disponeres bærbar datamaskin.