Vil skape et skeivvennlig universitet

Universitetslektor Ruth Marie Donovan brenner for et varmt og inkluderende universitetsmiljø for både studenter og ansatte. Hun oppfordrer deg til å tenke over hvilke verdier du har. Foto: Lise Fagerbakk
Vil skape et skeivvennlig universitet
Ruth og Per-Stian kommer. Kommer du, på Pride i Bodø - Love Nord ved Nord universitet?

Pride i Bodø – Love Nord; Tirsdag 6. juni fargelegges gråsona i hovedbygget ved campus Mørkved til fargesona.

– Nord universitet skal være en god arbeidsplass for både studenter og ansatte. Vi lever med mangfold hver dag og tirsdag feirer vi mangfold, inkludering og kjærlighet, sier universitetslektor Ruth Marie Donovan.

Markeringen handler om mer enn farger. Verden er i endring, og tiden er inne for å tenke over egne verdier.

– Vi ser økende hat og en økende polarisering i samfunnet. Noe som gjør at våre verdier blir utfordret. Vi må tenke oss om, sier hun.

Det handler om å verne menneskerettighetene. At du bestemmer over eget liv og gjør egne valg, fri for fordømmelse, hat og press.

Nord rommer mange nasjonaliteter, kulturer og meninger som skaper mangfold, utvikling og vekst. Mangfold betyr også at vi alle representerer et kjønns- og seksualitetsmangfold. Uansett hvem du er - alle er velkommen inn.

Ruth Marie Donovan og Per-Stian Ekroll

– Vi begynner i det små, men vi ønsker økt bevissthet rundt kjønn og mangfold. Vi har noen åpenbare utfordringer. Spesielt rundt transpersoner. I Bergen måtte de for få dager siden avlyse barnefestivalen under Pride på grunn av trusler om vold og trakassering. Og dette var barn, sier Donovan og rister på hodet:

– Her på universitet fostrer vi kunnskap og kompetanse. Hvor fantastisk det hadde vært hvis Nord universitet kunne ha blitt definert som et skeivvennlig universitet, sier Donovan.

Fargerikt: Arrangementsansvarlig Per-Stian Ekroll og universitetslektor Ruth Marie Donovan har begynt riggingen i gråsona ved campus Bodø. Foto: Lise Fagerbakk

Økende hat i samfunnet til tross, Donovan og kollega Per-Stian Ekroll ved kommunikasjonsenheten, har bare møtt takknemlighet og velvilje under planleggingen av tirsdagens arrangement. Donovan er også blitt kontaktet av både studenter og kolleger og fått ros for initiativet.

– Si ja til menneskerettigheter. Si ja til mangfold. Si ja til trygghet. Si ja til kjærlighet. Og kom på arrangementet tirsdag uansett om du er skeiv eller ikke, oppfordrer hun.

Dagen starter i auditorium Petter Dass (A14), hvor du får høre et foredrag om levekår hos skeive. Samtalen etter dette handler om hva vi kan gjøre og hvordan vi kan skape et skeivvennlig universitet. Her kan du delta – anonymt og via telefonen.

– Svarene og forslagene blir med videre inn i revideringen av:

Klar tale: Foredraget foregår her: Petter Dass tirsdag 6. juni klokken 10. Kom, bli med!

I dagene framover blir gråsona pyntet og klargjort.

– Gråsona blir gjort om til en fargesone. Flere vinduer i biblioteket blir tapetsert i alle regnbuens farger og det blir stand. Vi går for en aktiv dag også med en Love-lunsj. Det vil si fargerike donuts, makroner, frukt og smoothies, forteller Donovan.