Master i biovitenskap: Genomikk

Genomikk er studiet av det genetiske materialets struktur og funksjon.
DNA string

​​​​​​​​​​​​​Teknologiske gjennombrudd i DNA-sekvensering har raskt gjort nye problemstillinger tilgjengelig og endret praksis innen biologisk forskning.

Studiet gir kunnskap om hvordan samle inn, analysere og tolke store datasett ved hjelp av bioinformatikk. Relevante fagområder omfatter marin økologi, evolusjonsbiologi, systematikk, adferdsøkologi og havbruk.

• Kunnskap
    Kandidaten

• kjenner de funksjonelle komponentene av genomet, og de funksjonelle begrensingene.
    • har generell kunnskap om fagområdets teoretiske og praktiske utvikling som følge av teknologiske nyvinninger.
    • kjenner de mest relevante informasjonskilder i fagområdet.

Ferdigheter
    Kandidaten

• kan anvende praktiske og analytiske metoder, inkludert laboratorieteknikker og bioinformatikk på spesifikke problemstillinger.
    • kan tilegne seg oppdatert kunnskap om genomikk.
    • kan vurdere og diskutere forskning innen genomikk.

Generell kompetanse
    Kandidaten

• er i stand til å identifisere problemstillinger som kan løses effektiv ved hjelp av genomikk.
    • er i stand til å velge den mest hensiktsmessige tilnærmingen i studiet av spesifikke organismer.
    • er i stand til å formidle viktige tema, utveksle erfaringer og holde seg oppdatert innenfor fagfeltet genomikk.
  • Faggruppe genomikk forsker på de biologiske molekylene som danner grunnlaget for alt liv (DNA, RNA og proteiner), deres biologiske funksjoner og den rollen de spiller i økologiske og evolusjonære prosesser. Aktiviteten er konsentrert om fire fagområder: molekylær økologi, molekylærbiologi, utviklingsbiologi og genomikk relatert til akvakultur. Vi anvender molekylære analyser for å forske på basale biologiske funksjoner (reproduksjon, utvikling, vekst, immunsystem, genregulering og epigenetikk) og på mer overordnede sammenhenger (biodiversitet, fordelingen av genetisk variasjon i naturlige populasjoner, naturlig og seksuell seleksjon, lokale tilpasninger og konsekvensene av miljøforandringer).

• 1. semester
    BI300F Vitenskapelig kommunikasjons og forskningsmetode - 10 sp (O)

KJ301F Laboratoriesikkerhet master - 0 sp (O)

BI317F Evolusjonær genetikk - 10 sp (S)

Valgemne - 10 sp
    2. semester
    INT5002 Semester i utlandet - 30 sp

BI311F Akvagenomikk og bioinformatikk - 10 sp (S)

BI322F RNA-biologi - 5 sp (S)

Valgemne - 15 sp
    3. og 4. semester
    BIO5011 Masteroppgave i genomikk - 60 sp (O)
    O: Obligatoriske emner, S: Spesialiseringsemner, sp: studiepoeng

Tabellen overfor viser et forslag til studieløp. Utover de obligatoriske emnene, står du fritt til å sette sammen studieplanen din annerledes, så lenge du oppfyller kravene nedenfor.

Krav til sammensetning av emner i mastergraden

• 10 studiepoeng metodeemne
    • 20 studiepoeng speseialiseringsemner
    • 30 studiepoeng valgemner