Emnebeskrivelse for 2025/26
Grunnleggende sport coaching
IDR1011
Emnebeskrivelse for 2025/26

Grunnleggende sport coaching

IDR1011
Vil du hjelpe andre med å nå sine treningsmål? Grunnleggende Sport Coaching gir deg verktøyene til å motivere og coache utøvere, både én-til-én og i grupper. Lær å tilpasse trening, bygge selvtillit og skape resultater - perfekt for deg som vil jobbe som personlig trener.

I løpet av emnet vil studenten få en introduksjon til de mest grunnleggende temaene innen idrettspsykologi, mental trening, motivasjon og kommunikasjon. Studentene vil få en innføring i betydningen av disse temaene på ulike nivåer innen trening, idrett og livsstilsendring. Du vil lære å forstå individuelle behov, bruk av mentale teknikker, og utvikle coachingstrategier som skaper trygghet og mestring, samt fremmer prestasjon.

Studentene vil gjennom teoretisk og praktisk treningsledelse erfare hvordan personlige trenere og gruppetimeinstruktører effektivt og vellykket kommuniserer til sine deltakere og bidrar til å øke effekten av fysisk aktivitet og trening. Emnet tar også for seg hva som skal til for å lykkes med salg og rekruttering av PT-kunder.

Opptak til Bachelor i Trening, helse og prestasjon, Årsstudium Personlig trener eller opptak som enkeltemnestudent.

Opptak krever generell studiekompetanse. Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Kunnskap:

Studenten skal

  • inneha nødvendig faktakunnskap når det gjelder ulike motivasjonsteorier.
  • inneha nødvendig faktakunnskap når det gjelder å kommunisere i en relasjon og under en treningsøkt.
  • ha kunnskap om coaching som metode, instruksjon og ledelse i gruppe og en-til-en.
  • ha kunnskap om mental trening, motivasjon og målsetting
  • ha kunnskap om feedback og veiledning
  • ha kunnskap om trenerrollen i en konkurransesituasjon og hvordan samarbeide med utøver/klient
  • ha kunnskap om hva rollen som personlig trener og gruppetimeinstruktør innebærer og krever innenfor kommunikasjon og coaching.

Ferdigheter:

Studenten skal

  • kunne planlegge og gjennomføre trening med utgangspunkt i utøverens/kundens behov.
  • kunne lede trening slik at utøverne/kundene opplever trygghet, motivasjon, kommunikasjons- og læringseffekt.
  • kunne reflektere over egen trenerutøvelse når det gjelder coaching, samt motta feedback og justere denne under veiledning.
  • kunne lede trening slik at utøverne/kundene opplever trivsel ved treningen, samt bidra til tilpasset spenningsnivå.
  • kunne anvende ulike teknikker for mental trening.
  • kunne anvende en coachende tilnærming i trener-utøver-relasjon.
  • kunne anvende motiverende intervju som samtaleteknikk under startsamtale og treningsveiledning.
  • kunne identifisere ulike personlighetstyper.

Generell kompetanse:

Studenten skal

  • kunne planlegge og gjennomføre veiledning av klient en-til-en.
  • kunne planlegge og gjennomføre gruppetrening.
  • ha et bevisst forhold til formidling av fysisk aktivitet og egen rolle som instruktør.
  • kunne reflektere over trenerrollen og de ulike utfordringer som den medfører.
  • kunne analysere og vurdere ulike sider ved egen trenerfunksjon.
  • kunne tilpasse sin egen instruksjon i forhold til ulike grupper.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med kamera og headsett for deltakelse i nettbasert undervisning. Studentene må ha internettlinje med kapasitet til nettundervisning.

Obligatorisk for studenter på Bachelor Trening, helse og prestasjon og Årsstudium Personlig Trener.

Emnet kan søkes på som enkeltemnestudent.

Emnet er Nett- og samlingsbasert.

Emnet inngår i et nett- og samlingsbasert studieløp, derfor vil teoretisk og praktisk undervisning foregå både digitalt og ved 3 samlinger gjennom høsten:

  • Teoretisk undervisning inkluderer digitale moduler, læringsstier, videoforelesninger og pensumlitteratur.
  • Samlingene vil i hovedsak basere seg på praktisk undervisning og inkludere relevante faglige arbeidsmetoder og utprøving av praktiske oppgaver. Det vil også være noen praktiske oppgaver som skal gjennomføres på egenhånd.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltakelse (OD) på minimum 2 av 3 praktiske samlinger. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 1 (AK1): 2 stk skriftlige arbeider. Det gis veiledning på arbeid. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 2 (AK2): Praktisk gruppetrening. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Praktisk eksamen med muntlig høring, 30 minutter, teller 100/100 av karakteren. Karakterregel A-F, Beste A, Ikke bestått F.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Generell informasjon om hjelpemidler til eksamen finner du her.

Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her.

Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:

KR155L - Coaching og idrettspsykologi 1 - 10 Studiepoeng

IDR1048 - Grunnleggende sport coaching - 10 Studiepoeng