Emnebeskrivelse for 2024/25
Anatomi og fysiologi
IDR1037
Emnebeskrivelse for 2024/25

Anatomi og fysiologi

IDR1037

Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper om fysiologiske prosesser knyttet til energifrigjøring, sirkulasjon, respirasjon og muskelarbeid. Videre skal studentene lære hvordan disse prosessene reguleres og endres ved fysisk aktivitet.

Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper innen anatomi særlig vinklet mot bevegelsesapparatet, og hvordan disse er relatert til kroppens bevegelse.

Nettbasert emne tilgjengelig for alle med studierett ved Nord universitet. Emnet inngår i studieprogrammet Fleksibel videreutdanning i personlig trener. Emnet kan også søkes på via enkeltemneopptak.

Kunnskap:

Studenten skal

  • ha bred kunnskap om avgrensede temaer, teorier, problemstillinger, og prosesser som er sentrale i forhold til anatomi/fysiologi og fysisk aktivitet
  • inneha den nødvendige faktakunnskap om anatomi/fysiologi
  • kunne identifisere ulike av de vanligste prosesser i anatomi/fysiologi
  • kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid i emnet
  • ha kunnskap om emnets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • forstå etiske utfordringer involvert i fagets forskning, formidling og praksis.

Ferdigheter:

Studenten skal

  • kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fraforskning- og utviklingsarbeid på praktiske og/eller teoretiske problemstillinger om anatomi/fysiologi relatert til trening
  • evne å tilegne seg ny oppdatert kunnskap
  • vise evne til å treffe begrunnede valg i forhold til trening og fysisk aktivitet
  • kunne reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • kunne beherske relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer
  • vurdere etiske utfordringer i praksisfeltet og justere egen praksis i forhold til dette
  • kunne praktisere faget innen trening og fysisk aktivitet
  • evne å analysere tekstlige materiale fra emnets vanligste kilder
  • kunne dokumentere kunnskap og arbeidsprosesser.

Generell kompetanse:

Studenten skal:

  • ha innsikt i relevante og fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter som gjelder emnet
  • beherske de arbeidsformer som gjelder i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kunne se sammenhenger mellom dette emnet og andre emner som inngår i studiet
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis - kjenne til eventuell nytenkning og innovasjonsprosesser.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur. Det er forventet at studenten har tilpasset datamaskin, webkamera og hodetelefoner med mikrofon.
Nettbasert emne tilgjengelig for alle med studierett ved Nord universitet. Emnet inngår i studieprogrammet Fleksibel videreutdanning i personlig trener. Emnet kan også søkes på via enkeltemneopptak.
Emnet vil bestå av 50% digitale forelesninger med arbeidsoppgaver og tester knyttet til disse, og 50% praktiske økter, der de praktiske øktene vil være tilgjengelig på video og studentene gjennomfører arbeidsoppgaver knyttet til dette i form av egentrening og treningsplanlegging med digitale verktøy.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis-evaluering og slutt-evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Mappe (MA): bestående av fire deler, totalomfang på 8000 ord. Mappen leveres individuelt. Studentene har mulighet for 15 minutter veiledning pr. mappedel. Vurdering og karakterfastsetting skjer ut fra bokstavkarakterer A-F, der A er best og F er ikke bestått.

Underveis i semesteret er det mulig, på forespørsel til emneansvarlig, å få inntil to veiledningssamtaler i forbindelse med mappeeksamen.

Eksamensbestemmelser finnes i Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet samt Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet.

Alle hjelpemidler tillatt.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Generell informasjon om hjelpemidler til eksamen finner du her.

Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her.