Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Vitenskapsteori og forskningsmetode
IDR2007
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Vitenskapsteori og forskningsmetode

IDR2007
Studenten skal gjennom kurset få innblikk i vitenskapelig arbeid og forskning relatert mot trening og fysisk aktivitet.
I dette emnet skal studenten få en grunnleggende innføring i de vanligste arbeidsmetodene som brukes i forskning på idrett, helse og prestasjon. Studenten skal lære om kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode, og om hvordan man designer forskning for å svare på en problemstilling. Studenten skal lære å lese og vurdere forskningsartikler, og å søke opp relevant litteratur i databaser. Du skal også lære hvordan man tar hensyn til etikk og personvern når man gjennomfører forskning. For å gjøre emnet interessant vil forskningsmetoden hele tiden knyttes opp mot relevant forskning på idrett, helse og prestasjon, for å gjøre undervisningen spennende.

Opptak til bachelor i trening eller opptak som enkeltemnestudent.

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Kunnskap:

Studenten skal

  • inneha den nødvendige kunnskap om metodearbeid
  • kunne teori og begreper i forhold til å lage vitenskapelige arbeider
  • kjenne til ulike former for forsknings- og utviklingsarbeid og hvordan det drives
  • ha kunnskap om forskningsarbeidets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • forstå etiske utfordringer involvert i forskningen
  • ha kunnskap om både humanistiske, samfunnsvitenskapelige og naturvitenskapelige forskningstradisjoner
  • ha kunnskap om både kvalitative og kvantitative metoder

Ferdigheter:

Studenten skal

  • Kjenne til sentrale tema innenfor vitenskapsteori og filosofi
  • kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning- og utviklingsarbeid på praktiske og/eller teoretiske problemstillinger
  • evne å tilegne seg ny oppdatert kunnskap
  • vise evne til å treffe begrunnede valg
  • kunne utarbeide ei problemstilling
  • kunne beherske relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer i forhold til ulike typer forskning
  • evne å analysere tekstlige materiale
  • kunne anvende både kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.

Generell kompetanse:

Studenten skal:

  • ha innsikt I relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger om vitenskapelig arbeid
  • kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter som gjelder emnet
  • beherske de arbeidsformer som gjelder i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kunne formidle sentralt fagstoff forskning både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante
Semesteravgift og pensumlitteratur.

Obligatorisk for studenter på Bachelor trening, helse og prestasjon.

Emnet kan søkes på som enkeltemnestudent.

Forelesning og praktisk utprøving.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis-evaluering og slutt-evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatoriske deltakelse på praktisk undervisning 80 %, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent - Ikke godkjent.
  • Mappe - 1 stk skriftlig arbeide som skal besvares i gruppe på inntil to kandidater, og 1 stk skriftlige arbeide som besvares individuelt. Studenten leverer til slutt samlet mappe og mappen gis en samlet karakter. Mappen teller 50/100 av karakteren, karakterregel A-E, beste A, Ikke bestått F.
  • Skriftlig skoleeksamen, 3 Timer. Teller 50/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Generell informasjon om hjelpemidler til eksamen finner du her.