Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Idrettsspesifikk styrke- og utholdenhetstrening
IDR2009
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Idrettsspesifikk styrke- og utholdenhetstrening

IDR2009
I emnet Idrettsspesifikk styrke- og utholdenhetstrening skal du lære om hvordan styrke- og utholdenhetstrening brukes for å forbedre prestasjon i idrett. Emnet går igjennom hvordan det trenes på toppnivå i mange ulike idretter, og diskuterer hvorfor utøvere trener på den måten de gjør. Studenten skal lære å vurdere arbeidskravene i ulike idretter, og designe styrke- og utholdenhetstrening for best mulig å forbedre prestasjon i den enkelte idretten. Studenten skal lære seg å identifisere relevante tester for ulike idretter, og gjennomføre og tolke resultatene av disse. Praksis fra toppidretten vil presenteres av gjesteforelesere som arbeider i praksisfeltet.
I emnet Idrettsspesifikk styrke- og utholdenhetstrening skal du lære om hvordan styrke- og utholdenhetstrening brukes for å forbedre prestasjon i idrett. Emnet går igjennom hvordan det trenes på toppnivå i mange ulike idretter, og diskuterer hvorfor utøvere trener på den måten de gjør. Studenten skal lære å vurdere arbeidskravene i ulike idretter, og designe styrke- og utholdenhetstrening for best mulig å forbedre prestasjon i den enkelte idretten. Studenten skal lære seg å identifisere relevante tester for ulike idretter, og gjennomføre og tolke resultatene av disse. Praksis fra toppidretten vil presenteres av gjesteforelesere som arbeider i praksisfeltet.
Opptak til bachelor i trening eller opptak som enkeltemnestudent.

Kunnskap:

Studenten skal

  • ha kunnskap om metoder for å gjennomføre arbeidskravsanalyser i den enkelte idrett/aktivitet
  • ha kunnskap om arbeidskravene til ulike roller i idretter/aktiviteter
  • lære seg å utvikle effektive treningsprogrammer for utvalgte idretter og aktiviteter
  • forstå etiske utfordringer involvert i fagets forskning, formidling og praksis

Ferdigheter:

Studenten skal

  • kunne analysere arbeidskravene til ulike idretter og aktiviteter, og koble disse til tekniske og taktiske krav
  • kunne sammenholde disse med kapasiteten til den enkelte utøver, og prioritere hva utøveren fortrinnsvis bør prioritere treningsmessig
  • kunne analysere hvor i den treningsmessige utviklingen en utøver befinner seg og sammenholde dette med arbeidskravene
  • delta aktivt i utforming, implementering og dokumentering av trening for utøvere i ulike aktiviteter og idretter
  • kunne reflektere over egen faglig utøvelse i forhold til utøvere på ulike trinn i sin utvikling
  • kunne beherske relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer slik at han/hun kan kommunisere med utøvere og andre trenere i samme posisjon
  • vurdere etiske utfordringer i praksisfeltet og justere egen praksis i forhold til dette
  • kunne praktisere faget innen dets mest sentrale anvendelsesområder
  • kunne dokumentere kunnskap og arbeidsprosesser

Generell kompetanse:

Studenten skal:

  • kunne sammenholde det studenten har lært tidligere i utdanningen om treningsprosessen for å lage et helhetlig treningsprogram
  • kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og treningsløsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre på ulikt faglig nivå med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av fagområdet
  • kjenne til eventuell nytenkning og innovasjonsprosesser
Semesteravgift og pensumlitteratur.

Obligatorisk for studenter på Bachelor trening, helse og prestasjon.

Emnet kan søkes på som enkeltemnestudent.

Forelesning og praktiske analyser.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis-evaluering og slutt-evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltakelse på praktisk undervisning 80%. Karakterregel godkjent/ikke godkjent.
  • Mappe - 2 stk skriftlig arbeide som skal besvares i gruppe på inntil to kandidater, og 1 stk skriftlige arbeider som besvares individuelt. Det gis veiledning på arbeid i mappen. Studenten leverer til slutt samlet mappe og mappen gis en samlet karakter. Mappen teller 100/100 av karakteren, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Generell informasjon om hjelpemidler til eksamen finner du her.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her.