Emnebeskrivelse for 2025/26
Avansert forskingsdesign og metode
MET5012
Emnebeskrivelse for 2025/26
Avansert forskingsdesign og metode
MET5012
Hensikten med dette kurset er å utvikle metodologiske ferdigheter som er nødvendig for å skrive en masteroppgave. I kurset vektlegges en «hands-on» og anvendt tilnærming til forskningsdesign og metode. Studentene vil lære å formulere forskningsspørsmål, kritisk bruke forskningslitteratur og teori, og hvordan samle inn og analysere data gjennom bruk av kvalitative og kvantitative metoder. Studentene vil også lære å kritisk undersøke bruk av informasjon og forskning som beslutningsunderlag. I tillegg, kurset vil gjøre studentene i stand til å forstå verdien av informasjon og forskning, og teknikker som legger til rette for innsamling, analyse og tolkning av relevante data og informasjon.
Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må oppfylle gjeldende opptakskrav for Master of Science in Business.
Etter å ha gjennomført kurset, vil studentene være i stand til:
Kunnskap - studenten har
- Dybdekunnskap om sammenhengen mellom teoretisk rammeverk, forskningsspørsmål og empiriske funn
- Inngående kunnskap om rollen av primær og sekundær data, og de ulike typene kvalitativ og kvantitative innsamling metoder for data
- Avansert kunnskap om forskjellen mellom eksplorativ, deskriptiv og kausal forskning
- Dybdekunnskap når det gjelder rollen og viktigheten av validitet og reliabilitet når en analyserer og tolker kvalitative og kvantitative data
- Avansert kunnskap om relevante vitenskapelige paradigmer for ledelseforskning
- Inngående kunnskap om forskningsetikk
Ferdigheter - studenten kan
- Definere og utvikle passende forskningsspørsmål og formulere relevante hypoteser/ propositions
- Designe forskningsprosjekter og forstå verdien av ulike informasjonskilder
- Utføre og tolke korrelasjonsanalyser, regresjonsanalyser og eksplorative faktoranalyser
- Planlegge og utføre refleksive intervjuer
- På en relevant måte beskrive, sammenfatte og presentere forskningsdata
- Lage egne forskningsdesign og strategier for prosjekter og vurdere de implisitte forutsetningene bak disse designene og strategiene
Generell kompetanse - studenten kan
- Kommunisere empiriske resultater, både skriftlig og muntlig
- Kritisk vurdere empirisk forskning presentert i akademiske tidsskriftsartikler
- Delta i diskusjoner når det gjelder empirisk analyser og funn
- Kritisk reflektere om valg av teorier og metoder i studier om bedrifter og ledelse
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Elective course
Læringsaktiviteter består av klasseromsundervisning med aktiv studentdeltakelse, diskusjon av vitenskapelige essays, ulike relevante forskningsdesign og analyse av data. Kurset inkluderer skriving av essays som er relevant for masteroppgaven
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer
- Arbeidskrav - refleksjonsnotat (godkjent/ikke godkjent)
- Mappe - individuell, teller 60/100 av karakteren, bokstavkarakterer (A-F).
- Oppgave - individuell, teller 40/100 av karakteren, bokstavkarakterer (A-F).
Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsform vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne