Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Masteroppgave logopedi
PE323L
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Masteroppgave logopedi

PE323L
Masteroppgaven utgjør en skriftlig rapport basert på et selvstendig forskningsarbeid med fordypning i et tema innenfor fagområdet logopedi og/eller språkvitenskap.

Opptak til studieprogrammet. I tillegg:

For kull før 2021: emnet VIT5008 Vitenskapsteori og forskningsmetode må være bestått før man kan gå opp til eksamen i dette emnet.

Fra 2021: Emnene Vitenskapsteori og forskningsmetoder 1 og 2, samt emnet Statistikk, må være bestått før man kan gå opp til eksamen i dette emnet. For studenter som drar på utveksling i 3.semester må emnet "Vitenskapsteori og forskningsmetoder 1", og emnene tatt ved utvekslingsinstitusjon være bestått før man kan gå opp til eksamen i dette emnet.

For kull før 2021: emnet VIT5008 Vitenskapsteori og forskningsmetode må være bestått før man kan gå opp til eksamen i dette emnet.

Fra 2021: Emnene Vitenskapsteori og forskningsmetoder 1 og 2, samt emnet Statistikk, må være bestått før man kan gå opp til eksamen i dette emnet. For studenter som drar på utveksling i 3.semester må emnet "Vitenskapsteori og forskningsmetoder 1", og emnene tatt ved utvekslingsinstitusjon være bestått før man kan gå opp til eksamen i dette emnet.

Kunnskap

Studenten skal ha

  • ha inngående kunnskap innenfor logopedi
  • ha inngående kunnskap om vitenskapelig teori og metode som redskap for forskningsarbeid innenfor logopedi
  • ha inngående kunnskap om hvordan man med utgangspunkt i et selvstendig forskningsarbeid kan analysere, belyse og formidle faglige problemstillinger ut fra fagområdets egenart og tradisjoner.
  • ha inngående kunnskap om forskningsetiske retningslinjer.
  • ha inngående kunnskap om hvordan man kan bidra til å utvikle fagområdet logopedi

Ferdigheter

Studenten skal:

  • kunne finne fram til relevant litteratur for å belyse forskningsmessige problemstillinger i eget forskningsarbeid, og kunne analysere og forholde seg kritisk til bruk av den.
  • kunne relatere seg til og anvende eksisterende teorier og vitenskapelige tilnærminger og metoder i eget forskningsprosjekt.
  • kunne forholde seg til og følge forskningsetiske retningslinjer.
  • kunne bidra til nytenkning og utvikling innenfor logopedi
  • kunne mestre formelle krav til vitenskapelige tekster/publisering og formidle eget forskningsprosjekt.

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • kunne anvende kunnskap og ferdigheter på en selvstendig måte for å fremskaffe ny kunnskap innenfor valgt forskningsfelt.
  • kunne forholde seg kritisk og reflektert til egen og andres forskning.
  • kunne analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske spørsmål og problemstillinger som er relevante for logopedi i et lokalt, nasjonalt og globalt perspektiv.
  • kunne planlegge, gjennomføre og evaluere forsknings- og utviklingsarbeid som kan fremme logopedi
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur
Obligatorisk
Innlevering av prosjektskisse danner grunnlag for godkjenning av tema og tildeling av veileder. Kandidaten utarbeider deretter en prosjektbeskrivelse ut fra fastsatte kriterier. Det inngås veiledningskontrakt mellom kandidat og veileder. Veiledning foregår individuelt og/eller i gruppe.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis -evaluering og slutt - evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet.

Arbeidskrav (AK) - Presentasjon, 30 Minutter. Godkjent/ ikke godkjent. Forutsettes fullført før fremstilling til eksamen/vurdering. Teller 0/100 av karakteren.

Masteroppgave (OP) - Omfang på oppgaver 30 stp som skrives individuelt: 50 sider (20000 ord)(+/-10%). Omfang på oppgaver som skrives i par med to studenter: 65 sider (26000 ord)(+/-10%). Vurderes med karakter A-F, beste A, ikke bestått F. Teller 100/100 av karakteren.

Generell informasjon om hjelpemidler til eksamen finner du her.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her.