Masteroppgave logopedi
Opptak til studieprogrammet. I tillegg:
For kull før 2021: emnet VIT5008 Vitenskapsteori og forskningsmetode må være bestått før man kan gå opp til eksamen i dette emnet.
Fra 2021: Emnene Vitenskapsteori og forskningsmetoder 1 og 2, samt emnet Statistikk, må være bestått før man kan gå opp til eksamen i dette emnet. For studenter som drar på utveksling i 3.semester må emnet "Vitenskapsteori og forskningsmetoder 1", og emnene tatt ved utvekslingsinstitusjon være bestått før man kan gå opp til eksamen i dette emnet.
For kull før 2021: emnet VIT5008 Vitenskapsteori og forskningsmetode må være bestått før man kan gå opp til eksamen i dette emnet.
Fra 2021: Emnene Vitenskapsteori og forskningsmetoder 1 og 2, samt emnet Statistikk, må være bestått før man kan gå opp til eksamen i dette emnet. For studenter som drar på utveksling i 3.semester må emnet "Vitenskapsteori og forskningsmetoder 1", og emnene tatt ved utvekslingsinstitusjon være bestått før man kan gå opp til eksamen i dette emnet.
Fra 2024: Emnene Vitenskapsteori og forskningsmetoder 1 og 2 må være bestått før man kan gå opp til eksamen i dette emnet. For studenter som drar på utveksling i 3.semester må emnet "Vitenskapsteori og forskningsmetoder 1", og emnene tatt ved utvekslingsinstitusjon være bestått før man kan gå opp til eksamen i dette emnet.
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap innenfor logopedi
- inngående kunnskap om vitenskapelig teori og metode som redskap for forskningsarbeid innenfor logopedi
- inngående kunnskap om hvordan man med utgangspunkt i et selvstendig forskningsarbeid kan analysere, belyse og formidle faglige problemstillinger ut fra fagområdets egenart og tradisjoner.
- inngående kunnskap om forskningsetiske retningslinjer.
- inngående kunnskap om hvordan man kan bidra til å utvikle fagområdet logopedi
Ferdigheter
Studenten
- kan finne fram til relevant litteratur for å belyse forskningsmessige problemstillinger i eget forskningsarbeid, og kan analysere og forholde seg kritisk til bruk av den.
- kan relatere seg til og anvende eksisterende teorier og vitenskapelige tilnærminger og metoder i eget forskningsprosjekt.
- kan forholde seg til og følge forskningsetiske retningslinjer.
- kan bidra til nytenkning og utvikling innenfor logopedi
- mestrer formelle krav til vitenskapelige tekster/publisering og formidle eget forskningsprosjekt.
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter på en selvstendig måte for å fremskaffe ny kunnskap innenfor valgt forskningsfelt.
- kan forholde seg kritisk og reflektert til egen og andres forskning.
- kan analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske spørsmål og problemstillinger som er relevante for logopedi i et lokalt, nasjonalt og globalt perspektiv.
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere forsknings- og utviklingsarbeid som kan fremme logopedi
Masteroppgaven er et selvstendig arbeid hvor studentene skal gjennomføre et masterprosjekt under veiledning av tildelt veileder. Tildeling av veileder skjer på bakgrunn av innlevert tema for masteroppgaven på slutten av andre semester.
Studentene kan på eget initiativ velge å skrive to sammen.
Eneste felles aktivitet i løpet av semesteret er at de skal legge fram sitt eget masterprosjekt for medstudentene, de har også ansvar for å opponere på en annens framlegg.
Sammensatt vurdering (SV): alle delene må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet.
Arbeidskrav (AK) - Presentasjon, 30 Minutter + opponering på en annen students presentasjon. Godkjent/ ikke godkjent. Forutsettes fullført før fremstilling til eksamen/vurdering. Teller 0/100 av karakteren.
Masteroppgave (OP) - Omfang på oppgave som skrives individuelt: 50 sider (20000 ord)(+/-10%). Omfang på oppgave som skrives i par med to studenter: 65 sider (26000 ord)(+/-10%). Vurderes med karakter A-F, beste A, ikke bestått F. Teller 100/100 av karakteren.