Emnebeskrivelse for 2024/25
Spesialpedagogikk - ulike lære- og funksjonsvansker
PED200
Emnebeskrivelse for 2024/25

Spesialpedagogikk - ulike lære- og funksjonsvansker

PED200

Emnet gir en bred teoretisk og praktisk oversikt over det spesialpedagogiske arbeidsfeltet. Hovedvekten er lagt til kunnskap om ulike vansker, forebygging, kartlegging og tiltak.

Følgende tema inngår i emnet:

  • Kort innføring om innovasjon og spesialpedagogiske forskningsmetoder
  • Språk- og kommunikasjonsvansker
  • Lese- og skrivevansker
  • Matematikkvansker
  • Sosiale- og emosjonelle vansker
  • Kognitive- og nevrologisk relaterte lærevansker
  • Sanserelaterte lærevansker
  • Minoritetsrelaterte lærevansker
  • Veiledning og rådgivning
  • Spesialpedagogiske tilnærmingsmåter.

For opptak stilles det krav om 30 studiepoeng/ECTS i pedagogikk.

Eksempler på profesjonsutdanninger som har tilstrekkelig med pedagogikk i studieløpet: førskolelærerutdanning, barnehagelærerutdanning, allmennlærerutdanning, grunnskolelærerutdanning, lektorutdanning, barnevernspedagogutdanning, vernepleierutdanning, sosionomutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning.

Poengberegning og rangering

Ved flere kvalifiserte søkere enn studieplasser rangeres søknadene ut fra et vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget. Dersom du søker om opptak på bakgrunn av en av profesjonsutdanningene ovenfor som har pedagogikken innbakt i andre emner, vil hele graden være opptaksgrunnlaget. Les mer på vår side om poengberegning og rangering.


Krav om politiattest

Det kreves politiattest for studiet (barneomsorgsattest).

KUNNSKAPER

Studenten

  • har kunnskap om spesialpedagogikkens historie og plass i samfunnet, normalisering, likeverd og inkludering
  • har kunnskap om ulike funksjons- og lærevansker hos barn, unge og voksne
  • har kunnskap om rettigheter og saksgang ut i fra lov og forskrifter
  • har oversikt over de vanligste kartleggingsmetodene og kartleggingsverktøy som brukes i barnehage og skole
  • har kunnskap om forebyggende og avhjelpende tiltak, tidlig innsats og spesialpedagogiske metoder
  • har kunnskap om spesialpedagogisk utviklingsarbeid/innovasjon og fler- og tverrfaglig samarbeid
  • har kunnskap om yrkesetiske problemstillinger knyttet til spesialpedagogisk arbeid

FERDIGHETER

Studenten

  • kan reflektere kritisk og konstruktivt over sin egen praksis og relatere den til spesialpedagogisk teori
  • kan reflektere over og drøfte sentrale og dagsaktuelle spesialpedagogiske og yrkesetiske problemstillinger som er relevante for opplæringen i barnehagen og undervisningen i skolen
  • kan gjennomføre spesialpedagogisk kartlegging og utredning ved bruk av relevant kartleggings- og testmateriell
  • kan gjøre rede for hvordan skolen og barnehagen kan tilrettelegge læringsmiljøet for å kunne forebygge og avhjelpe vansker
  • kan gi relevant spesialpedagogisk veiledning og rådgivning til foreldre/foresatte og til ansatte i i skole og barnehage
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogisk utviklingsarbeid/innovasjon
  • kan arbeide fler- og tverrfaglig sammen med andre faggrupper

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har bred innsikt i hvordan en kan legge til rette for et godt læringsmiljø med basis i spesialpedagogiske tilnærminger
  • har innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger tilknyttet barns rettigheter, hvor også tilpasset opplæring og spesialundervisning fremkommer
  • har kompetanse i å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere den tilpassede opplæringen, herunder også spesialundervisning for barn, unge og voksne med ulike funksjons- og lærevansker ut i fra individ-, gruppe- og systemnivå
  • har kompetanse i å kunne formidle og utveksle synspunkter og erfaringer i faglige fellesskap for å kunne bidra til utvikling av god spesialpedagogisk praksis
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med kamera og headsett for deltakelse i nettbasert undervisning. Studentene må ha internettlinje med kapasitet til nettundervisning
Obligatorisk

Nett- og samlingsbasert studie

Dette studiet er et profesjonsstudium. Aktiv deltakelse og samarbeidslæring står derfor sentralt.

Undervisningen vil bli gjennomført i samlet kull. Undervisning og læring vil foregå som forelesninger,

kollokviegrupper, seminargrupper og i praksis. I tillegg utgjør selvstudium en vesentlig del av

læringsaktiviteten. Veiledning inngår også som en sentral del av undervisnings- og læringsprosessen. Det forutsetter at studentene er aktive, problematiserende og problemløsende. Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytte.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

10 dager obligatorisk veiledet spesialpedagogisk praksis med praksisveileder. Avsluttes med praksisrapport og vurdering av praksis fra praksisveileder. Det vil - så langt det er mulig - bli gjennomført gruppepraksis (3 studenter sammen).

Merknader:

Praksis blir grundig og detaljert gjennomgått ved studiestart.

Det er utarbeidet en egen plan for praksis. Denne blir revidert før studiestart, og legges ut på studiets hjemmeside (Canvas).

Retningslinjer for praksis ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag samt mer informasjon om praksis finner du på siden

Praksis i lærerutdanningene

Sammensatt vurdering (SV): Alle undervisnings- og eksamensaktivitetene må være bestått/godkjent for å få bestått emnet som helhet

  • Obligatorisk deltakelse (OD): krav om min. 80 % deltakelse. Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren. På samlingene legges det vekt på forelesninger, utvikling av relasjonskompetanse, trening i kommunikasjon og øving på veiledning knyttet til ulike emner i studiet. Det er derfor krav om minimum 80 % tilstedeværelse.
  • Arbeidskrav 1 (AK1) 2 Individuelle refleksjonsoppgaver. Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren. Oppgavene er knyttet til ulike emner i studiet. Oppgavene skal være casebasert, og skal inneholde teori, kildehenvisning, refleksjoner og litteraturliste.
  • Praksis (PR) Obligatorisk 10 dager veiledet praksis. Vurderingsuttrykk: Bestått / Ikke bestått. Teller 0/100 av karakteren. Vurderingskriterier: Forberedelse og deltaking i veiledningssamtaler, planlegging og gjennomføring av spesialpedagogiske tiltak, samarbeidsevne og evne til kommunikasjon om faglige utfordringer, studentens perspektiver og evne til refleksjon.
  • Arbeidskrav 2 (AK2) Praksisrapport. Dette skal være ei oppsummering og beskrivelse av praksis med egne refleksjoner. Omfang: Maksimalt 5 sider. Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Oppgave (OP) Casebasert veiledet individuell innovasjonsoppgave (OP). Vurderingsuttrykk: A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 50/100 av karakteren. Vurderingen er knyttet til: Case og problemstilling. Teoridel. Metode og resultater. Tiltaksdel. Relevans. Oppsummering. Sammenheng i innholdet. Litteraturliste. Omfang: 10- 12 sider.
  • Hjemmeeksamen (HJ) Skriftlig 8 timer individuell hjemmeeksamen. Vurderingsuttrykk: A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 50/100 av karakteren. Vurderingskriterier:

    • - Evne til refleksjon over faglige utfordringer
    • Se sammenhenger mellom individ og miljø
    • Vise gode spesialpedagogiske kunnskaper
    • Vise selvstendig evne til problemløsninger
    • Det er krav om kildehenvisning i teksten og litteraturliste

Alle hjelpemidler tillatt.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her