Inkludering og spesialpedagogikk
Opptak til master i tilpasset opplæring fordypning spesialpedagogikk, eller som enkeltemnestudent.
Opptakskravet er:
Fullført lærerutdanning* med karakter C eller høyere i pedagogikk.
* Allmennlærer, grunnskolelærer, førskolelærer, barnehagelærer, faglærerutdanninger, praktisk pedagogisk utdanning (PPU).
Andre utdanninger som kan kvalifisere er:
- Bachelor i spesialpedagogikk
- Bachelor i pedagogikk
- Bachelor i vernepleie
- Annen relevant 3-årig pedagogisk utdanning med minimum 30 studiepoeng spesialpedagogikk
Gjeldene for alle overnevnte er at gjennomsnittskarakteren i opptaksgrunnlaget må være C eller bedre.
KUNNSKAP
Studenten
- Kan identifisere, analysere og reflektere etisk og bevisst over spesialpedagogiske temaer som gjelder barn og elever som trenger spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning.
- Har avansert kunnskap om hvordan utvikle læringsmiljø som fremmer mestring og læring for alle
- Kan identifisere og kartlegge risiko for utenforskap og mobbing, på gruppe og individnivå
- Har avansert kunnskap om mangfold, delaktighet, utenforskap og mobbing
- Kan igangsette og veilede på spesialpedagogiske tema som angår elevene med elevene selv, deres foresatte, kollegaer og andre samarbeidspartnere
- Kan søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning på det spesialpedagogiske feltet og vurdere kunnskapens gyldighet og relevans for enkeltelever og grupper
- Har inngående kunnskap om den spesialpedagogiske tiltakskjeden.
- Kan bidra faglig til barn og elevers behov og søke hjelp og veiledning når behovene går utenfor barnehagen og skolens kompetanse.
- Har inngående kunnskap om sentrale rettigheter i barnekonvensjonen, opplæringsloven og lov om barnehage, som gjelder barn med rett til spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning
- Har avansert kunnskap om barn og foreldres medvirkning i alle prosesser knyttet til spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning
- Har inngående kunnskap om det spesialpedagogiske fagområdet, spesialpedagogens rolle, arbeidsmåter, etiske og juridiske problemstillinger
FERDIGHETER
Studenten
- Kan forstå og anvende sentrale lover og styringsdokumenter i spesialpedagogisk praksis.
- Kan identifisere og analysere etiske spørsmål og dilemmaer innenfor det spesialpedagogiske fagområdet
- Kan anvende kunnskap for å skape et inkluderende læringsmiljø som forebygger utenforskap og mobbing av individer og grupper
- Kan skape en trygg relasjon til barn og foreldre på deres premisser
- Har evne til å vurdere barn og elevers ståsted med tanke på å gi riktig tilpasning for enkeltindivider og grupper.
- Har gode forutsetninger og ferdigheter til å samarbeide med pedagoger og andre profesjonelle aktører.
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- Kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen inkludering og spesialpedagogiske spørsmål.
- Kan vurdere barnehagen og skolens kompetanse for tilpasning av opplæring ut fra barnet/elevens behov
- Kan forstå og anvende lovtekster og lovenes intensjoner i praksis.
- Kan foreta etiske vurderinger og handlinger til barnets beste.
- Kan møte barn og foreldre med respekt og anerkjennelse.
- Kan reflektere kritisk rundt aktuelle tiltak tilpasset det enkelte barn og elev.
- Kan drøfte og reflektere over dilemmaer knyttet til individer og grupper som faller utenfor, blant annet minoritetsgrupper.
Obligatorisk emne for studenter på master i tilpasset opplæring fordypning spesialpedagogikk.
Tilbys også som enkeltemne for kvalifiserte søkere.
Tilbudet er samlings - og delvis nettbasert. Undervisningen gjennomføres over 3 samlinger. Det er lagt opp til varierte undervisningsmetoder med forelesninger, gruppearbeid og seminararbeid.
Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Dette gir en kompetanse som studentene ikke kan tilegne seg på annet vis enn gjennom samarbeid med hverandre.
Sammensatt vurdering: Alle delene må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet.
- Arbeidskrav: Individuelt. Formalkrav: 2000 ORD, eksklusive forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste. APA standard, times new roman, 12 pnkt, 1.5 linjeavstand, 2,5 marg. Vurdering: godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
Hjemmeeksamen: Individuell hjemmeeksamen. Karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Formalkrav: 3000 ORD eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg. APA standard, times new roman, 12 pnkt. 1.5 linjeavstand, 2,5 marg. Teller 100/100 av karakteren.