En student i samtale med en lærer.
Årsstudium

Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag for 5.- 13. trinn

Nett

Ta PPU og bli lærer for barn og unge. Nettstudiet går på deltid over to år. Du kan velge mellom seks ulike fagretninger.


Om studiet

Har du høyere utdanning og ønsker å bruke den til å undervise barn og/eller ungdom? Med PPU får du den praktisk-pedagogiske kompetansen du trenger. Nord universitet tilbyr PPU med de ulike didaktikkene; samfunnsfag, naturfag, fremmedspråk, matematikk, kroppsøving og musikk. Kombinasjonen av pedagogikk, didaktikk og praksis på ulike skoletrinn gjør deg rustet til en givende og spennende hverdag i læreryrket. Deltidsstudiet går nettbasert over to år og kvalifiserer deg til fast ansettelse som lærer på mellomtrinnet, ungdomstrinnet og videregående skole. Det legges opp til at praksisperiodene kan gjennomføres i nærheten av der du bor.

Hva kan du jobbe som?

Praktisk-pedagogisk utdanning for allmenne fag gir undervisningskompetanse i relevante fag på mellom- og ungdomstrinnet, i videregående opplæring på studiespesialiserende program, i fellesfag på yrkesfaglige program og i voksenopplæring. PPU gir også et godt grunnlag for å jobbe i annen pedagogisk virksomhet som f.eks. folkehøgskole og kulturskole.

Studiet har ikke fysiske samlinger, men ukentlig, obligatorisk undervisning på nett.

  • første studieår: onsdager mellom kl. 09.00 – 11.30
  • andre studieår: mandager mellom 12.30 og 15.00

Dette gjelder gjennom hele studieåret, utenom uker med praksis. I tillegg til dette, forventes det at studentene jobber i læringsgruppemøter, har veiledning, samarbeid med medstudenter og jobber individuelt. Det må altså beregnes mer tid til studier enn bare disse obligatoriske undervisningsøktene.

PPUA-studiet har 60 dager skolepraksis. Praksis er 100% obligatorisk. Eventuelt fravær må tas igjen.

Praksis er organisert i bolker på to og fire sammenhengende uker, to uker høst og fire uker vår begge studieår:

Praksisuker studieåret 2025-26

1. studieår (kull 2025):

  • uke 47–48 og uke 4–7

2. studieår (kull 2024):

  • uke 45–46 Praksis i ungdomsskole
  • uke 8–12 (1 uke vinterferie i løpet av perioden)

Det skal gjennomføres praksis i både i grunnskolen og videregående opplæring, med minimum to uker i hvert skoleslag. Ved behov og etter søknad kan noe praksis innvilges i f.eks. folkehøgskole eller kulturskole.

Innholdet i praksis knyttes tett opp til tematikken i pedagogikk og fagdidaktikk på en måte som gjør at studentene utvikler sin profesjonskunnskap både gjennom teoretisk refleksjon og gjennom bearbeiding av egne faglige, pedagogiske og fagdidaktiske kunnskaper, ferdigheter og erfaringer.

Studentens oppgave er å være en interessert og aktiv deltager i praksis og ta ansvar i veiledningen.

Studenter kan ha maks 50% praksis ved egen arbeidsplass (30 av 60 dager). Studenten må ta fri fra eget arbeid for å ha praksis, og praksis kan ikke foregå i egne klasser.

Les mer om praksis her:

Praksis i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) (nord.no)

Opptakskrav PPU-A

For å få opptak til PPU for allmennfag må du ha: 

  • Mastergrad og minimum 60 relevante studiepoeng i minst ett skolefag som utdanningen tilbyr fagdidaktikk i

eller

  • en bachelorgrad og minimum 60 studiepoeng i et undervisningsfag vi tilbyr fagdidaktikk i, samt minst to års arbeidserfaring fra grunnskolen eller den videregående skolen

eller

eller

  • bachelorgrad i praktisk-estetiske fag som oppfyller følgende kriterier:
  • Bachelorgraden må bestå av utelukkende praktiske og/eller estetiske fag.
  • Inntil tre fag som gir kompetanse til å undervise i praktiske og/eller estetiske fag i grunnskolen, hvorav minimum 60 studiepoeng er relevant for et skolefag som utdanningen tilbyr fagdidaktikk i.
  • Ett av fagene kan erstattes av drama/teaterfag.
  • Det må inngå fordypning på minst 120 studiepoeng i ett fag.
  • Øvrige fag må ha et omfang på minst 30 studiepoeng.
  • Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C (minimum 3,0 poeng) eller bedre fra bachelorgraden.

De praktisk-estetiske fagene i grunnskolen er kroppsøving, mat og helse, kunst- og håndverk, musikk, design og redesign, fysisk aktivitet og helse, medier og informasjon, sal og scene, og natur, miljø og friluftsliv.

Følgende opptakskrav gjelder for de ulike didaktiske retningene vi tilbyr:

Samfunnsfag:

  • Mastergrad og minimum 60 studiepoeng i samfunnsfag

eller

  • Bachelorgrad og minimum 60 studiepoeng i samfunnsfag, samt minst to års arbeidserfaring fra grunnskolen eller den videregående skolen.

Du må ha minimum 60 studiepoeng i samfunnsvitenskapelige emner. Av de 60 studiepoengene må minimum 30 studiepoeng være innenfor sosiologi, statsvitenskap, historie eller sosialantropologi. De resterende 30 studiepoengene kan være innenfor følgende fag: Kriminologi, psykologi, jus, samfunnsgeografi, samfunnsøkonomi, u-landsstudier, utviklingsstudier, kjønn og likestilling og internasjonale studier.

Naturfag:

  • Mastergrad og minimum 60 studiepoeng i naturfag

eller

  • bachelorgrad og minimum 60 studiepoeng i naturfag, samt minst to års arbeidserfaring fra grunnskolen eller den videregående skolen.

Du må ha minimum 60 studiepoeng emner innenfor biologi, kjemi, fysikk, naturfag, botanikk, zoologi, ernæring, miljøfag, medisin, geologi, farmasi, bioteknologi, limnologi, økologi, astronomi, mekanikk, elektromagnetisme, termodynamikk eller statikk. Naturfaglige emner innen ingeniørfag og helsefag kan også være relevante.

Fremmedspråk:

  • Mastergrad og minimum 60 studiepoeng i fremmedspråk

eller

  • bachelorgrad og minimum 60 studiepoeng i fremmedspråk, samt minst to års arbeidserfaring fra grunnskolen eller den videregående skolen.

Du må ha minimum 60 studiepoeng i minst ett av følgende språk: fransk, spansk, tysk, engelsk. Dette gjelder også de som har språket som morsmål. Av de 60 studiepoengene må minimum 20 være språklige emner og 20 være litteraturemner eller emner i kultur/samfunnsfag.

Matematikk:

  • Mastergrad og minimum 60 studiepoeng i matematikk

eller

  • bachelorgrad og minimum 60 studiepoeng i matematikk, samt minst to års arbeidserfaring fra grunnskolen eller den videregående skolen.

Du må ha minimum 60 studiepoeng i matematikk. Av de 60 studiepoengene må minimum 30 studiepoeng være i matematiske fag. De resterende 30 studiepoengene kan være innenfor statistikk, mekanikk, økonomi eller informatikk. Studenter med matematikk fra økonomiutdanning og ingeniørutdanning fra høgskole får vurdert matematikkemnene i hvert enkelt tilfelle.

Kroppsøving:

  • Mastergrad og minimum 60 studiepoeng i idrett/kroppsøving

eller

  • bachelorgrad og minimum 60 studiepoeng i idrett/kroppsøving, samt minst to års arbeidserfaring fra skolen.

eller

  • bachelorgrad i praktisk-estetiske fag og minimum 60 studiepoeng i idrett/kroppsøving. Ett av fagene i bachelorgraden skal være fordypningsfag på minst 120 studiepoeng, mens øvrige fag må ha et omfang på minst 30 studiepoeng. Inntil 10 studiepoeng metodefag, ex.phil. eller ex.fac. kan inngå i bachelorgraden. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C (3,0 poeng) eller bedre for hele bachelorgraden (180 studiepoeng).

Musikk:

  • Mastergrad og minimum 60 studiepoeng i utøvende og/eller teoretiske musikkfag.

eller

  • bachelorgrad og minimum 60 studiepoeng i utøvende og/eller teoretiske musikkfag, samt minst to års arbeidserfaring fra skolen.

eller

  • bachelorgrad i praktisk-estetiske fag. Du må ha minst 60 studiepoeng i musikk. Ett av fagene i bachelorgraden skal være fordypningsfag på minst 120 studiepoeng, mens øvrige fag må ha et omfang på minst 30 studiepoeng. Inntil 10 studiepoeng metodefag, ex.phil. eller ex.fac. kan inngå i bachelorgraden. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C (3,0 poeng) eller bedre for hele bachelorgraden (180 studiepoeng).

eller

Les om hvordan du dokumenterer opptakskrav

Har du spørsmål om opptakskravene, kontakt opptakskontoretpå e-post: opptak@nord.no

Rangeringsregler:

Kvalifiserte søkere til samfunnsfag, fremmedspråk, naturfag og matematikk rangeres etter:

1. Fullført grad fra universitet eller høgskole hvor ph.d.-grad går foran mastergrad, og mastergrad går foran bachelorgrad.

2. Søkere med 2 fag på 60 studiepoeng.

3. Vektet gjennomsnitt av karakterer i 60 studiepoeng i faget/fagene som gir kompetanse til å undervise.

4. Totalt antall studiepoeng ved søknadsfrist.

Kvalifiserte søkere til kroppsøving og musikk rangeres etter:

1. Ph.d.-grad og minimum 120 studiepoeng i faget, rangert etter antall studiepoeng i faget.

2. Mastergrad og minimum 120 studiepoeng i faget, rangert etter antall studiepoeng i faget.

3. Bachelorgrad og minimum 120 studiepoeng i faget, rangert etter antall studiepoeng i faget.

4. Mastergrad og mellom 60 og 119 studiepoeng i faget, rangert etter antall studiepoeng i faget.

5. Bachelorgrad og mellom 60 og 119 studiepoeng i faget, rangert etter antall studiepoeng i faget.

6. Vektet gjennomsnitt av karakterer i opptaksgrunnlaget. Ved betinget tilbud om opptak, jf. § 14a, tas det ikke hensyn til eksamener avlagt i søknadssemesteret ved beregning av vektet gjennomsnittskarakter. Totalt antall studiepoeng ved søknadsfrist.

Praktisk-pedagogisk utdanning for allmenne fag har per i dag ikke utveksling.
PPU for allmenne fag er et profesjonsstudium som kvalifiserer til læreryrket og ikke til andre studier.

For å ivareta prinsippet om helhet og sammenheng i PPU A, anvendes felles læringsutbyttebeskrivelser for pedagogikk og fagdidaktikk i henhold til de nasjonale retningslinjene.

Kunnskap

Kandidaten

har bred kunnskap om danning og utdanning i et samfunn basert på demokrati, bærekraftig utvikling, mangfold, likestilling og likeverd

har solid kunnskap om lov- og planverk, skolen som organisasjon, rammebetingelser og styringsstruktur og om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn og unge en god oppvekst

har inngående kunnskap om barn og unges utvikling, motivasjon, læring og sosialisering, og om sammenhenger mellom individuelle, sosiale, kulturelle og fagspesifikke forhold i arbeidet med tilpasset opplæring

har inngående kunnskap om undervisningsfagets plass, begrunnelse og progresjon i skolen

har bred kunnskap om undervisnings-, arbeids- og vurderingsformer generelt og fagspesifikt og om hvordan praktiske, digitale, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring

har kunnskap om overgrep mot barn og unge, om vanskelige livssituasjoner som barn og unge kan komme i, samt kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser

har inngående kunnskap om sammenhenger mellom samfunnsutvikling, utdanningspolitikk samt skolens og lærerens rolle i samfunnet

kjenner til samiske forhold og samiske elevers rettigheter

Ferdigheter

Kandidaten

kan analysere og drøfte utfordringer i læreplaner og øvrige styringsdokumenter

kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne undervisning i fag basert på mål for opplæringen, lokale og individuelle behov

kan bruke varierte og relevante metoder i undervisningen og tilpasse opplæringen i faget slik at den tar hensyn til elevens ulike læringstempo, interesse for faget og evne

innehar profesjonsfaglig digital kompetanse og kan bruke digitale ressurser som er sentrale for det aktuelle faget

kan gi underveis- og sluttvurdering, informere om elevens faglige nivå og utvikling, og gi faglige vurderingsbegrunnelser

kan lede og motivere elever i faglig arbeid og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever

kan bygge relasjoner, kommunisere og samarbeide med elever, kolleger, foresatte og øvrige samarbeidspartnere i opplæringen

kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant

kan gjennomføre profesjonsrettete, praksisrelevante, selvstendige og avgrensede FoU-prosjekter i tråd med forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Kandidaten

kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og kan fremme dialog, toleranse og respekt

kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk og utvikle sin egen faglige praksis

kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i opplæringen

kan bidra til kritisk analyse av utdanningspolitiske spørsmål og formål, ideologier og praksiser og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk

Ut over semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenter har tilgang til stabilt internett og datamaskin med mikrofon og kamera.