Nå kan du ta PPU der du bor - ny nettbasert studiemodell

Tone og Dag
Nå kan du ta PPU der du bor - ny nettbasert studiemodell
Den nye studiemodellen gir flust av muligheter for studenter. - Du kan ta utdanningen uansett hvor du bor.

Mange ønsker å ta ei praktisk-pedagogisk utdanning, og dermed få undervisningskompetanse ved videregående skole. Tidligere var denne utdanningen nett- og samlingsbasert. Nå tilbyr Nord universitet praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag 5. - 13. trinn som ren nettundervisning.

- Dette tror vi mange har ventet på. Nå kan folk ta utdanningen der de bor, sier Dag Skevik som er studieprogramansvarlig.

Fleksibelt og forutsigbart

Utdanningen er et deltidsstudium som går over to år. Med undervisning på nett, blir det enklere å kombinere jobb med utdanning.

Nord universitet tilbyr PPU-A med fagdidaktikk i samfunnsfag, naturfag, fremmedspråk, kroppsøving og musikk.

- Vi trenger flere lærere, og med PPU er du klar for en givende jobb som lærer, sier Skevik.

Studiets oppbygging - dette lærer du

PPU-A består av emner innen pedagogikk, fagdidaktikk og praksis. Gjennom utdanningen vil du lære hvordan pedagogikk og fagdidaktikk kobler faget ditt, for eksempel et realfag, tett opp til praksis i skolen.

Tone Nergård er faglærer innenfor naturfagdidaktikk. Nergård forklarer at undervisningen inneholder tema og problemstillinger hvor målet er at studentene utvikler sin egen fagkompetanse.

- Vi ønsker at studenten kommer ut med et syn på læring og undervisning som har eleven i fokus. Dette inkluderer en solid verktøykasse som inneholder varierte undervisningsmetoder som sikrer god læring for et mangfold av elever, forklarer Nergård.

Også behov for yrkesfaglærere

Har du en fagutdanning og ønsker å undervise i yrkesfag, så er det også stort behov for deg.

- Vi har en nett- og samlingsbasert PPU for yrkesfaglærere, som går over to år, og det er spesielt stort behov for lærere i tekniske fag, sier studieprogramansvarlig Trine Merethe Paulsen.

PPU-y er relevant for alle yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående opplæring, og du kan velge mellom hele ti yrkesfaglige retninger :

• Bygg - og anleggsteknikk
• Elektro og datateknologi
• Helse- og oppvekstfag
• Informasjonsteknologi og medieproduksjon
• Naturbruk
• Restaurant- og matfag
• Salg, service og reiseliv
• Teknologi- og industrifag
• Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
• Håndverk, design og produktutvikling

Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag for 5.- 13. trinn