
Kortere studier
Samfunnsfag 2
Nettstudier
Om studiet
Studiet tar opp innhold og arbeidsmåter som er sentrale for de tre fagene som utgjør samfunnsfag i grunnskolen: samfunnskunnskap, geografi og historie. Studiet vil også være relevant for undervisning i fag som samfunnsfag, historie og geografi i den videregående skolen.
Gjennomført Samfunnsfag 1 er en fordel, men ikke nødvendig for å ta Samfunnsfag 2.
Hva kan du jobbe som?
Samfunnsfag gir undervisningskompetanse i grunnskolen og i andre skoleslag.
Videre utdanning
Studiet kan inngå som en del av en selvvalgt bachelorgrad.
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Det kreves godkjent politiattest.
KUNNSKAPER
Studenten
- har kunnskap som er viktig for å kunne forstå det samfunnet vi lever i
- har kunnskap som er viktig for å kunne undervise om samfunnsfaglige emner i skolen
- har gjort seg kjent med begreper, perspektiver, metoder og kunnskapselementer fra de tre samfunnsfagene i grunnskolen (samfunnskunnskap, geografi og historie)
- kjenner til hvordan de ulike samfunnsfagene kan utfylle hverandre og bidra til tverrfaglig undervisning
- har faglig og didaktisk kunnskap som setter dem bedre i stand til å undervise, og reflektere over egen rolle som faglærer innen temaområdene.
- har kunnskap om naturgrunnlaget, næringsveier, bosettingsmønstre og miljø
- har kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i barne- og ungdomsårene
- har kunnskap om barns og unges rettigheter, demokrati, politiske og økonomiske deltakelse, samt det norske politiske systemet
- har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge, Sapmi og verden
- har kunnskap om ulike samfunn og kulturer
- har kunnskap om det mangfoldige og flerkulturelle Norge
- har kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid
- har kunnskap om samspill og konflikt mellom naturgrunnlag og levekår
- har kunnskap om klima, miljø, ressurs og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om utviklingen i den globale verdensøkonomien og politiske, kulturelle, miljømessige og sosiale konsekvenser av denne utviklingen, også i et urfolksperspektiv
- har kunnskap om nasjonal og internasjonal politikk, rettsvesen og økonomi
FERDIGHETER
Studenten
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
- kunne arbeide med ulike kilder, på ulike arenaer og med ulike metoder for å gjøre samfunnsfagundervisningen utforskende (Jfr. Utforskeren i læreplanen)
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kunne arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn