Det samiske flagget vaier i vinden.
Master (5 år)

Sørsamisk grunnskolelærerutdanning master 1-7

Levanger

Bli lærer på 1. til 7. trinn i grunnskolen!  Med sørsamisk lærerutdanning blir du lektor og du får gode muligheter til å gå rett ut i en meningsfull jobb. 

Vi jobber med å oppdatere dette studieprogrammet og noe av innholdet kan bli endret.

Om studiet

Ønsker du en variert, spennende, og utfordrende studiehverdag? Er du klar for å utdanne deg til verdens viktigste yrke?

Sørsamisk grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 er en solid faglig, fagdidaktisk og pedagogisk 5-årig masterutdanning for deg som vil bli lærer for barna i de tidligste skoleårene i grunnskolen. I hele Sápmi er det et stort behov for samiske lærere som kan språk, kjenner samisk kultur, verdier og samfunnsliv. Når du velger en samisk grunnskolelærerutdanning er du med og møter behovene i de samiske samfunn, og samtidig former det med din kompetanse.

En grunnskolelærer har varierte arbeidsoppgaver og ingen dager er like. I tillegg til å være en profesjonsutøver i klasserommet, må du kunne samarbeide godt med foresatte, kolleger og ulike hjelpeinstanser. Underveis i lærerutdanningen tilegner du deg kompetanse til å planlegge og drive god og variert undervisning, samt å legge til rette for et best mulig læringsmiljø, både faglig og sosialt.

Gjennom praksis i skolen får du oppleve og erfare lærerrollen og hverdagen fra innsiden under veiledning av en erfaren praksislærer. I tillegg til de ordinære praksisukene med veiledning, får du som førsteårsstudent følge en lærer og en klasse en fast dag i uka gjennom hele skoleåret. Praksis er både inspirerende og lærerikt!

Som student får du også prøve deg på ulike situasjoner du vil møte i skolen gjennom simulering. Dette skjer på universitetet sammen med andre studenter, og er noe studentene våre opplever som relevant og givende.

Matematikk, norsk, sørsamisk og pedagogikk er obligatoriske fag, i tillegg til ett valgfritt undervisningsfag/skolerelevant fag. I løpet av studiet velger du også et masterfag som gir deg solid faglig fordypning. Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk.

Denne utdanningen gir deg tittelen lektor, og skal dekke behovet for godt kvalifiserte lærere i det sørsamiske samfunnet.

Hva kan du jobbe som?

Utdanningen kvalifiserer for ansettelse i undervisningsstilling i grunnskolen, både samiske skoler og andre skoler.

Du får praksisopplæring allerede fra første studieår. I løpet av dine fem år som student, skal du ha 115 dager praksis.

Nord universitet skal legge til rette for at en del av praksisstudiet gjennomføres ved sørsamiske skoler. Dette innebærer skoler, klasser og grupper som har undervisningen i og på sørsamisk.

I starten av studiet er praksis lagt opp slik at du observerer undervisning. Etter hvert får du planlegge og gjennomføre egen undervisning. Praksis er en viktig del av utdanningen, og den er obligatorisk. Les mer om praksis her.

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

For sørsamisk grunnskolelærerutdanning regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning ved vurdering av realkompetanse:

Relevant yrkeserfaring fra barnehage, skolefritidsordning, grunnskole eller videregående skole og i tillegg krav til norsk, matematikk og engelsk på nivå med generell studiekompetanse (norsk 393 timer, matematikk 224 timer, engelsk 140 timer).

Spesielle opptakskrav

Du må dokumentere enten:

sørsamisk som første- eller andrespråk fra videregående opplæring.

eller

bestått sørsamisk begynnernivå 1 (15 studiepoeng) eller tilsvarende

eller

bestå en opptaksprøve for å dokumentere tilstrekkelig muntlig og skriftlig sørsamisk språk. Hvis du ønsker å gjennomføre opptaksprøve, må du ta kontakt med Nord universitet via denne lenken, innen 15. juni.

Det kreves politiattest for studiet iht Opplæringslova §17-11, fjerde ledd

Krav om medisinsk testing

Som student ved lærerutdanningene plikter du å gjennomgå tuberkuloseundersøking dersom du de tre siste årene har oppholdt deg minst 3 måneder i land med høy forekomst av tuberkulose, og skal være i Norge lengre enn tre måneder. Før du kan delta i praksisstudier, må du besvare et spørsmål om utenlandsopphold med tanke på tuberkulose. Dette gjøres som en del av semesterregisteringen i Studentweb. Se her for mer informasjon.

Du kan reise på utveksling til utlandet i ditt tredje studieår. Du kan blant annet reise til Nederland, Slovenia, Danmark, Østerrike, Spania, USA, Australia, New Zealand og Japan.

Ta kontakt med Charlotta Maria Langejan for mer informasjon om hvilke universiteter vi har avtale med.

Du kan også lese mer om utveksling her.

Utdanningen kan kvalifisere for opptak til doktorgradsutdanning. Fullført utdanning sammen med minst to års yrkeserfaring kan kvalifisere for opptak til Ph.d. i profesjonsvitenskap ved Nord universitet.

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i spesialpedagogikk
  • har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde innenfor samiske tema (masteroppgaven)
  • har bred profesjonsrettet kunnskap i øvrige fag som inngår i utdanningen
  • har kunnskap om samisk tradisjon i fagene
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori, samt vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk, spesielt med vekt på samiske og urfolks forskningsperspektiver (knyttes spesielt mot masteroppgaven)
  • har inngående kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen, om sammenhengen i utdanningsløpet barnehage/skole og om overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, vurderings- og kartleggingsverktøy, klasseledelse og vurdering av elevers læring og hva som fremmer læring i fagene
  • har inngående kunnskap om læringsteori og barns utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har bred kunnskap om lærerprofesjonen, fagenes egenart og historie, og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i det samiske samfunnet og i samfunnet for øvrig
  • har kunnskap i å bruke naturen og nærmiljøet som læringsarena og tilpasse aktiviteter til ulike læringsmiljø

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan undervise basert på forskning og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre, og gjøre nytte av samiske læringsmåter i opplæringen
  • kan tilpasse opplæringen i et tospråklig eller flerspråklig perspektiv
  • kan iverksette tidlig innsats og sikre progresjon i elevens utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse, med særskilt vekt på begynneropplæring i lesing, skriving og regning
  • kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode faglige, sosiale og estetiske læringsprosesser
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger og behov, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere og bruke relevante læremidler, digitale verktøy og ressurser i opplæringen, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning
  • kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, bidra til forståelse av samenes status som urfolk og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
  • behersker sørsamisk og norsk, muntlig og skriftlig, og kan bruke språkene på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
  • har kompetanse i fjernundervisningsdidaktikk
  • kan initiere og ivareta et godt skole/hjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolens virksomhet
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan bidra i innovasjonsprosesser knyttet til skolens virksomhet og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.

Til sørsamisk lærerutdanning kan du få stipend både fra Saemiedigkie/Sametinget og fra et spleiselag bestående av Trööndelagen fylhkentjïelte/Trøndelag fylkeskommune, Trööndelagen staatehaaltoje/Statsforvalteren i Trøndelag og de sørsamiske forvaltningskommunene Snåase/Snåsa, Rosse/Røros og Raarvihke/Røyrvik. Dette gjør at utdanninga i praksis blir gratis. 

Foruten utgifter til semesteravgift, pensumlitteratur og bærbar pc / nettbrett, kan det tilkomme utgifter til ekskursjoner, materialavgifter etc. Dette er beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse.

Utgifter til reise og opphold i forbindelse med praksisstudier må påregnes.