Barnehagepedagogikk
Se studieprogramSamfunnet er i stadig endring, og dagens barnehage er en kompleks barndoms- og utdanningsarena som skal møte alle barns behov for trygghet, tilhørighet, utvikling, lek og læring. Dette krever at barnehagehagelæreren har gode ferdigheter i å kontinuerlig oppdatere seg, kritisk vurdere og ta i bruk ny kunnskap om barn og barnehage på en måte som styrker pedagogiske praksiser og fremmer barnas muligheter og trivsel.
Målet med masterprogrammet ‘Master i barnehagepedagogikk' er å styrke barnehagelæreren som profesjonsutøver og pedagogisk leder i barnehagen som lærende organisasjon. Utdanningen vil gi studenten avanserte kunnskaper og ferdigheter knyttet til utøvelse av barnehagelærerrollen, ledelse og utviklingsarbeid for å skape gode utviklings-, leke - og læringsmiljøer for barn, samt bidra til å utvikle ny kunnskap i barnehagefeltet. Studenten vil tilegne seg nødvendig innsikt, kunnskap og metoder for å utvikle barnehagens innhold i takt med endringene i samfunnet. Utdanningen er praksisnær, og det vil legges vekt på tverrfaglige og kreative lærings- og undervisningsformer.
Gjennom arbeidet med masteroppgaven vil studenten også få innsikt i ulike forskningsmetoder og hvordan disse kan anvendes i arbeidet med å utvikle ny kunnskap om barn, barndom og barnehager.
Læringsutbytte
En kandidat skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Ved gjennomført studium skal studenten:
• ha avansert kunnskap om hvordan globale, nasjonale og lokale diskurser påvirker barnehagen som institusjon
• ha inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder som er relevant for barnehagefeltet, globalt og nasjonalt, og hvordan forskeres posisjoner påvirker forskningsprosesser
• kunne anvende kunnskap om barnehagelærerens profesjonsetiske bevissthet i sitt pedagogiske arbeid
• kunne analysere hvilken betydning ulike teorier om ledelse og veiledning har for det arbeide som gjøres som pedagogisk leder i en lærende organisasjon
• ha avansert kunnskap om sammenhenger mellom profesjonsutøvelse og barns danning, lek og læring
Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten kunne:
• analysere faglige problemstillinger i barnehagefeltet i lys av aktuell forskning, samfunnsmandatet, og lokale, nasjonale og globale diskurser
• analysere og forholde seg kritisk til hvordan barnehagefaglige diskurser er med på å utvikle barnehagelæreren som profesjonsutøver
• bruke kunnskap og metoder fra forskning for å kritisk forholde seg til hvordan ulike lederstiler og strategier kan anvendes i rollen som pedagogisk leder
• analysere og drøfte hva som kjennetegner lederrollen i barnehagen som en lærende organisasjon
• analysere og drøfte vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske perspektiver med hensyn til etikk og bærekraft, som har betydning for barnehagefeltet
• gjennomføre et selvstendig avgrenset endringsarbeid i egen organisasjon i tråd med gjeldende etiske normer
Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal studenten ha generell kompetanse i å:
• anvende fagområdets uttrykksformer for å formidle sin profesjonsidentitet og begrunne sin profesjonsutøvelse
• analysere relevante profesjonsetiske problemstillinger knyttet til barnehagen og utvikling av profesjonelt skjønn
• anvende sine kunnskaper til å bli en bevisst og autonom pedagogisk leder
• anvende sine kunnskaper til å delta i den barnehagefaglige samfunnsdebatten
• anvende sine kunnskaper for å planlegge, gjennomføre, evaluere og formidle eget forskningsarbeid
• kommunisere hvordan pedagogisk profesjonell utøvelse og ledelse og endringsarbeid, blir påvirket av ytre faktorer og rammer, og hvordan barnehagen må forholde seg til dette
• bidra til nytenking kring hvordan endringskulturer utvikles og utøves i barnehagen som lærende organisasjon
Grunnlaget for opptak er en relevant bachelorgrad eller tilsvarende grad på minimum 3 år (180 studiepoeng). Det stilles krav om et vektet gjennomsnitt på C eller bedre i opptaksgrunnlaget.
Med relevant grad menes:
- bachelorgrad i barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning, eller
- relevant profesjonsutdanning som barnevernspedagog, grunnskolelærer eller tilsvarende med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk som kvalifiserer til stilling som pedagogisk leder i barnehagen.
Poengberegning og rangering
Ved flere kvalifiserte søkere enn studieplasser rangeres søknadene ut fra et vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget. Les mer på siden vår om poengberegning og rangering.
Masterprogrammet vil kvalifisere for arbeid som barnehagelærer, mellomleder (avdelingsleder/teamleder/pedagogisk leder) i barnehage eller barnehagesektoren, eller som prosjektleder for systematisk barnehageutvikling. ‘Master i barnehagepedagogikk’ innebærer både en vitenskapelig og praktisk forståelse av utøvelse av profesjon og ledelse av endringsarbeid i barnehagen. Ferdige masterkandidater vil også ha jobbmuligheter ved kommunale utviklingsstillinger, barnehagekontor og i utdanningsavdelingene i fylkeskommunen.
Videre utdanning utover en mastergrad vil normalt være doktorgrad (Ph.d.). Studenter som har avlagt mastergrad i ‘Master i barnehagepedagogikk' med karakter B eller bedre er kvalifisert til en Ph.d. i profesjonsvitenskap ved fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag. Andre doktorgradsprogram innenfor pedagogiske emner som for eksempel pedagogiske ressurser og læreprosesser (Universitetet i Sørøst Norge), utdanningsvitenskap (OsloMet) eller pedagogikk (Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, Universitetet i Trondheim) vil også være en mulig videreutdanning for kandidatene.
Vurdering og karakterfastsetting på skriftlige oppgaver, som metodologi- og masteroppgaven, skjer ut fra bokstavkarakterer A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Vurdering av gjennomførte arbeidskrav gis som bestått/ikke bestått eller godkjent/ikke godkjent. Vi viser til gjeldende lover, forskrifter og retningslinjer