Friluftsliv, årsstudium

Vår 2019 (2. semester)

NA172L
10 sp

Studiet består av følgende emner:

Høst 2018

Friluftsliv og samfunn

NA171L 10 SP

Friluftslivslære 1 (1/2)

NA159L 20 SP

Friluftslivslære 2 (1/2)

NA160L 20 SP

Praksis og egenferd (1/2)

NA161L 0 SP

Vår 2019

Friluftslivslære 1 (2/2)

NA159L 20 SP

Friluftslivslære 2 (2/2)

NA160L 20 SP

Praksis og egenferd (2/2)

NA161L 0 SP

Friluftslivspedagogikk

NA172L10 SP

Etter fullført studie skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap

Studenten skal:

• Ha grunnleggende kunnskaper knyttet til aktuelle friluftslivsaktiviteter
  • Ha grunnleggende kunnskaper om sikkerhetsperspektiver ved friluftsliv
  • Ha grunnleggende kunnskaper om friluftslivspedagogikk, vegledning i friluftsliv, bruk av friluftsliv som pedagogisk verktøy og grupper og gruppeprosesser.
  • Ha innsikt i økosofi, friluftsliv som fenomen, friluftslivets historie og tradisjoner, og friluftslivets roller og betydning i det norske samfunnet, og i lys av dette, kunne se friluftsliv i en større samfunnssammenheng.
  • Ha grunnleggende kunnskaper om naturforvaltning, kommersialisering av friluftslivet og naturbasert turisme.

Ferdigheter

Studenten skal:

• Ha grunnleggende ferdigheter innen aktuelle friluftslivsaktiviteter i ulike naturkategorier og årstider
  • Beherske grunnleggende teknikker innen aktuelle friluftslivsaktiviteter
  • Kunne planlegge, gjennomføre og vurdere friluftsliv for aktuelle målgrupper,
  • Kunne reflektere rundt de pedagogiske og samfunnsmessige perspektivene ved friluftslivet
  • Kunne ivareta sikkerheten i de aktuelle friluftslivsaktivitetene
  • Kunne fungere som medlem i en gruppe og bidra til gruppens utvikling

Generell kompetanse

Studenten skal:

• Ha innsikt i sammenhengen mellom gode egenferdigheter, kunnskaper og overskudd, og betydningen av dette for trygt friluftsliv
  • Ha innsikt i hvordan man kan bruke friluftsliv som pedagogisk verktøy og hvilke muligheter dette gir i forhold til læring og utvikling
  • Ha innsikt i de etiske dilemmaer som er knyttet til ferdsel i og bruk av naturen
  • Kunne se kunnskapen og ferdighetene i sammenheng, og bruke kombinasjonen av disse i praktiske situasjoner
 Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Kombinert med andre relevante fag gir studiet kompetanse i friluftsliv innen skoleverket, offentlig forvaltning, frivillige organisasjoner, reiselivsnæring, helse-, rehabiliterings- og sosialarbeid, eller i privat sektor.
Studiet kan tas som en del av bachelor i idrett eller friluftsliv (180 stp.). Kombinert med fagdidaktikk (PPU) kvalifiserer studiet til arbeid i med friluftsliv i skoleverket.

Les mer om muligheter for utveksling her:

www.nord.no/no/studier/utveksling

I løpet av studiet må det påregnes kostnader til innkjøp av bøker og nødvendig trenings- og turutstyr. Studiets egenart krever at det brukes ulike praktiske læringsarenaer. Det må derfor også påregnes kostnader for transport til de disse praktiske læringsarenaene på studiestedet definert som kommunen. Studentene er selv ansvarlig for transport til praktiske læringsarenaer i kommunen (studiestedet). Fakultetets ordninger for refusjon av transportkostnader gjelder for undervisning utenfor studiestedet/kommunen.
Arbeidskrav og vurderingsformer fremgår av den enkelte emnebeskrivelse.
N/A
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.