Havbruksdrift og ledelse

Bacheloroppgave
MA116F
10 sp
Studiet omfatter første året først og fremst grunnleggende fag innen kjemi og biologi, men også mer anvendte fag som arbeidsrett, sjømat og kvalitetsledelse. Siden det er et akademisk studium er examen philosophicum også inkludert i det første året. Andre studieår og første semester i tredje studieår, er først og fremst konsentrert om havbruks- og økonomifag. I sjette og siste semester skal studenten ut i praksis i havbruksnæringa innenlands eller utenlands, samt utføre en bacheloroppgave som er en skriftlig oppgave basert på egne innsamla data eller på studier av litteratur.

På grunn av at det er forutsatt noe laboratorie- og feltarbeid kan enkelte funksjonsnedsettelser være begrensende for muligheten til gjennomføring.

Kunnskaper
Studenten skal ha:

• god kunnskap om sentrale forhold for etablering og drift av oppdrettsanlegg for fisk
  • kunnskap om etisk og velferdsmessig forsvarlig behandling av levende produksjonsorganismer nytta i akvakultur

Ferdigheter
Studenten skal kunne:

• kommunisere fagterminologien til de viktigste private og offentlige aktørene i oppdrettsnæringa
  • koordinere planlegging, etablering og drift av fiskeoppdrettsanlegg ut fra tekniske/biologiske kriterier innen forsvarlige økonomiske rammer

Kompetanse
Studenten skal:

• kunne gå inn i mellomlederstillinger i havbruksbransjen og relaterte næringer
  • kunne utføre faglig selvstendige utgreiinger innen sentrale havbruksrelaterte temaer
  • ha tilfredsstillende kompetanse til videre studier av noen spesialiserte temaer i havbruk
Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Studiet kvalifiserer til å gå inn på mellomleder-/ledernivå i bedrifter og organisasjoner i akvakulturnæringen, til å arbeide i offentlig forvaltning og leverandørindustrien for havbruksutstyr og direkte i produksjon av akvakulturorganismer.
Studiet kvalifiserer blant annet for master i biologi og akvakultur ved Nord universitet. For opptak kreves i tillegg emne innen statistikk.

Har du tenkt på muligheten for å dra til utlandet i løpet av studietida?
Som en del av studiet kan du ha den obligatoriske praksisen i en utenlandsk bedrift, eller reise til et av våre partneruniversiteter i Europa eller andre steder i verden. Tredje studieår (enten ett eller to semestre) egner seg best for utenlandsopphold. Merk at det kun er adgang til å oppholde seg to semestre i utlandet i strekk. På grunn av at bachelor i havbruksdrift og ledelse ikke har noen valgemner i løpet av studiet, kan det være utfordrende å finne et universitet som har tilsvarende emner. Du bør derfor kontakte din studieveileder tidlig.

Her finner du en oversikt over partneruniversiteter som tilbyr emner innenfor havbruk:

EUROPA

Nederland
University of Groningen
Wageningen University & Research centre
Storbritannia
University of Stirling (Skottland)

AUSTRALIA

James Cook University (Queensland)

CANADA

Vancouver Island University (Nanaimo, British Columbia)
Memorial University of Newfoundland (St. John's)

I tillegg til semesteravgift og pensumlitteratur: maksimalt kr. 2000.- og da hovedsakelig i forbindelse med ekskursjoner.

Bokstavkarakter A-F (unntak er AK224F Bacheloroppgave i havbruksdrift og ledelse, AK214F Praksis i Norge i havbruksdrift og ledelse og AK215 Praksis i utlandet i havbruksdrift og ledelse som har "bestått"/"ikke bestått" som evaluering)
Avsluttende eksamen på studieprogrammet er praksis og bacheloroppgave.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.