Havbruksdrift og ledelse

HAV2008
MA116F
10 sp
Dette studiet gir deg en tverrfaglige kompetanse innen havbruksbiologi, økonomi og ledelse som er svært relevant for en jobb i havbruksnæringen. Du vil lære om biologisk og bærekraftig sjømatproduksjon, oppdrettsteknologi, ulike miljøeffekter, fiskehelse, fiskevelferd, havbruksøkonomi, kvalitetsledelse og HMS i havbruk. Dette kombinert praksisopphold i bedrift og bacheloroppgave gir deg en unik kompetanse som er meget relevant i havbruksnæringen. Deler av undervisningen kan bli gitt på engelsk.

Kunnskaper
Studenten:

• har bred kunnskap om aktuelle og sentrale temaer og metoder i havbruksnæringen
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor havbruk
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor havbruks-biologi, -økonomi og -ledelse
  • har kunnskap om akvakultur sin historie, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter
Studenten:

• kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer brukt i havbruksnæringen

Kompetanse
Studenten:

• har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til havbruksnæringen
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, i tråd med etiske krav og retningslinjer for havbruksnæringen
  • kan formidle sentralt fagstoff innen havbruksbiologi, teknologi og økonomi både skriftlig, muntlig og på web
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor akvakultur og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser i havbruksnæringen

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Realkompetanse

I tillegg til de generelle kravene for realkompetanse ved Nord universitet gjelder følgende fagspesifikke krav for realkompetanseopptak

• Bestått fagkombinasjon og karakterer.
  • Hvilke fag som mangler for å oppnå generell studiekompetanse.
  • I tillegg må du ha arbeidserfaring og/ eller fagbrev fra havbrukssektoren.
Studiet kvalifiserer for et bredt spekter av stillinger innen havbruksnæringen avhengig av hvilke tidligere erfaring kandidaten har. Studiet kvalifiserer til å gå inn på mellomleder-/ledernivå i bedrifter og organisasjoner i akvakulturnæringen, til å arbeide i offentlig forvaltning og leverandørindustrien for havbruksutstyr og direkte i produksjon av akvakulturorganismer.
Studiet kvalifiserer blant annet for master i biovitenskap ved Nord universitet, under forutsetning av at et emne innen statistikk gjennomføres og bestås før opptak innvilges.

Har du tenkt på muligheten for å dra i praksis i utlandet i løpet av studietida?

Studiet er tilrettelagt for internasjonalisering i fjerde semester. Da skal studentene ha 15 uker praksisopphold i bedrifter nasjonalt eller internasjonalt. Havbruksnæringene er en meget internasjonal næring, og mange av våre nærmeste samarbeidsbedrifter har aktivitet også i utlandet. Danmark, Skottland, Canada og New Zealand er særlig aktuelle steder å reise for internasjonalt praksisopphold.

Her finner du en oversikt over partneruniversiteter du som student i havbruksdrift og ledelse kan reise til:

AUSTRALIA
James Cook University

NEW ZEALAND
Nelson Marlborough Institute of Technology

CANADA
Vancouver Island University

Humboldt State University
University of New England

NEDERLAND
Wageningen University

SKOTTLAND
University of Stirling

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med headset og kamera. Studentene må kjøpe egen laboratoriefrakk til bruk i emner med laboratorieøvelser.

I tillegg opp til maksimalt kr. 2000.- og da hovedsakelig i forbindelse med ekskursjoner.

Studiet har obligatorisk praksis i bedrift i 4 semester. Noen kostnader knyttet til dette må påregnes avhengig av hvor praksis skal avvikles

Studieprogrammet bruker en rekke varierte vurderingsformer som muntlig eksamen, skriftlig skoleeksamen, oppgaver, presentasjoner, multiple choise og mappe.
Avsluttende eksamen på studieprogrammet er praksis og bacheloroppgave.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.