Husdyrfag - velferd og produksjon

HUS2510
HUS2030
5 sp

Studiet i husdyrfag har som mål:
- å gi en yrkesutdanning som kvalifiserer til kunnskapskrevende stillinger innen rådgivning og planlegging i husdyrsektoren, til ulike arbeidsoppgaver i de faglige organisasjonene i landbruket, i landbruksforvaltningen og i service- og foredlingsbedrifter som er orientert mot dyrehold og husdyrbruk. Kandidater fra studiet arbeider f. eks hos Tine, Norsk landbruksrådgiving, Felleskjøpet, Norsvin og i landbruksforvaltningen i kommunene.
- å gi en tilfredsstillende yrkesutdanning for husdyrbrukere som planlegger å drive et økonomisk forsvarlig husdyrhold basert på god dyrevelferd. Mange kandidater fra studiet driver nå egen gård.

Det første studieåret er i stor grad felles med årsstudiet i husdyrvelferd. Foruten grunnleggende emner som anatomi, fysiologi, genetikk og kjemi, er det fokus på husdyras atferd, helse og velferd. I tillegg inngår ex.phil. I andre og tredje studieår rettes fokus mot emner relatert til ernæringsfag, fôrmidler, bygningsplanlegging og innendørsmekanisering, økonomi, landbrukspolitikk og husdyrproduksjon. I produksjonsemnene er driftsledelse, analyse og planlegging sentrale emner. Kunnskaper fra tidligere emner kobles sammen og anvendes på konkrete problemstillinger. Regnskaps- og produksjonsdata hos aktive gårdbrukere analyseres med tanke på å gi råd om forbedringer i driftsopplegget. Gjennom en slik faglig progresjon i studiet og med flere prosjektoppgaver, som gjøres i samarbeid med aktive gårdbrukere, utvikles studentenes evne til å analysere, planlegge og drive husdyrhold under varierende betingelser. Studiet avsluttes med en bacheloroppgave på 15 studiepoeng som skrives i 3.studieår. Gjennom denne oppgaven får studentene anledning til å fordype seg i et selvvalgt tema.

Studentene må minst velge 2 av følgende 3 emner: HUS2501 Sau og geit, HUS2510 Fjørfe eller HUS2030 Hest og hund. HUS2030 Hest og hund gjennomføres hvert år. HUS2501 Sau og geit starter i 2019 og gjennomføres annen hvert år. HUS2510 Fjørfe starter i 2020 og gjennomføres hvert andre år. Totale antall studiepoeng i valgemner skal være 15 stp.
Andre emner som er aktuelle som valgemner er eksempelvis flere emner fra studiet økonomi og landbruk.

Etter fullført studium skal studenten

Generell kompetanse:

• ha kunnskap om husdyr og husdyrproduksjon
  • kunne bruke teori til å analysere praktiske situasjoner
  • kunne innhente og bruke relevant informasjon i en faglig sammenheng, samt vurdere kildenes pålitelighet
  • ha kunnskap om og ferdigheter innen nyskaping og nyskapingsprosesser

Kunnskaper:

• ha god kunnskap om husdyrenes biologi, helse, velferd og produksjon
  • kunne tegne og utvikle bygningsløsninger som tilfredsstiller behovene til de ulike dyreslag
  • ha kunnskap om næring og næringsutvikling for produksjonsdyr , sports- og familiedyr
  • ha kunnskap om økonomi og driftsoptimalisering av husdyrproduksjonene

Ferdigheter:

• kunne analysere og optimalisere driftsopplegg for ulike produksjonsbesetninger
  • kunnedrive et økonomisk forsvarlig husdyrhold basert på god dyrevelferd
  • kunne inneha kunnskapskrevende stillinger innen rådgivning og planlegging i husdyrsektoren
Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Studiet gir muligheter til videre studier på norske eller utenlandske universitet eller høgskoler. Studiet er egnet med tanke på videre studier ved NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet) fram til en mastergrad i husdyrvitenskap. En annen mulighet er mastergradsstudier i utlandet.
Den enkelte student kan søke om å ta et semester av studiet ved et studiested i utlandet. Ta kontakt med faglærerne på studiet eller studieveileder for å få nærmere informasjon om mulighetene.
Semester- og kopinoravgift.
Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. Ved behov for digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studentene må selv dekke kostnader til dette.
Det kan bli krav om egenandeler på enkelte obligatoriske utferder. Dette vil bli opplyst ved undervisningsstart.
Studentene får evluere alle emner de gjennomgår. Studieplanen kan endres på bakgrunn av behov og ønsker som kommer fram gjennom studieevalueringer eller muligheter i arbeidsmarkedet.
Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet samt tilhørende retningslinjer på universitetets nettsider.