MBA i ledelse

BE323E
30 sp

Målsetting, innhold og organisering

Studiet er i første rekke et tilbud til studenter som har en bachelor-kompetanse innenfor andre fagområder enn økonomi og ledelse, og som ønsker en utdanning på masternivå innenfor Handelshøgskolen ved Nord Universitet sine fagområder. Fullført studium gir den enkelte kandidat en karriereutviklende utdanning for norsk og internasjonalt arbeidsliv i offentlig så vel som i privat sektor.

Studiets første semester består av en innføring i økonomiske og administrative emner. I andre semester inngår spesialiserte ledelsesemner, mens tredje og fjerde semester er sammensatt av avanserte emner innenfor ledelse. Femte og sjette semester består av den avsluttende masteroppgaven som skrives innenfor et selvstendig definert tema.

Undervisningen er organisert i 3 samlinger i hvert semester. Samlingene gjennomføres på hverdager (dagtid) og har varighet fra 3-4 dager pr. samling. Studiemodellen er tilpasset deltidsstudenter, dvs. at det er lagt opp til at man gjennomfører de 90 studiepoengene på 3 år.

Kunnskap

kandidaten skal ha:

• grunnleggende økonomisk administrativ kunnskap
  • avansert kunnskap innenfor ulike deler av fagområdet ledelse
  • spesialisert innsikt i det å kunne lede mennesker i organisasjoner, samt lede seg selv
  • inngående kjennskap til vitenskapelige teorier og metoder innenfor ledelse

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

• beherske relevante faglige verktøy og teknikker for ledelse
  • anvende kunnskap til selvstendige beslutninger omkring valg av ledelsestilnærminger
  • arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor ledelse
  • anvende relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid, både med egen forskning, men også i en virksomhet de er ansatt i

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne:

• analysere og takle problemer, utfordringer og fenomen på en etisk gjennomtenkt måte
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder/problemstillinger
  • delta i utvikling og gjennomføring av avanserte operative, taktiske eller strategiske prosjekter og arbeidsoppgaver i virksomheter
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser, konklusjoner omkring ledelse, både med spesialister, til medarbeidere, andre bedrifter og allmennheten

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoeng omfang.

Minst to års relevant yrkeserfaring.

Rangering av kvalifiserte søkere skjer i henhold til gjeldende regler.

Les utfyllende informasjon om opptakskrav, rangering og dokumentasjon.

MBA i ledelse kvalifiserer til et bredt spekter av ledelsesjobber innen ulike sektorer i næringsliv og forvaltning. Aktuelle arbeidsområder er lederfunksjoner, men også som konsulent, organisasjonsutvikler og personalleder.
MBA-studiene kvalifiserer ikke direkte for opptak til doktorgradsstudiet ved Handelshøgskolen. Det vil normalt være nødvendig med ytterligere fordypning innen fagfeltet for å kunne bli vurdert for opptak.
Handelshøgskolen har i dag ikke krav om obligatoriske studiereiser for studenter på dette studiet.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Vurderingsformer som blir brukt er skriftlige skoleeksamener, muntlig eksamen, hjemmeeksamen og oppgaveinnlevering. Se beskrivelse for hvert enkelt emne.
Avsluttende eksamen på studieprogrammet er masteroppgave
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.