Samfunnsfag 2
Se studieprogramStudiet tar opp innhold og arbeidsmåter som er sentrale for de tre fagene som utgjør samfunnsfag i grunnskolen: Samfunnskunnskap, geografi og historie. Studiet vil, i kombinasjon med Samfunnsfag 1, også være relevant for undervisning i fag som samfunnsfag, historie og geografi i den videregående skolen.
Samfunnsfag 2:
- Global historie
- 2. verdenskrig og etterkrigstid
- Klima, miljø og forurensing
- Internasjonal politikk og globalisering
- En ulik verden
- Konflikt og konfliktløsning
- Studietur/ Studiesamling i utlandet
KUNNSKAPER
Studenten
- har kunnskap som er viktig for å kunne forstå det samfunnet vi lever i
- har kunnskap som er viktig for å kunne undervise om samfunnsfaglige emner i skolen
- har gjort seg kjent med begreper, perspektiver, metoder og kunnskapselementer fra de tre samfunnsfagene i grunnskolen (samfunnskunnskap, geografi og historie)
- kjenner til hvordan de ulike samfunnsfagene kan utfylle hverandre og bidra til tverrfaglig undervisning
- har faglig og didaktisk kunnskap som setter dem bedre i stand til å undervise, og reflektere over egen rolle som faglærer innen temaområdene.
- har kunnskap om naturgrunnlaget, næringsveier, bosettingsmønstre og miljø
- har kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i barne- og ungdomsårene
- har kunnskap om barns og unges rettigheter, demokrati, politiske og økonomiske deltakelse, samt det norske politiske systemet
- har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge, Sapmi og verden
- har kunnskap om ulike samfunn og kulturer
- har kunnskap om det mangfoldige og flerkulturelle Norge
- har kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid
- har kunnskap om samspill og konflikt mellom naturgrunnlag og levekår
- har kunnskap om klima, miljø, ressurs og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om utviklingen i den globale verdensøkonomien og politiske, kulturelle, miljømessige og sosiale konsekvenser av denne utviklingen, også i et urfolksperspektiv
- har kunnskap om nasjonal og internasjonal politikk, rettsvesen og økonomi
FERDIGHETER
Studenten
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
- kunne arbeide med ulike kilder, på ulike arenaer og med ulike metoder for å gjøre samfunnsfagundervisningen utforskende (Jfr. Utforskeren i læreplanen)
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kunne arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
Samfunnsfag gir undervisningskompetanse i grunnskolen og i andre skoleslag.
Kostnader til ekskursjoner og studietur må dekkes av studentene. Studieturen i Samfunnsfag 2 utgjør en kostnad på ca. kr 5000,-. Studieturen anbefales, men er ikke obligatorisk.
Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. Ved behov for digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studentene må selv dekke kostnader til dette.
FORSKRIFT OM SKIKKETHETSVURDERING I HØYERE UTDANNING
I lærerutdanningene skal høgskolen vurdere om den enkelte student er skikket for yrket (jfr § 4-10 i Lov om universiteter og høgskoler). Skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studiet, både i den teoretiske og den praktiske delen av studiet.
Vi viser til gjeldende forskrift og tilhørende retningslinjer