Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1

Se studieprogram

Høst 2024 (1. semester)

Sentrale innholdskomponenter i studiet er ulike veiledningsteorier og metoder, pedagogikk, etikk og kompetanseutvikling. Det teoretiske og praktiske fundamentet i veiledning tar utgangspunkt i humanistisk tradisjon, konfluent pedagogikk, gestaltteori, personsentrert teori og kognitiv teori. Grunnleggende begreper innen veiledningspedagogikken kombineres med praktiske veiledningsøvelser deltakerne imellom og utprøving i egen praksis. Refleksjon og bevisstgjøring av veileders rolle, funksjon, verdier og holdninger vektlegges i studiet.

Etter fullført videreutdanning i Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1 har studenten følgende sluttkompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • inngående kunnskap om utvalgte, sentrale teorier, metoder, begreper og empiri innen veiledning
  • inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et tverrfaglig perspektiv
  • inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
  • inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
  • inngående kunnskap om etiske og juridiske krav til veiledning

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, organisere, lede og gjennomføre veiledningssamtaler individuelt og i gruppe innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
  • anvende veiledningsprosessen som en pedagogisk og faglig lærings- og utviklingsprosess
  • planlegge og gjennomføre vurderingssamtaler og foreta løpende skikkethetsvurdering
  • drive fagutvikling, vurdering og utprøving av ulike veiledningsmodeller og –metoder, studentaktive læringsformer og digitale arbeidsformer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
  • reflektere over egen atferd og kommunikasjon, begrunne egen veiledningspraksis og eventuelt justere denne
  • identifisere og analysere utfordringer, etiske dilemma og juridiske utfordringer i veiledning, og drøfte valg av tilnærming og handlingsalternativer
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i utfordrende samtaler
Bachelorgrad eller tilsvarende grad på minst 180 studiepoeng
Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, elever, kolleger, nytilsatte, ledere og brukere av ulike tjenester.

Studiet er et frittstående emne på masternivå, og kan søkes innpasset i masterløp.

Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 2 (20 studiepoeng) tilbys som påbygging av veilederkompetansen.

Studiet er nettbasert.

Datoer for samlinger høsten 2024:

Samling 1: Uke 34: 22. og 23. august kl 09 - 15

Samling 2: Uke 37: 12. september kl 09 - 12

Samling 3: Uke 40: 3. og 4. oktober kl 09 - 15

Samling 4: Uke 44: 31. oktober kl 09 - 12

Samling 5: Uke 48: 28. og 29. november kl 09 - 15

Eksamen: Uke 49: Hjemmeeksamen 5 dager

Dette er et studieprogram som ikke har utveksling.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur. PC med kamera og mikrofon.

Sammensatt vurdering (SV/SA):

Alle delene beskrevet under må være godkjent eller bestått for å få endelig karakter i emnet.

Obligatorisk deltakelse (OD)

Obligatorisk deltakelse på studiesamlinger og digitale seminar, inkludert veiledning på veiledningspraksis i gruppe. Krav om tilstedeværelse i minimum 80%. Godkjent/ikke godkjent, vekting 0/100.

Praksis (PR/P)

Studentene skal gjennomføre 15 timer veiledningspraksis. Av disse er 10 timer direkte veiledning, og 5 timer er for- og etterarbeid.

Praksis skal primært foregå på studentens egen arbeidsplass eller i annen relevant yrkessammenheng. Studenten tar selv initiativ til å planlegge og å organisere sin praksis ut fra de muligheter hun/han har.

Følgende arbeidskrav tilknyttet praksis må være godkjent for å få bestått praksis:

Arbeidskrav 1 (AK) Individuell plan for veiledningspraksis.

Arbeidskrav 2 (AK) 3 individuelle refleksjonslogger fra gjennomført veiledning.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være bestått for at studenten kan få endelig karakter i emnet. Vekting 0/100.

Hjemmeeksamen (HJ/H) Individuell skriftlig besvarelse.

Varighet: 5 dager.

Omfang: 3500 ord +/-10 %.

Karakterskala: Gradert karakter A-F, vekting 100/100.

Hjemmeeksamen (HJ/H) Individuell skriftlig besvarelse.

Varighet: 5 dager.

Omfang: 3500 ord +/-10 %.

Karakterskala: Gradert karakter A-F, vekting 100/100.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet samt tilhørende retningslinjer på universitetets nettsider.

Vi viser til gjeldende forskrift og tilhørende retningslinjer.

Praksis skal primært foregå på studentens egen arbeidsplass eller i annen relevant yrkessammenheng. Studenten tar selv initiativ til å planlegge og å organisere sin praksis ut fra de muligheter hun/han har.