Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1
Studiet gir formell kompetanse i veiledning og tverrprofesjonell samhandling, og du vil kunne veilede studenter, elever, kolleger og brukere av ulike tjenester.
Veiledningssamtalen står sentralt.
Om studiet
Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1 er et studium som gir formell kompetanse i veiledning og tverrprofesjonell samhandling i utdanning og yrke. Målgruppen er praksisveiledere i profesjonsutdanninger og ansatte i privat og offentlig sektor som utøver veiledning i utdanning og yrke. Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, elever, kolleger, nytilsatte, ledere og brukere av ulike tjenester.
Studiet er universitetets tilbud til kvalifisering av praksisveiledere med utgangspunkt i Universitets- og høgskolerådets nasjonale retningslinjer for praksisveilederutdanning. Sentrale emner i studiet er veiledningsteorier og metoder, kunnskaps- og læringssyn, etikk, kompetanseutvikling og tverrprofesjonelt samarbeid. Veiledningssamtalen står sentralt.
Studiet er nettbasert.
Hva kan du jobbe som?
Studiet er nettbasert.
Datoer for samlinger høsten 2024:
Samling 1: Uke 34: 22. og 23. august kl 09 - 15
Samling 2: Uke 37: 12. september kl 09 - 12
Samling 3: Uke 40: 3. og 4. oktober kl 09 - 15
Samling 4: Uke 44: 31. oktober kl 09 - 12
Samling 5: Uke 48: 28. og 29. november kl 09 - 15
Eksamen: Uke 49: Hjemmeeksamen 5 dager
Studiet er et frittstående emne på masternivå, og kan søkes innpasset i masterløp.
Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 2 (20 studiepoeng) tilbys som påbygging av veilederkompetansen.
Etter fullført videreutdanning i Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1 har studenten følgende sluttkompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- inngående kunnskap om utvalgte, sentrale teorier, metoder, begreper og empiri innen veiledning
- inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et tverrfaglig perspektiv
- inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
- inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
- inngående kunnskap om etiske og juridiske krav til veiledning
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, organisere, lede og gjennomføre veiledningssamtaler individuelt og i gruppe innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
- anvende veiledningsprosessen som en pedagogisk og faglig lærings- og utviklingsprosess
- planlegge og gjennomføre vurderingssamtaler og foreta løpende skikkethetsvurdering
- drive fagutvikling, vurdering og utprøving av ulike veiledningsmodeller og –metoder, studentaktive læringsformer og digitale arbeidsformer
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
- reflektere over egen atferd og kommunikasjon, begrunne egen veiledningspraksis og eventuelt justere denne
- identifisere og analysere utfordringer, etiske dilemma og juridiske utfordringer i veiledning, og drøfte valg av tilnærming og handlingsalternativer
- anvende kunnskaper og ferdigheter i utfordrende samtaler