Veiledningspedagogikk
Kortere studier

Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1

Nett

Lær hvordan du lettere kan veilede studenter, elever, kolleger og brukere av ulike tjenester.

Studiet gir formell kompetanse i veiledning og tverrprofesjonell samhandling. Veiledningssamtalen står sentralt.

Søk på videreutdanningen i veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag.


Om studiet

Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1 er et studium som gir formell kompetanse i veiledning og tverrprofesjonell samhandling i utdanning og yrke. Målgruppen er praksisveiledere i profesjonsutdanninger og ansatte i privat og offentlig sektor som utøver veiledning i utdanning og yrke. Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, elever, kolleger, nytilsatte, ledere og brukere av ulike tjenester.

Studiet er universitetets tilbud til kvalifisering av praksisveiledere med utgangspunkt i Universitets- og høgskolerådets nasjonale retningslinjer for praksisveilederutdanning. Sentrale emner i studiet er veiledningsteorier og metoder, kunnskaps- og læringssyn, etikk, kompetanseutvikling og tverrprofesjonelt samarbeid. Veiledningssamtalen står sentralt.

Studiet er nettbasert.

Hva kan du jobbe som?

Studiet kvalifiserer til å veilede studenter, elever, kolleger, nytilsatte, ledere og brukere av ulike tjenester.
Praksis skal primært foregå på studentens egen arbeidsplass eller i annen relevant yrkessammenheng. Studenten tar selv initiativ til å planlegge og å organisere sin praksis ut fra de muligheter hun/han har.
Bachelorgrad eller tilsvarende grad på minst 180 studiepoeng
Dette er et studieprogram som ikke har utveksling.
Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 2 (20 studiepoeng) og Veiledning i interkulturelt perspektiv tilbys som påbygging av veilederkompetansen.

Etter fullført Veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag 1 har studenten følgende sluttkompetanse:

Kunnskaper

  • Inngående kunnskap om utvalgte, sentrale teorier, metoder, begreper og empiri innen veiledning
  • Inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et tverrfaglig perspektiv
  • Inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
  • Inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
  • Inngående kunnskap om etiske og juridiske krav til veiledning

Ferdigheter

  • Planlegge, organisere, lede og gjennomføre veiledningssamtaler individuelt og i gruppe innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
  • Anvende veiledningsprosessen som en pedagogisk og faglig lærings- og utviklingsprosess
  • Planlegge og gjennomføre vurderingssamtaler og foreta løpende skikkethetsvurdering
  • Drive fagutvikling, vurdering og utprøving av ulike veiledningsmodeller og –metoder, studentaktive læringsformer og digitale arbeidsformer

Generell kompetanse

  • Kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
  • Reflektere over egen atferd og kommunikasjon, begrunne egen veiledningspraksis og eventuelt justere denne
  • Identifisere og analysere utfordringer, etiske dilemma og juridiske utfordringer i veiledning, og drøfte valg av tilnærming og handlingsalternativer
  • Anvende kunnskaper og ferdigheter i utfordrende samtaler
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur. Studenten trenger PC med kamera og mikrofon.
Mann i kantineområde, med folk bak. Veiledningsped. Veiledningspedagogikk. Foto

Studiet som gjer deg til ein betre rettleiar

I over tretti år har Nord universitet tilbydd rettleiingspedagogikk. No er studiet heldigitalt, og framleis like populært. – Det dei lærer her, kan dei bruke i jobben sin med ein gong, seier Runar Johannesen.