Vernepleie - deltid

Se studieprogram

Høst 2023 (3. semester)

PRA1022
10 sp

Vår 2024 (4. semester)

VPL1008
10 sp
PRA2027
20 sp

Høst 2024 (5. semester)

VPL2006
20 sp

Vår 2025 (6. semester)

Vernepleierutdanningen ved Nord universitet vektlegger individets ressurser, samfunnsdeltagelse, medborgerskap og likeverdige tjenester til alle.

Vernepleierutdanningen utdanner samfunnsengasjerte og reflekterte helse- og sosialpolitiske aktører med høy etisk bevissthet og gode kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter.

I utdanningen utvikler kandidaten ferdigheter i målrettet og systematisk arbeid for å kunne utvikle tjenester kjennetegnet av kritisk og innovativ tenkning på individ- og systemnivå.

Bachelor i vernepleie deltid er et nett- og samlingsbasert studium med direkte brukerrettet praksis over fire år. Samlingene vil gå over flere dager (fra to til fem dager pr samling). Samlingene er obligatoriske og krever nærvær på undervisningsstedet, opptil 15 dager i halvåret. I tillegg vil studiet benytte ulike nettløsninger for å legge til rette for læringsprosessen, med blant annet digitalt seminar en dag annen hver uke.

Studieprogrammet består av 13 emner, der fire av emnene, 55 studiepoeng, er praksisstudier og ni emner, 125 studiepoeng, er teoristudier. Samlet arbeidsmengde er beregnet til ca 1100 timer hvert studieår. De fire praksisemner innebærer at studentene er i direkte samhandling med brukerrettet praksis på en arbeidsplass. Praksisstudiene utgjør 34 uker og krever tilstedeværelse på praksisstedet i gjennomsnitt 30 timer pr uke. Det er fakultetet som inngår avtaler med praksissteder og fordeler praksisplasser for studentene i universitetets praksisregioner (nordre del av Trøndelag og Nordland).

Vernepleierstudiet vektlegger samarbeidslæring og studentaktive læringsformer. Det innebærer at studentene må ta ansvar for å bidra i læringen. Dette gjelder både på samlingene og i den nettbaserte tilretteleggingen for læring. Utdanningen bygger på en sosiokulturell forståelse av læring som innebærer at mennesker lærer når de deltar i kunnskapsprosesser, mennesker er aktiv medskapere av kunnskap og kunnskap kan forandres. I studiet benyttes ulike pedagogiske metoder og vurderingsformer. Dette innebærer at studenten emnene er felles for alle helsefagutdanninger i Nord universitet. Emnene bygger på felles forskrift for helse- og sosialfagutdanningene og gir studentene erfaring med samarbeid på tvers av studieprogram. Utdanningen avsluttes med en bacheloroppgave på 20 studiepoeng, hvor studenten bidrar til fagutvikling gjennom å belyse en aktuell problemstilling i praksisfeltet.

Kunnskapsområde 1 Profesjon, etikk og samarbeid

  • Kunnskap: Har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid
  • Ferdighet: Kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
  • Generell kompetanse: Har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn

Kunnskapsområde 2 Miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering.

  • Kunnskapsområde: Har bred kunnskap om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  • Ferdighet: Kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
  • Generell kompetanse: Har innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

Kunnskapsområde 3 Helsefremming og helsehjelp

  • Kunnskap: Har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming, funksjonsnedsettelse og sykdom nasjonalt og globalt i et individ-, samfunns- og livsløpsperspektiv
  • Ferdighet: Kan anvende faglig kunnskap som bidrar til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging i et livsløpsperspektiv
  • Generell kompetanse: Kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov

Kunnskapsområde 4 Inkludering, deltakelse og rettigheter

  • Kunnskap: Har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering
  • Ferdighet: Kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne
  • Generell kompetanse: Kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser

Kunnskapsområde 5 Kritisk tenkning, kunnskapsbasert praksis og innovasjon

  • Kunnskap: Har kunnskap om forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
  • Ferdighet: Kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg (i yrkesutøvelsen)
  • Generell kompetanse: Kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører

Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse, eller realkompetanse.

For adgang til praksisstudier kreves politiattest for kommunale helse og omsorgstjenester og fullstendig utfylt Skjema for tuberkulose- og MRSA-testing.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Realkompetanse

Relevant og særlig relevant arbeidserfaring for dette studieprogrammet:

Minimum tre av de fem påkrevde årene med arbeidserfaring må være relevant for studiet Bachelor i vernepleie. Relevant arbeidserfaring er praktisk arbeid innenfor et eller flere av følgende områder: barnehage, skole, barnevern eller ungdomsinstitusjon, avlastningsbolig, vekstbedrift, omsorgsbolig, sykehjem, bofelleskap.

Har du utdanning innen helse- og sosialfag på lavere nivå vil dette telle ekstra. Utdanning som vil gi slik uttelling er: barne- og ungdomsarbeider, hjelpepleier, ambulansesjåfør og legesekretær.

Det er progresjonskrav i studiet. Nærmere beskrivelse av progresjonskravene finnes i forkunnskapskrav for hvert av emnene.

Vernepleiere jobber ofte som miljøterapeuter i offentlige og private velferdstjenester og bistår mennesker i deres hverdagsliv. Aktuelle arenaer er hjemmebaserte tjenester, barnevern, spesialisthelsetjenesten og oppvekstsektoren.

Vernepleiere har spesiell kompetanse innen

  • Inkludering, deltakelse og rettigheter
  • Miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  • Helsefremming og helsehjelp
  • Kunnskapsbasert praksis og tjenesteinnovasjon

Utdanningen gir grunnlag for autorisasjon som helsepersonell.

Bachelorgrad i vernepleie kvalifiserer for videre utdanning og masterstudier innenfor helse- og samfunnsvitenskapelige områder.

Samlinger/undervisning

Oversikt vår 23:

uke 2, 5, 9, 15 og 19

Samlingene er obligatoriske, studiested Bodø

Augsbourg University, Minneapolis, USA

Holstebro, Danmark

4. semester anbefales gjennomført i utlandet.

Utover kostnader til semesteravgift og pensumlitteratur, må det påregnes utgifter til ekstra bolig, reiseutgifter etc i forbindelse med praksis. Studentene må disponere egen datamaskin.

Vurderingsordning/eksamen for emner i dette studieprogrammet er beskrevet i Studentweb

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet samt tilhørende retningslinjer på universitetets nettsider.
Utdanningen er omfattet av forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.