Fra gamle siden psykisk helse
Kortere studier

Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

Levanger

Ønsker du økt kunnskap om psykisk helse, rus og avhengighet?

Denne videreutdanningen retter seg mot helse- og sosialarbeidere som vil lære perspektiver, tilnærmingsmåter og relasjonskompetanse i tverrfaglig samarbeid.

Om studiet

Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid kvalifiserer til forebyggende, behandlende og rehabiliterende arbeid innenfor kommunale helsesosial- og velferdstjenester, psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB), statlige tjenester, private organisasjoner og brukerorganisasjoner. Utdanningen kvalifiserer også til yrkesmuligheter innen andre sektorer.

Hva kan du jobbe som?

Etter videreutdanning vil kandidaten ha kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor fagområdet psykisk helse og fagområdet rus og avhengighet både hver for seg og i sammenheng. Utdanningen kvalifiserer til forebyggende, behandlende og rehabiliterende arbeid innenfor kommunale helse-sosial- og velferdstjenester, psykisk helsevern, tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB), statlige tjenester, private organisasjoner og brukerorganisasjoner. Utdanningen kvalifiserer også til yrkesmuligheter innen andre sektorer.

Samlinger og eksamener for Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse, rus og avhengighetsproblematikk - høst 2024 og vår 2025, kull h24.

All fysisk undervisning for dette skullet foregår på Levanger

Høst 2024:

• HEL5006 Helsevitenskap

• Digitale samlinger – hele uke 34 og hele uke 36
    • Hjemmeeksamen uke 38
  • PSH7005 Perspektiver, relasjoner og etikk i psykisk helse, rus- og avhengighetsarbeid

• Emnet har en kombinasjon av fysiske og digitale samlinger
    • Uke 42: Digital samling hele uken
    • Uke 45: Fysisk samling hele uken
    • Innlevering oppgave 22.11

Våren 2025

Samlingsplanen for våren 2025 vil foreligge i løpet av april

• PRA7000 Praksisstudier i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

Det er 6 uker veieldet praksis i studiet. Da det vektlegges at studentene skal få nye erfaringer og utvider sine perspektiver, vil praksis som hovedregel foregå på et annet sted enn egen arbeidsplass. Ved særskilte grunner kan det søkes om unntak.

Det vil være mulig å gjennomføre praksisemnet i utlandet.

Bachelorgrad eller tilsvarende grad på minst 180 studiepoeng: Bachelorgrad i sykepleie, sosialt arbeid, barnevern, vernepleie, fysioterapeut eller ergoterapeut.

For søkere med annen bachelorgrad eller tilsvarende grad på 180 studiepoeng kreves det i tillegg minimum ett års relevant yrkeserfaring. Relevant yrkeserfaring er arbeid med psykisk helse, rus og/eller avhengighet. Arbeidserfaringen må være fra de siste 10 år, etter gjennomført bachelorgrad med et omfang tilsvarende ett år i 100% stilling. Dette må dokumenteres i attest fra arbeidsgiver.

Rangering på bakgrunn av vektet karaktersnitt av opptaksgrunnlaget. Emner med «Bestått» eller «Godkjent» inkluderes ikke i beregning av gjennomsnittskarakter.

Det kreves politiattest for å få starte på Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid.

Når du har fått opptak til studiet, vil du få dokumentasjon fra universitetet. Denne legges ved når du søker om politiattest.

Det vil bli lagt til rette for utveksling i deler av utdanningen.

Kandidater som har fullført utdanningen kvalifiserer til å få innpasset 60 studiepoeng i en mastergrad i helsevitenskap ved Nord universitet.

Kunnskap

• Har avansert kunnskap om fagområdene helsevitenskap, psykisk helse, rus og avhengighet både hver for seg og i sammenheng.
  • Har inngående kunnskap om Perspektiver på psykisk helse, rus og avhengighet
  • Har inngående kunnskap om etikk, lovverk og organisering innen psykisk helse, rus og avhengighet.
  • Har avansert kunnskap om kommunikasjon, relasjon og samhandling innen psykisk helse, rus og avhengighet.
  • Har inngående kunnskap om arbeid med psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblemer.
  • Har inngående kunnskap om forskning, formidling og fagutvikling innen psykisk helse, rus og avhengighet.

Ferdigheter

• Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike perspektiver på psykisk helse, rus og avhengighet.
  • Kan analysere og anvende kunnskap om etikk, lovverk og organisering.
  • Kan bruke relevant kunnskap om kommunikasjon, relasjon og samhandling i samarbeid med brukere, pårørende og andre samarbeidspartnere.
  • Kan analysere og anvende aktuelle arbeidsmetoder innen psykisk helse, rus og avhengighet.
  • Kan anvende kunnskap om forskning, formidling og fagutvikling innen psykisk helse, rus og avhengighet.

Generell kompetanse

• Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å bidra til forbedringsprosesser i psykisk helse, rus og avhengighetsarbeid.
  • Kan selvstendig formidle oppdatert kunnskap innenfor fagområdene psykisk helse, rus og avhengighet.
  • Kan bidra til innovasjon og bærekraftige helse- og velferdstjenester innen psykisk helse, rus og avhengighet.
  • Har innsikt i globale utfordringer og prioriterte satsingsområder knyttet til psykisk helse, rus og avhengighetsarbeid, og kan anvende internasjonal litteratur innenfor fagfeltene
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin. Kostnader til reiseutgifter og ekstra bolig kan også påberegnes i forbindelse med praksisstudier jfr Nord universitet sine retningslinjer.