– Flere gutter bør bli lærer

​Bjørn Huge er aktiv i innebandymiljøet i Bodø både som trener, dommer og daglig leder i Bodø innebandyklubb. Foto: Mikael Karlholm
– Flere gutter bør bli lærer
Bjørn Huge brenner for innebandy og det å jobbe med barn og unge. Han synes det er et topp utgangspunkt for å bli grunnskolelærer.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Etter mange år som kokk i forsvaret, har Bjørn Huge (34) valgt å ta lærerutdanning ved Nord universitet. Han er ikke i tvil om at det er et godt valg for framtida.

Selv tok han steget med å ta ny utdanning i 2018. Etter å ha veid litt fram og tilbake, søkte han opptak til grunnskolelærerutdanning 1-7 ved Nord universitet.​​

–​  For meg  sto det mellom å bli lærer eller sosionom, men etter å ha snakket litt med folk i de ulike yrkene, var egentlig valget lett for meg, sier Bjørn Huge.

Selv går han nå på fjerdeåret på grunnskolelærerutdanning 1-7, samtidig som han jobber som lærervikar på Alstad barneskole i Bodø.

–  Som lærer har du en kjernetid og en hverdag der du i utgangspunktet jobber mellom åtte og fire, selv om det jo kommer noe ekstra i helger og kvelder av og til. Det er heller ikke å stikke under stol at man som lærer også har en ganske god og lang sommerferie. For meg, som kommer fra turnusarbeid med jobbing helger, ettermiddager og kvelder – og tre ukers sommerferie – så var det veldig fristende med en utdanning som gir meg en jobb der jeg ikke er på jobb på julaften eller i påska, sier han.

Vil jobbe med barn og unge

Selv har Huge en svært aktiv fritid. Han har vært med i Bodø Innebandyklubb siden 2003, der han selv har gått gradene som juniorspiller, trener, dommer, styremedlem, styreleder og daglig leder av klubben.

Som trener har han jobbet med mange barn og unge over lengre tid; fra de startet i klubben seks år gamle og inn i ungdomstida.​

– Det å jobbe med mennesker, spesielt barn og ungdommer, har alltid vært viktig for meg å holde på med. Jeg ville helt klart jobbet innen barne- og ungdomsarbeid uansett, selv om jeg hadde valgt en annen utdanning, sier han.

Erfaringene med å aktivisere, motivere og legge til rette for læring og vekst, tar han med seg fra innebandyen og inn i klasserommet.

– Jeg bruker mye av fritiden min på barn og ungdom gjennom innebandyen. Slik var det på en måte et naturlig valg å bli lærer, uten at jeg selv egentlig hadde tenkt på at jeg burde bli det. Det var mer venner og familie som lurte på om jeg ikke skulle bli lærer. Ideen begynte å vokse på meg, og etter at jeg var i den første praksisen på studiet har aldri sett meg tilbake, sier Huge.

Gjennom idretten fant masterstudent Bjørn Huge ut av han ønsket å jobbe med barn og unge. Foto: Rune Nilsen

​– ​En verden av muligheter

Grunnskolelærerutdanningen er lagt opp slik at studentene har forelesninger på campus og perioder der de er ute i praksis på ulike skoler og klassetrinn. Som student i praksis opplevde han at det var veldig spennende å komme inn og se hva som egentlig skjer i et klasserom.

– Da jeg kom ut i praksis i 2018 var det første gang jeg var i et klasserom på en barneskole siden jeg selv gikk ut av barneskolen i 2000, sier han – og forsikrer om at det er noe helt annet å være lærer i dag enn det han selv husket fra barne- og ungdomskolen.

– Skal du sitere meg på én ting, så er det dette: Gutter, søk, vær så snill! Dere trengs – og alle rektorer jeg har snakket med ønsker flere menn i læreryrket, spesielt på trinn 1 til 7.

Gjennom jobben som lærervikar får Nord-studenten stadig bekreftet at lærerutdanningen er et riktig valg for ham. Selv har han allerede fått tilbakemelding på at han vil ha en jobb å gå til den dagen han har vitnemålet fra grunnskolelærerutdanninga i hånda.

– Bare du har en lærerutdanning, som jo er en master, har du en verden av muligheter – og noe å falle tilbake på dersom du finner ut at det å være i klasserommet ikke er din greie.

– Og ikke minst er det er veldig trivelig å gå på lærerutdanninga på Nord universitet!​​

Nord-student

• Navn: Bjørn Huge