Mette Spliid Ludvigsen

Professor
Fakultet for sykepleie og helsevitenskap
Telefon
Studiested
Bodø
Kontor
Bodø, Hovedbygning E 254
Kompetanseområder
Nursing education, Phenomenology, Qualitative Research Methods, Fieldwork, Participant observation, Patient safety, Nursing documentation, Secondary care

Bakgrunn:

Ansatt ved Nord universitetet siden 2018, 50-60 % stilling. ;


Sykepleier (1987) og jobbet på medisinsk-, intensiv- og barneavdeling i Norge, Grønland og Danmark.

Cand. cur. (Master of ;Science in Nursing) ;(1996).

Ph.d. i sykepleie fra Aarhus Universitet, Danmark (2009).

Siden 2014 ansatt ved Regionshospitalet Randers, Danmark, som seniorforsker og i tillegg (siden ;2016) som lektor (1. amanuensis) ved Institut for Klinisk Medicin, Aarhus Universitet.


Har tidligere sammen med professor Brinchmann været leder for forskningsgruppen Etikk, relasjon og handling i sykepleie og helsevitenskap


Jeg deltar i den internasjonale forskningsgruppen Patient transfer and Transition (PRANSIT) med samarbeidspartnere fra Danmark, Sverige og Færøerne. ;PRANSIT fokuserer på systematiske kunnskapsoppsummeringer av overganger og overflyttinger for ulike grupper og i ulike kontekster i helsevesenet. ;


Fellow of European Academy of Nursing Science og medlem af EANS Scientific Committee.


Kunnskapsområder:

Metodisk kompetanse er primært innen kvalitativ forskning, systematiske kunnskapsoppsummeringer, feasibility- og intervensjonsstudier.

Sykepleie ;Fenomenologi ;Kvalitativ forskningsmetode ;Feltarbeid ;Deltakende observasjon ;Pasientsikkerhet ;Sykepleiedokumentasjon ;Spesialisthelsetjeneste Kvalitativ intervju Fokusgruppe Kvalitativ dataanalyse, Fenomenologisk-hermeneutisk analyse Systematisk kunnskapsoppsummering Kompleks intervensjon Sykepleiens idehistorie Sykepleie- og omsorgsteorier Transisjon.

Undervisning/veiledning:

Underviser og veileder innenfor kunnskaps- og forskningsinteresseområder på ;bachelor-, master- og ph.d. ;grad., inkludert kvalitativ forskning, overganger i helsevesenet, systematiske kunnskapsoppsummeringer med vekt på metodene metasyntese og scoping review. ;


Vejleder ;for masterstudenter ;og ;ph.d.-kandidater.


Emneansvar:

PRO9014: Profesjonsvitenskap med vekt på språk, relasjoner og handlinger/Ph.d. grad/obligatorisk emne


Studieprogramansvarlig for ph.d. program i profesjonsvitenskap. ;

Forskningsinteresser:

Pasientperspektiv Overganger i helsetjenesten (utviklingsmessig, situasjonell, organisatorisk og helse-sykdom) brukermedvirkning i helsetjenesten og forskning metodeutvikling i kvallitative systematiske reviews og scoping reviews.


Link til tidligere publikasjoner: ;

Publikationer, Aarhus Universitet

2020
Physical activity experiences of children and adolescents with asthma: a qualitative systematic review protocol 2020, JBI Evidence Synthesis: Volum 18 s. 2390-2395;Westergren, Thomas; Ludvigsen, Mette Spliid; Audulv, Åsa; Aagaard, Hanne; Hall, Elisabeth O.C.; Pedersen, Mona Kyndi
2021
A meta-aggregative approach to the synthesis of nurses' and physicians' experiences in a health-care contex 2021,;Fegran, Liv; Ludvigsen, Mette Spliid; Westergren, Per Christer Thomas; Aagaard, Hanne
Effect sizes in qualitative research synthesis: How effect size calculations improve the quality of qualitative research synthesis 2021,;Ludvigsen, Mette Spliid; Hall, Elisabeth O. C.; Westergren, Per Christer Thomas; Aagaard, Hanne; Fegran, Liv
Exploring longitudinal qualitative research method using adapted scoping review method: Lessons learnt while conducting research on research 2021,;Audulv, Åsa; Hall, Elisabeth O. C.; Ludvigsen, Mette Spliid; Westergren, Per Christer Thomas; Kneck, Åsa; Pedersen, Mona Kyndi
2018
Challenges in using meta-study in advancing qualitative evidence. 2018,;Aagaard, Hanne; Hall, Elisabeth O.C.; Ludvigsen, Mette Spliid; Fegran, Liv; Uhrenfeldt, Lisbeth
2016
Using Sandelowski and Barroso’s qualitative research synthesis in advancing evidence 2016,;Ludvigsen, Mette Spliid; Hall, Elisabeth; Meyer, Gabriele; Fegran, Liv; Aagaard, Hanne; Uhrenfeldt, Lisbeth
2014
Patienter og pårørendes oplevelser af overflytning 2014,;Uhrenfeldt, Lisbeth; Hall, Elisabeth; Fegran, Liv; Aagaard, Hanne; Ludvigsen, Mette Spliid; Meyer, Gabriele
PATIENTOVERFLYTNING: Betydning af en teoretisk tilgang og teori generelt for patientplejen 2014,;Hall, Elisabeth; Uhrenfeldt, Lisbeth; Fegran, Liv; Aagaard, Hanne; Ludvigsen, Mette Spliid; Meyer, Gabriele
2013
Patients´ experiences of intra –and inter – hospital transitions: a qualitative meta-synthesis 2013,;Uhrenfeldt, Lisbeth; Aagaard, Hanne; Hall, Elisabeth; Fegran, Liv; Ludvigsen, Mette Spliid; Meyer, Gabriele
The experience of transition in adolescents and young adults transferring from paediatric to adult care: a qualitative meta-synthesis 2013,;Fegran, Liv; Ludvigsen, Mette Spliid; Aagaard, Hanne; Uhrenfeldt, Lisbeth; Hall, Elisabeth; Meyer, Gabriele
Transition in adolescents across time, disease and gender 2013,;Aagaard, Hanne; Ludvigsen, Mette Spliid; Svanholm, Jette Rolf
2012
Adolescents and young adults with chronic conditions: Experiences of transition from paediatric to adult care 2012,;Ludvigsen, Mette Spliid; Aagaard, Hanne; Fegran, Liv; Hall, Elisabeth; Uhrenfeldt, Lisbeth
Challenges in transitions in healthcare among adolescents with a chronic disease 2012,;Ludvigsen, Mette Spliid; Aagaard, Hanne; Svanholm, Jette Rolf
Becoming parents to an extremely premature infant hospitalized at an intensive care unit 2012,;Lind, Mette Strømfeldt; Aagaard, Hanne; Ludvigsen, Mette Spliid
2011
Transition from paediatric to adult care: Challenges in a qualitative meta-synthesis study. 2011,;Ludvigsen, Mette Spliid; Fegran, Liv; Hall, Elisabeth; Uhrenfeldt, Lisbeth; Aagaard, Hanne
Transition in adolescents across time, disease and gender 2011,;Svanholm, Jette Rolf; Ludvigsen, Mette Spliid; Aagaard, Hanne