Master i biovitenskap: Terrestrisk økologi og naturforvaltning

Er du nysgjerrig på økosystemet og bærekraftig bruk av naturen?
Landskap med fjell og fjord

​​​​​​​​​​​​

Spesialiseringen i terrestrisk økologi og naturforvaltning forbereder deg på en karriere innen naturforvaltning og forskning, ved å gi deg dypere innsikt og kunnskap om de verktøy som fins for å sikre en bærekraftig bruk av naturressursene.​

En bærekraftig bruk av naturen betyr å bruke jordens naturressurser og landarealer på en måte som sikrer biodiversitet og sunne økosystemerer. Dette er kritisk for å sikre menneskeheten i framtiden, slik Brundtland- kommisjonen stadfestet i rapporten "Vår felles framtid" i 1987. For å møte utfordringene knyttet til økosystemer i ubalanse, overforbruk og ressursknapphet, trenger verden forskere og ledere med kunnskap og ferdigheter innen dette fagområdet.

• Kunnskap

Kandidaten

• har generell kunnskap og oversikt over terrestriske økosystemer og deres funksjon, med hovedfokus på økosystemer i de nordlige regioner.
    • har avansert forståelse av norske/ skandinaviske økosystemer og prosesser, samt antropogen innvirkning.
    • har praktisk kunnskap om relevant vitenskapelig forskning og metoder innen terrestriske økosystemer, metapopulasjoners funksjon i fragmenterte landskap, artskunnskap inkludert indentifisering av områder med sårbare biodiversitet.

Ferdigheter

• har de nødvendige ferdigheter for å kritisk vurdere og implementere akademisk informasjon innen forvaltning av terrestriske økosystem.
    • er i stand til å bruke relevante referanseverktøy og eksisterende kunnskap til skriftlig og muntlig kunnskapsformidling.
    • har ferdigheter i ulike aspekter ved terrestrisk økosystemforskning, og på en selvstendig måte være i stand til å designe og utføre vitenskapelige studier eller verktøy i forvaltningsøyemed.

Generell kompetanse

• kan kommunisere hovedtema, utfordringer og løsninger Innen terrestrisk økologisk forskning, naturforvaltning, og biodiversitet.
    • kan anvende grunnleggende forskningsmetodikk og kommunisere på en akademisk måte innenfor masterprosjektet.
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor terrestrisk økosystemforskning og anvendt naturforvaltning, og bidra til utvikling og debatter innenfor dette fagfeltet.
  • Den tverrfaglige forskningen til gruppen vår legger vekt på ny teknologi for å forbedre forståelsen av økosystemresponser på miljøendringer.

Fellestemaet er å relatere tradisjonelle økologiske observasjoner til genetikk på molekylært nivå.

Temaer av interesse inkluderer klima og menneskeskapte påvirkninger, for eksempel av utnyttelsesstrategier, på den genetiske utviklingen og populasjonsdynamikken i terrestriske og marine organismer.

Undersøkte organismer inkluderer ulike fugler og landpattedyr, karplanter, moser og lav, marine fisk og bunndyrarter, dyreplankton og sjøgress og andre nøkkelarter i terrestriske og marine habitater. Næringsnett og andre relasjoner mellom disse artene er av interesse.

Gruppen gir innsikt i sentrale biologiske prosesser, distribusjonsdynamikk for arter og habitater, samt menneskeskapte påvirkninger på biologisk mangfold i kystsoner og terrestriske økosystemer.

• 1. semester
    BI300F Vitenskapelig kommunikasjons og forskningsmetode - 10 sp (O)

KJ301F Laboratoriesikkerhet master - 0 sp (O)

BIO5020 Landskapsøkologi i naturforvaltningen -10 sp (S)

BIO5009 Biovitenskapelige forskningsseminarer - 5 sp (V)

BI308F Individuelt spesialpensum - 5 sp (V)
    2. semester
    INT5002 Semester i utlandet - 30 sp

eller

GEO5020 Fjernanalyse i naturforvaltningen - 10 sp (S)

BI313F Funksjon og stabilitet i økosystemer - 5 sp (V)

Valgemner - 15 sp (V)
    3. og 4. semester
    BIO5010 Masteroppgave i terrestrisk økologi og naturforvaltning - 60 sp (O)
    O: Obligatoriske emner, S: Spesialiseringsemner, V: Valgfrie emner, sp: studiepoeng

Tabellen overfor viser et forslag til studieløp. Utover de obligatoriske emnene, står du fritt til å sette sammen studieplanen din annerledes, så lenge du oppfyller kravene nedenfor.

Krav til sammensetning av emner i mastergraden

• 10 studiepoeng metodeemne
    • 20 studiepoeng speseialiseringsemner
    • 30 studiepoeng valgemner