Uteområdet som læringsarena

Se studieprogram

Høst 2024 (1. semester)

Vår 2025 (2. semester)

UTEOMRÅDET SOM LÆRINGSARENA - "UTOLA" er et studium som går over to semester og tar sikte på å gi lærere, studenter og gårdbrukere kunnskaper og praktiske ferdigheter slik at uteområdene blir en bedre undervisningsarena enn klasserommet er, når viktige sider av intensjonene i læreplanverket for den 10-årige grunnskolen skal etterleves.

Uteområdet som læringsarena (UTOLA) består av to emner som kan gjennomføres enkeltvis. UTOLA - modul 2 bygger ikke på spesielle forkunnskaper og bygger heller ikke på UTOLA - modul 1. Modul 2 er således en selvstendig enhet.

USL520 Uteområdet som læringsarena - modul 1, 15 stp

USL530 Uteområdet som læringsarena - modul 2, 15 stp

Studentene skal tilegne seg teoretiske kunnskaper, men fremfor alt praktiske ferdigheter til å utnytte ulike naturtyper, kulturlandskap og nærmiljø i undervisningen i skolens ulike fag. Studentene skal utvikle evnen til å gi barn gode opplevelser, skape identitet og gjennomføre variert undervisning som øker muligheten for mestring for langt flere barn enn ved tilsvarende undervisning i klasserom. Aktivitetene skal på den annen side gi felles, konkrete erfaringer som basis for undervisningen i de ulike fag i klasserommet. Slik skal studentene bli i stand til å lære elevene å ta vare på natur, miljø og helse.

Barna tilbringer i dag 190 dager i året i 10 år i grunnskolen. Som motvekt mot mye inneliv har mange skoler de siste årene begynt å praktisere "utedager". Tradisjonell lærerutdanning ved høgskoler og universitet har ikke i tilstrekkelig grad gitt studentene gode nok redskap faglig og metodisk til å gjennomføre uteskolevirksomhet på en tilfredsstillende måte.

"UTOLA" er tverrfaglig i sin natur og undervisningen vil i stor grad bli organisert med lærerkrefter fra flere fag. se emneplanen for detaljer.

UTOLA er inndelt i to deler, del 1 og del 2, som kan tas uavhengige av hverandre. Hver del er på 15 studiepoeng og går hvert annet år. Man får med andre ord 30 studiepoeng over 2 studieår hvis man tar både del 1 og del 2.

Studiet er samlingsbaseert med 3 samliger á to dager i høstsemesteret og 3 samlinger á 2 dager i våremesteret. Undervisning foregår fredag og lørdag. Fredag starter undervisningen normalt kl. 14.00 og varer til kl. 20.00. Lørdag er det undervisning normalt fra 08.30 - 16.00.

Det er en overnattingstur i hvert semester.

Se studieplan og emneplanene for detaljer.

For nærmere beskrivelse av læringsutbyttene, se til emnebeskrivelsene.

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Uteområdet som læringsarena (UTOLA) består av to emner som kan gjennomføres enkeltvis. UTOLA - modul 2 bygger ikke på spesielle forkunnskaper og bygger heller ikke på UTOLA - modul 1. Modul 2 er således en selvstendig enhet.

Dette er en studieenhet som kan være del av en lærerutdanning, men også aktuell som videreutdanningsenhet for lærere. Studiet er rettet mot småskole- og mellomtrinnet i grunnskolen, men kan også være nyttig for førskolelærere.

Studienheten kan videre være et tilbud til gårdbrukere som samarbeider med skoler ved å stille sine gårder, egne ferdigheter og kunnskaper til disposisjon for skoleklasser som gjennomfører undervisning på gården. Planen for studiet bygger på erfaringer fra prosjektet "Gården som pedagogisk ressurs" hvor lærerutdanninga i Levanger har vært en aktiv medspiller.

Studiet har 3 samlinger hvert semester.

Samling 1: UKE 36 (6. - 7. sept)

Samling 2: UKE 39 (27. - 28. sept)

Samling 3: UKE 45 (8. - 9. nov)

Undervisning foregår fortsatt fra kl. 14.00 – 20.00 på fredager og kl. 08.30 – 16.00 på lørdager.

Samlingsdatoene for våren 2025 kommer senere.

Semesteravgift og pensumlitteratur.

To av samlingene i hvert emne innebærer overnatting i nærmiljøet.

Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. Ved behov for digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studentene må selv dekke kostnader til dette.

Vurderingene skal bidra til at studenten utvikler seg personlig. De skal sikre at studenten har tilegnet seg den kunnskapen, ferdigheten og generelle kompetansen som er formulert i læringsutbyttet.
Se emnebeskrivelsene for nærmere informasjon.
Eksamen reguleres av Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet.

 Se emnebeskrivelsene for nærmere informasjon. 

FORSKRIFT OM SKIKKETHETSVURDERING I HØYERE UTDANNING

I lærerutdanningene skal høgskolen vurdere om den enkelte student er skikket for yrket (jfr § 4-10 i Lov om universiteter og høgskoler). Skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studiet, både i den teoretiske og den praktiske delen av studiet.
Vi viser til gjeldende forskrift og tilhørende retningslinjer.