– Å være aktiv i lag med andre gjør deg gladere

Studenter i Namsos
– Å være aktiv i lag med andre gjør deg gladere
Fem sykepleierstudenter i Namsos har utviklet en ide til et nettbasert møtepunkt for ungdommer.

– Det er snakk om en Facebook-side, en nettbasert ungdomsorganisasjon, der ungdommer kan avtale møter.

Det sier student Malin Vanebo Pedersen. Hun deltok i et prosjekt kalt «ACT». Det ble presentert muntlig som del av en hel dag der 3. studieår på sykepleierutdanningen arrangerte framlegg i grupper.

Et fag der man lærer om unge og helse

I auditoriet møter vi Monica Finnanger, universitetslektor i faget og studieleder ved sykepleierutdanningen i Namsos.

– Dette var eksamen i et emne som handler om sykepleie til barn og unge i et forebyggende og helsefremmende perspektiv. I år har vi hatt veldig mange bra prosjekter og framlegg som spenner vidt, fra "Ung og skeiv" til selvmordsforebygging blant unge, sier hun.

Ensomhet er en av årsakene til uhelse blant barn og unge. Så hvordan kan vi forhindre ensomhet? Et godt sted å starte kan være å finne folk som du deler interesser med. Slik sett kan ideen til disse studentene være midt i blinken: Et nettsted der folk knytter kontakt og avtaler aktiviteter ut fra hva de liker.

Finnanger ser på prosjektet som både lettdrevet og universelt.

– De har utviklet et konsept som er lett gjennomførbart og som krever lite ressurser i forhold til effekten det kan ha på unges helse. Det er en forholdsvis nytenkende måte å etablere en ungdomsorganisasjon på, hvor aktiviteten etableres ved bruk av en digital plattform og blir drevet av brukerne selv.

Fem studenter i Namsos, sittegruppe. Foto
Samlet gruppe etter framlegget: Fra venstre: Faezeh Rasekh, Messele Jirru Zeleke, Maria Emmelaine N. Sande, Malin Vanebo Pedersen og Athitaya Pakdeepanchai. Foto: Ole Evjen.

Kan brukes hvor som helst

Vi spør student Malin Vanebo Pedersen hvordan gruppen kom på ideen bak prosjektet.

– Etter feltbesøket, der vi møtte ansatte ved NAV-kontoret på Høylandet for å høre om deres tiltak mot rus og kriminalitet, hadde vi fått mer innsikt i hvilke utfordringer ungdommene har i dag, sier hun.

– Tilbudene til ungdommene i dag koster penger og er ikke like tilgjengelige for alle. Derfor ønsket vi å lage et prosjekt med lav kostnad og som var tilgjengelige for flest mulig. Flere av oss har selv erfart det å flytte fra en liten plass og til en by for å gå på videregående skole, og vet hvordan det kan oppleves.

– Dette prosjektet kan bidra til at det blir enklere for noen å komme i kontakt med andre og bygge relasjoner videre, sier Vanebo Pedersen.   

Mange slutter på organiserte aktiviteter når de kommer i ungdomsårene.

Faezeh Rasekh, student på tredjeåret ved sykepleierutdanningen i Namsos

Selve konseptet har med andre ord en universell utforming, og kan tilpasses til hvilket som helst sted. Hvis du bor i en større by kan du gjøre avtale med noen andre om å dra på kino. Bor du på landet kan det være mer aktuelt å dra til et fint badested som noen vet om.

Interessante tema og fritt utløp for egen kreativitet

Pedersen forteller at gruppa tidlig følte skikkelig eierskap og engasjement for prosjektet, og at det utviklet seg til noe mer enn bare «enda en obligatorisk oppgave».

– Det som var mest interessant med dette gruppearbeidet var feltbesøket og muligheten for å komme i kontakt med noen utenfor skolen. Vi utfoldet stor kreativitet i oppgaveutformingen og var frie til selv å velge hvilket prosjekt vi ville satse på.

Sykepleie rommer så mye mer enn folk flest tror

Vanebo Pedersen sier at arbeidet med oppgaven var en øyeåpner i forhold til hva sykepleie kan være.

– Mange har en oppfatning om at sykepleie handler om at alle skal jobbe med eldre på sykehjem eller innenfor geriatrien. Men i dette emnet fikk vi jobbe kun med barn og unge. Dette ga oss et bredere syn på sykepleiefaget. Sykepleien handler om så mye mer. Det finnes uendelig mange muligheter for videre arbeid med mennesker innenfor alle aldersgrupper.

– Hvorfor kaller dere prosjektet for «ACT»?

– Det tar utgangspunkt i ABC, som er en folkehelsekampanje som Trøndelag fylkeskommune gjennomfører akkurat nå. Her er det et mål at vi innbyggere forbedrer vår psykiske helse ved å holde oss aktive, være en del av et fellesskap og å engasjere oss i meningsfulle aktiviteter. På den måten utfordrer kampanjen etablerte holdninger i helsevesenet.

– ABC står for «Act, Belong, Commit». Vi tar utgangspunkt i «ACT», altså det handlingsrettede – å gjøre noe sammen. Aktivitet gjør oss gladere, og vi blir bedre i stand til å takle hverdagen, sier Vanebo Pedersen.

Kort sagt bygger ABC på tre internasjonale helseråd:

  • Gjør noe aktivt - Act
  • Gjør noe sammen - Belong
  • Gjør noe meningsfylt - Commit

Hvordan kan ABC-modellen forebygge dårlig psykisk helse hos ungdommer?

Problemstillingen bak prosjektet "ACT"

En inngangsport til å bli kjent med folk

– Dere sa noe om at det ikke alltid er så enkelt å få kontakt med folk når du er ny på en plass. Hvordan tror dere at denne digitale møteplassen kan være til hjelp?

– Opprinnelig handlet vårt prosjekt om etablering av en digital ungdomsorganisasjon i Namsos kommune. Men så er jo dette likevel et prosjekt som kan tilpasses alle grupper i samfunnet. Det kan også brukes i byene der sykepleierutdanningen ligger, om det er her i Namsos eller i Bodø. La oss si at du vil studere sykepleie, og du skal flytte til en helt ny og ukjent plass der du ikke kjenner noen. Da er det kanskje lettere å bli med på aktiviteter gjennom denne tjenesten, slik at du faktisk blir kjent med dem du i de neste årene skal tilbringe mye tid sammen med.

– Noen vil kanskje si at det å møtes på internett kan føles litt kunstig?

– Dette prosjektet tilbyr en digital treffplass, men ungdommene som skal delta møtes jo ute i den virkelige verden. Dette kan gjøre det lettere for ungdommen å komme i kontakt med andre, sier Vanebo Pedersen.

– Det starter på internett, og brukerne kan snakke sammen før de møtes fysisk. Muligens blir det da ikke like skummelt å ta kontakt med mennesker man ikke kjenner fra før av. Tenk at du selv er litt sjenert, og du synes det er vanskelig å komme i kontakt med andre ukjente mennesker. Da kan det være lettere for deg dersom dere først har hatt kontakt over internett. Det kan også føles skummelt når man ser en vennegjeng som er samlet, og krevende å komme inn der. Da kan internett være en inngangsport, sier hun. 

Lærdom og opplevelser for livet

Kort oppsummert: hva synes dere er den viktigste lærdommen fra dette arbeidet?

– Det viktigste vi lærte var kanskje hvordan ABC-modellen kan forbedre den psykiske helsen, selv når folk ikke er fysisk aktive. Under dette prosjektet så vi at når folk bare har det hyggelig sammen som en gruppe, vil samværet i seg selv gi mening. Et eksempel kan være å samle en gjeng ved vannkanten, der det er mulighet for å bade, grille, sole seg – og bare være sammen.

Vi må jo ha en voksen person som administrator for siden. Noen må holde kontroll på ungdommen, ellers blir det kaos.

Malin Vanebo Pedersen under spørrerunden etter framlegget
Fire studenter med presentasjon, Namsos. Foto
Svarer på spørsmål etter framlegg. Fra venstre: Athitaya Pakdeepanchai, Malin Vanebo Pedersen, Maria Emmelaine N. Sande og Faezeh Rasekh. Foto: Ole Evjen.

– Jeg synes denne ideen er veldig god. Dersom studentene ikke selv har mulighet til å videreføre den, håper jeg virkelig at det er andre som tar opp hansken, sier faglærer Monica Finnanger.

Litt om emnet
SYK2005 Sykepleie til barn og unge i et forebyggende og helsefremmende perspektiv

Omfang: 5 studiepoeng

Nivå: Bachelor, 3. studieår.

Emnet fokuserer på forebyggende og helsefremmende sykepleie til barn og unge og deres familier. Forhold ved barn og unges psykiske helse, svangerskaps- og barseltid, egen sykdom/funksjonsnedsettelse eller familiære forhold belyses. Studenten får innsikt og forståelse for kompleksiteten og utfordringene målgruppen har i hverdagen. Gjennom prosjektarbeid og forelesere fra praksisfeltet kan studentene tilegne seg praksiserfaringer.

Eksamen består av en skriftlig rapport og en muntlig presentasjon i gruppe.

Kontaktperson