Mange vil gjøre som Cathrine og Mari

To kvinnelige studenter inne i et bibliotek ved en trapp. Foto

Sikter mot master: Cathrine Harsem (21) og Mari Eline Syraksen (23) trives godt med økonomistudiene, og peiler seg nå inn på masterutdanningen i økonomi og administrasjon – også kjent som siviløkonomutdanningen. Foto: Hege Eilertsen/Nord universitet.

Mange vil gjøre som Cathrine og Mari
De begynte på årsstudium, hoppet videre til bachelor og tar sikte på en master. Årets søkertall i Samordna opptak viser at økonomi og ledelsesstudiene er i medvind, både i Nord og i Norge.

Da Cathrine Harsem og Mari Eline Syraksen søkte seg inn på årsstudium i økonomi og administrasjon ved Nord universitet, traff de blink. Studiet ga såpass mersmak at de nå har bestemt seg for å gå hele veien via bachelor- til mastergradsutdanning, og med det bli siviløkonomer.

– Jeg føler at det er et klokt valg. Både for å bli ettertraktet på arbeidsmarkedet, og for å ha noen fortrinn. I tillegg synes jeg masterprogrammet ser veldig interessant ut, sier Syraksen, og får støtte av Harsem.

– Jeg vet at dette er en utdanning jeg vil få bruk for, sier hun.

Utdanning i medvind

Og de er ikke alene om å være begeistret for denne studieretningen. Ferske tall fra Samordna opptak viser nemlig at mange vil studere økonomi og ledelsesstudier.

– Masteren er et «must», så vi skal gå videre, sier Cathrine Harsem.

Hun er snart ferdig med sitt tredje og siste år på bachelorgradsutdanningen i økonomi og administrasjon i Bodø, mens Mari Eline Syraksen har ett studieår igjen før masteren venter.

De peker begge to på en stor fordel ved å studere nettopp ved Nord universitet.

– Det er fint å studere her. Jeg setter veldig pris på at det er en relativt liten campus. Det gjør at man føler seg sett, både av faglærere og de andre studentene. Man forsvinner liksom ikke i et folkehav, og det betyr mye, sier Syraksen.

Mange fordeler: – Det er fint å studere her. Jeg setter veldig pris på at det er en relativt liten campus, sier Mari Eline Syraksen (til venstre), og får støtte av medstudent Cathrine Harsem. Foto: Hege Eilertsen.