Akademisk hyllest til Bodø/Glimt

Bodø/Glimt
Akademisk hyllest til Bodø/Glimt
Hva er likheten mellom Drillo, Nils Arne Eggen, Ståle Solbakken og Kjetil Knutsen? Alle er lærerutdannet. – Det er interessant, sier Nord-forsker.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Nok en gang har Bodø/Glimt skrevet seg inn med gullskrift i norsk fotballsammenheng. I 2020 leverte de den mest imponerende sesongen i norsk klubbfotball noensinne. I år forsvarte de gullet, noe som er en minst like imponerende prestasjon. De siste 40 årene er det kun tre andre klubber i Norge som har klart dette kunststykket. Det sier det meste.

I tillegg har klubben levert internasjonale prestasjoner og resultater som vekker oppsikt, der nedsablingen av selveste Roma på Aspmyra er selve rosinen i pølsa.

Blant de som følger klubben ekstra tett finner vi forsker Mads Skauge ved Nord universitet.

–  Bodø/Glimt er sannsynligvis Nordens beste lag, sier Skauge, og begrunner:

– Det er måten Glimt lykkes på som er unik. Jeg har sett alle kampene siden høsten 2018, og jeg har fortsatt til gode å se at de blir dominert. De blir aldri utspilt, selv ikke på bortebane mot Milan og Roma.

En pedagogisk tilnærming til suksess

Universitetslektor Mads Skauge er idrettssosiolog og har forsøkt å sette Bodø/Glimts suksess i en universitetsfaglig kontekst. Skauge peker på til sammen åtte suksesskriterier, der pedagogisk tilnærming er et av de mest spennende sett fra et akademisk perspektiv.

I Roma. Mads Skauge og samboer Kristin Alfheim Vinje var tilstede da Bodø/Glimt spilte uavgjort 2-2 mot Roma.  Foto: Privat

– Jeg kommer selv fra Halden og blir nok derfor aldri akseptert som en ekte Glimt-supporter. Samtidig er ikke Kvik Halden en direkte konkurrent, så jeg lar meg lett rive med av Bodø/Glimt. Klubbens suksess er helt uvirkelig og jeg føler meg faktisk som en del av det. Stemningen i Roma var helt vanvittig, med over 1500 tilreisende fra Bodø, sier Skauge.

– Glimts pedagogiske tilnærming er interessant. Det er flere i klubben med lærerutdanning, noe som er en veldig god basis. Se bare på Nils Arne Eggen, Drillo og Ståle Solbakken, som alle er lærerutdanna. Det samme er Kjetil Knutsen. Det hjelper ikke med kunnskap om man ikke kan formidle den på en enkel og klar måte, sier Skauge og utdyper:

– Det virker som de er pedagogisk veldig dyktige i Glimt. Mitt inntrykk er at de har en slags sosiokulturell tilnærming til læring, der prinsippene om læring i fellesskap står sterkt. Klubben har noen læremestere og rollemodeller, som Patrik Berg og Ulrik Saltnes, som trekker de andre opp, sier han.

Åtte suksesskriterier

Forsker Mads Skauge sier videre at det er vanskelig å identifisere Glimts suksessoppskrift uten å ha inngående kjennskap til hva klubben faktisk gjør og ikke gjør. Sett utenfra har han likevel latt seg friste til å lansere i alt åtte kriterier til klubbens vanvittige suksess:

1. En pedagogisk tilnærming.

2. Oppbygning i førstedivisjon. Knutsen og laget fikk bygge seg opp i førstedivisjon i 2017, hvor unge talenter fikk sjansen og gikk under radaren.

3. Tillit fra styret. Styret viste tillit til prosjektet da Knutsen ble resignert når det buttet noe i 2018.

4. Rolige omgivelser. Hadde Glimts suksess skjedd i Oslo eller Bergen, hadde folk gått bananas. I Bodø er det avmålt applaus. Det ligger en slags beina-planta-på-jorda-holdning i den nord-norske folkesjela.

5. Fra resultat til prestasjon. Glimt-leiren påpeker stadig sin opptatthet av prestasjon fremfor resultat, fordi gode prestasjoner over tid leder til gode resultater. Glimt forsvarer aldri en ledelse, og går alltid for et mål til. Dette er Eggens godfotteori i praksis: gjør det du er god på så ofte som mulig fordi det er selvforsterkende, og gjør minst mulig av det du er dårlig på eller ikke har trent på.

6. Spillelogistikk. Glimt har en tydeligere spillestil enn noen andre i Norge. Dette forenkler spillerlogistikken fordi man vet hva man ser etter. Glimt ser etter rollespillere med en konkret rollebeskrivelse, og da spiller det ingen rolle om de hentes fra benken i klubber på et lavere nivå.

7. Klubbutvikling. Det har foregått en moderat og fornuftig satsing med vekt på flere dimensjoner samtidig: akademiet og NTG-samarbeid, opprustning av det medisinske apparatet, mental trening etc. Glimt er best på det som er gratis, nemlig toppidrettskultur.

8. Knutsens genialitet. Knutsen er trolig den beste klubbtreneren i Norge post Eggen, og han er ennå ung i trenerøyemed. Det er bare for Glimt-supportere å håpe at prinsippene i Glimt-suksessen er forankret på flere plan i klubben. For på et aller annet tidspunkt er ikke lenger Knutsen Glimts.

Lærere. Både Kjetil Knutsen og Asmund Bjørkan har bakgrunn som lærere. Sistnevnte har også en master i praktisk kunnskap fra Nord universitet. ​Foto: Kent Even Grundstad

​ Hvilken betydning vil du si at Bodø/Glimts suksess har?

– Jeg vil si det sånn at Glimts suksess gir alle en grunn til å drømme og tenke at «det kunne vært mitt lag». Glimt har gjort det uten å ha store ressurser. De har kun gjort gode valg over flere år og viser hvor langt man kan komme med god klubbdrift. Jeg tror det er nettopp fordi det er så gjenkjennbart at Glimt er så populære, ikke bare i Bodø og Nordland, men omtrent over hele landet. De viser at det er mulig for alle.​