Åpner universitetsskole og universitetsbarnehage på Nesna

Prodekan for utdanning Vegar Sellæg
Åpner universitetsskole og universitetsbarnehage på Nesna
– Dette er viktig både for å utvikle utdanningene våre og for å utvikle barnehagene og skolene, sier prodekan for utdanning Vegar Sellæg.

Han er glad for at partnerskapet med universitetsskoler og universitetsbarnehager nå etableres på Nesna.

– Dette er et viktig samarbeid både for Nord universitet og for Nesna skole, sier Sylvi Irene Bratteng, studieprogramkoordinator for grunnskolelærerutdanningen ved Nord universitet på Nesna.

Sylvi Bratteng avbildet utendørs på Nesna

Sammen med rektor Joakim Einmo og lærer Elisabeth Rikheim gleder hun seg til åpningen onsdag.

– Dette er en fin formalisering og videreutvikling av samarbeidet som alltid har vært mellom oss, sier Bratteng.

Skal utvikle både utdanningene og skolene og barnehagene

Målet med universitetsskolene og universitetsbarnehagene er å styrke samarbeidet mellom utdanningene og barnehagene og skolene.

Ordningen med universitetsskoler og universitetsbarnehager har tre hovedformål:

• Studentene ved grunnskolelærerutdanningen og barnehagelærerutdanningen skal sikres praksis av høy kvalitet.
  • Det skal gjennomføres forsknings- og utviklingsprosjekter hvor studenter, forskere og skoleansatte deltar.
  • Det skal legges til rette for kompetanseutvikling i skolene og i barnehagene og i lærerutdanningen.

Kl. 10.00: Offisiell åpning av universitetsbarnehage. Sted: Nesna barnehage
Kl. 12.00: Offisiell åpning av universitetsskole. Sted: Nesna skole.

Rektor Joakim Einmo og lærer Elisabeth Rikheim avbildet utendørs
Rektor Joakim Einmo og lærer Elisabeth Rikheim. Foto: Hilde Falch, Nesna kommune.