– Begynn med å vise frem det kule med samisk kultur

Torjer Olsen er professor ved UiT. Her står han på scenen.

IKKE VÆR REDD: Mange lærere er redde for å gjøre feil når de skal undervise om samisk, og mange velger å leie inn folk. – Omfavn kunnskapsløsheten din og bygg egen kompetanse steg for steg, sier professor Torjer Olsen. Foto: Nina Kjeøy

– Begynn med å vise frem det kule med samisk kultur
Tiden har kommet for å legge fra seg berøringsangst i undervisningen om samisk, mener professor Torjer Olsen.

Samiske samfunn er levende, kraftfulle og energiske. Når vi underviser om samisk, så må vi ta utgangspunkt i nettopp dette. Torjer Olsen, professor ved UiT, mener at det er på tide å kvitte seg med berøringsangsten for det samiske.

Det kom frem under den to dager lange konferansen "Samisk i samtiden. Samisk kunst og kultur i opplæringen". Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS), Nord universitet, var hovedarrangør av konferansen, og salen ved Scandic Havet i Bodø, var fylt til randen.

Omfavn kunnskapsløsheten

Torjer Olsen mener at mange etterspør kunnskap og sliter med å vite hva man skal undervise i og om når det kommer til det samiske.

– Mitt råd til lærere er: Omfavn kunnskapsløsheten din!, sier Olsen.

Han mener tiden er kommet for å legge bort frykten for å gjøre noe feil. Han oppfordrer lærere til å ta med seg kunnskapsmangelen inn i klasserommet og si at "i dag skal vi lære om samisk historie og det kan jeg nesten ingenting om. Kan ikke dere bli med meg og finne ut hva vi skal lære oss." Så lenge man har med seg en sensitivitet inn i undervisningen, og en etisk vurdering, så kan en bygge kunnskap steg for steg.

– Begynn med å vise det kule og det som er gøy med samisk kultur. Samiske samfunn er levende, kraftfulle og energiske! Vi kommer tidsnok til det vanskelige, det mørke og fornorskingsprosessen, sier Olsen.

Levende, kraftfullt og energisk – også i dansen

Olsen manet til å begynne i det små med å bygge kunnskap. Gjør det enkelt. Bestem deg for å hilse på samisk en dag i uken.

– Så bygger du kompetansen steg for steg, sier Olsen, og mener at det ikke må bli slik at man leier inn noen for å undervise om samisk i stedet for å bygge institusjonell kunnskap.

En som klarte å vise frem det levende, kraftfulle og energiske i samisk kultur, var danseren, musikeren og forskeren Ola Stinnerbom. Han trollbandt publikum med sin opptreden (bildet under).

TROLLBANDT PUBLIKUM: Da musikeren, forskeren og danseren Ola Stinnerbom først ønsket å utforske samisk dans, fikk han beskjed om at samer ikke danset. Men han fant den samiske dansen. Foto: Nina Kjeøy

Demokrati og forståelse

Professor Claudia Lenz i Dembra fremhevet hvor viktig de estetiske læringsprosessene er for å bidra til å forebygge og motarbeide fordommer, gruppefiendtlighet og utenforskap i skolen. Dette handler om demokrati og forståelse.

Den ferske rapporten som kom i sommer fra sannhets- og forsoningskommisjonen, kan betraktes som en langlesing i hvordan samene har blitt konstruert som "de andre".

– Vi må forebygge det å gjøre folk og grupper tause og usynlige, sa Lenz. Inkludering og deltakelse, kunnskap og kritisk tenkning, mangfoldskompetanse, eierskap og forankring, samt skolen som helhet, er nøkkelbegreper for å lykkes med dette.

SAMISK INN I SKOLEN: Å identifisere og løfte fram ulike perspektiver og nye stemmer knyttet til samisk kunst og kultur i lys av rammeplan for barnehagen, LK20 og nasjonale retningslinjer for lærerutdanningene, var gjennomgående i programmet på konferansen "Samisk i samtiden. Samisk kunst og kultur i opplæringen". F.v. Claudia Lenz, Torjer Olsen og daglig leder for Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen, Nord universitet, Ann Karin Orset. Sistnevnte var hovedarrangør av konferansen. Foto: Nina Kjeøy.

Tårer og sterke historier

Flere med samisk bakgrunn fortalte sterke historier om erting, mobbing, hetsing både før og i dag.

Illustratør Katarina Blind var en av dem som fortalte en sterk og personlig historie fra scenen. Hun berørte mange.

STERK HISTORIE: Illustratør Katarina Blind beveget salen med en sterk personlig historie og et engasjert innlegg. Hets var noe hun opplevde i egen barndom. Foto: Nina Kjeøy

– For mange samer er hets en del av hverdagen. Hverdagsrasisme er gjerne en stille, subtil og sofistikert form for rasisme, sier Blind.

Hun opplyser at samer i dag rapporterer at de opplever mer hets enn andre, og at det er en overrepresentasjon av samer som opplever hets og diskriminering.

Hun viste frem illustrasjonene sine om samehets i Stormen bibliotek, som en del av konferansen.

SAMEHETS: Katarina Blind viste frem illustrasjoner om samehets i Stormen bibliotek. Foto: Nina Kjeøy

Netthets-kofte vakte oppmerksomhet

Charlotte Solli Larsen fortalte om kofta som identitetsmerke for samer, og hvordan en må regne med å få slengt dritt etter seg hver gang en velger å ta på seg en kofte.

– Kofta er vårt sterkeste identitetsmerke. Vi er en minoritet, vi er få og vi er sårbare, sier Solli Larsen.

Selv ble hun tidlig i oppveksten forberedt på at det kom til å bli en del hets. Kanskje nettopp derfor kreerte Solli Larsen ei netthets-kofte. På en egendesignet kofte har hun skrevet inn hetsen samer ofte får slengt etter seg.

– Vi må bygge neste generasjon til å være hardhudet. Jeg må være det. Jeg har en sønn på to år, og jeg velger å være åpen med han om hetsen, sier Solli Larsen (bildet under), som ikke er redd for å ta opp kampen.

UREDD: Charlotte Solli Larsen har designet en egen kofte der hun har skrevet på hetsen som samer ofte opplever i hverdagen. Foto: Nina Kjeøy