Besøket på Andøya Space ble en øyeåpner

Studenter på ekskursjon på Andøya Space
Besøket på Andøya Space ble en øyeåpner
– Før vi dro til Andøya Space var romteknologi noe fjernt og langt fra min virkelighet. Nå vet jeg at det finnes et hav av forretningsmuligheter i verdensrommet.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Det sier Markus R. A. Olsen. Han studerer Master i entreprenørskap og forretningsutvikling på Handelshøgskolen, Nord universitet, og var nylig på en ukes studietur til Andøya Space.

Nord universitet og Andøya Space har nylig inngått et strategisk samarbeid, og dette var et av de første treffpunktene. Allerede nå er planlegging av neste års studietur i gang, som en del av kurset «ENT5013 Idesøk og Entreprenørielle muligheter».

Mulig å satse på romteknologi

– Romteknologi er i utgangspunktet fjernt, men det har endret seg etter denne turen, sier Markus, som tror det kan være en øyeåpner for entreprenørskapsstudenter å se på nært hold at det er mulig å satse stort og tenke utenfor boksen.

– Det har også vært relevant å lære om hvordan bedrifter anvender romteknologi for å holde øye med konkurrenter, og maksimere omsetningen.

Utforsket potensial for kommersialisering

I løpet av studieoppholdet fikk studentene omvisning på senteret, fra kontrollrom og vakttårn, til rakettverksted og oppbyggingen av en ny rakettplattform.

– I løpet av uken jobbet studentene med å utforske kommersialiseringspotensiale til forretningsideer basert på romfartsteknologi, samtidig som vi fikk et innblikk i romindustrien, romnasjonen Norge, satellitter, romraketter, historien til Andøya Space, og alt som hører mer. Dette handler om avansert teknologi som de fleste av studentene hadde lite kunnskap om fra før av, så studentene har virkelig sprengt grenser, sier Iselin Kristine Mauseth Steira, førsteamanuensis ved Handelshøgskolen og ansvarlig for ekskursjonen.

Iselin Kristine Steira
Iselin Kristine Mauseth Steira, førsteamanuensis ved Handelshøgskolen og ansvarlig for ekskursjonen.

Viktig med gode samarbeidspartnere

Også Sara Gjerlev ser relevansen for videre karriere.

– De tydeliggjorde for oss viktigheten av innovasjon i verdensrommet, som en forløper til innovasjon i andre deler av samfunnet. Det er selvsagt et komplekst og bredt felt, som det kan virke overveldende å begi seg utpå i et forretningsperspektiv. Men med gode samarbeidspartnere og kompetanse er det absolutt et stort potensial, og mange problemer kan løses ved hjelp av romteknologi, sier hun.

Andøya ekskursjon studenter Markus Olsen og Sara Gjerlev
Relevans for videre karriere. Markus Olsen og Sara Gjerlev var to av studentene som fikk repetert teknologi og fysikk i kombinasjon med forretningsutvikling​.

Fullt fokus på tyngdepunkt og balanse

Studentene fikk prøve seg på å lage papirraketter som ble skutt opp ved hjelp av lufttrykk, og de fikk repetert både vektfordeling, tyngdepunkt og balanse.

– Studentene gikk med liv og lyst inn for oppgaven, sier Iselin, og forteller om en morsom og lærerik prosess som fikk i gang konkurranseinstinktet hos de fleste. Steira mener det er svært relevant å omfavne at Norge er en romnasjon med teknologi i verdenstoppen. Markus er enig.

Norge i front

– Denne høyteknologiindustrien står for økende verdiskaping med en omsetning på ca. åtte milliarder kroner årlig, bare i Norge. Romvirksomhet er noe av  kjernen i dagens høyteknologiske samfunn, både direkte og indirekte. Uten romteknologi ville ikke samfunnet ha operert slik det gjør i dag med værmeldinger, data- og telenettverk, navigasjon osv. Det er derfor et svært aktuelt tema som står sentralt i videreutvikling og forskning. Det finnes mange uutnyttede og spennende muligheter innenfor både ny- og eksisterende teknologi som kan løse problemer og utfordringer vi ikke kan i dag. For oss som skal lære om nye markeder og forretningsmuligheter, er dette midt i blinken, avslutter Markus Olsen.​