Fra saks og hårspray til spade i sandkassa

Siv Torunn Hamarsland er barnehagelærerstudent
Fra saks og hårspray til spade i sandkassa
Hun er utdannet frisør og var i yrket i seks år. Nå går hun på barnehagelærerutdanningen i Bodø. – Det var som å komme hjem.

Siv Torunn Hamarsland (37) hadde ingen planer om å ende opp på barnehagelærerutdanningen i Bodø. Hun var yrkesaktiv frisør og godt etablert. Men en dag sa kroppen stopp og kronisk senebetennelse gjorde at hun måtte forlate yrket.

Dermed startet historien om hennes nye karriere.

Alltid villet jobbe med barn

Selv om Hamarsland ble frisør, har det alltid vært et iboende ønske om å jobbe med barn og unge.

– Da jeg selv gikk på skolen var jeg leksehjelp for yngre barn. Det var gøy og givende å se at ungene mestret det jeg hjalp dem med, sier hun.

Hun forteller at frisøryrket var gøy, men da helsa satt en stopper, stod hun på stedet hvil og ante ikke hvilken retning hun skulle gå i. Tilfeldigheter førte henne til ulike jobber der hun fikk jobbe med små barn.

Vikarjobbene på SFO og i barnehage gjorde at jeg skjønte at jeg må utdanne meg så jeg får jobbe med barn resten av livet

Siv Torunn Hamarsland

Ansatte i barnehagene er engler og superhelter

Hamarsland fikk i 2021 en datter, og dette ble en vekker for henne, spesielt etter at datteren begynte i barnehagen.

– Når jeg så hvor utrolig viktig de som jobber i barnehagen var for min datters utvikling, måten de møtte henne på, og hvor omsorgsfulle de var både mot henne og meg som ny forelder, tenkte jeg at dette må være perfekt for meg. Jeg ville være som dem, sier hun.

Ofte på tur i Bodømarka: Siv Torunn Hamarsland og datteren Sarah (2) på tur i skogen i Bodø. Foto: Privat.

Får lønn for strevet

Hamarsland måtte imidlertid jobbe for å komme seg inn på barnehagelærerutdanningen, for med fagbrev som frisør og uten generell studiekompetanse, måtte hun ta seks fag som privatist for å få studiekompetansen på plass før hun kunne søke.

– Det har vært en vei for meg å komme meg inn på barnehagelærerutdanningen, men det er uten tvil verdt det, sier hun og legger til at hun er i «studentmodus» etter å ha tatt opp fag de siste årene.

Gode medstudenter er gull verdt

Hamarsland synes klassemiljøet er veldig bra, og forteller om både gode, faglige diskusjoner og sosiale treff med medstudenter, til tross for stort aldersspenn mellom dem.

– Jeg er den eldste her, men vi er flere på min alder og med små barn, og vi har det morsomt mens vi lærer, sier Hamarsland som er strålende fornøyd med studenttilbudene i Bodø.

Oppfordrer flere å søke

– Det er faktisk så bra at jeg kan levere datteren min i barnehagen når jeg har eksamen, selv utover ordinære åpningstider, sier hun og anbefaler også andre som er i samme situasjon som henne å søke utdanningen.

– Du lærer masse om omsorg, lek, danning, pedagogikk og trygghet, ja de absolutt viktigste plattformene et barn trenger. Er dette deg, så anbefaler jeg deg å søke og bli en del av gjengen vår, oppfordrer Hamarsland entusiastisk.

Fra venstre Siv Torunn Hamarsland (37) og Isobel Stoum (22). De er to av fremtidens barnehagelærere og er glade for sitt utdanningsvalg.

Barnehagelærerutdanning bachelor, campusbasert - Bodø

Studiepoeng: 180