Går rett til revisjonsjobb

Studentportrett-Ole-Albrekt-Egeland
Går rett til revisjonsjobb
Ole (24) kom fra det blide Sørlandet for å prøve noe helt nytt. Etter fullført masterprogram er det ingen tvil: Han blir i Bodø.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Etter fem år ved Handelshøgskolen Nord (HHN) har den snart nyutdannede siviløkonomen signert arbeidskontrakt innen revisjon. Ole Albrekt Egeland stortrives i Bodø, og har rett og slett bestemt seg for å bosette seg i studentbyen sin.

Siviløkonomutdanningen (Master of Science in Business) ved Nord har skåret sammenlagt høyest i landet på siste studentbarometer, sammenlignet med gjennomsnitt av alle økonomisk - administrative fag. Dette gjaldt blant annet innenfor områdene undervisning, veiledning og læringsmiljø, og helhetlig sett lå landsgjennomsnittet på 4,1 poeng, mens studentene ved HHN slo til med 4,9 av en maksimum prosentsum på 5.

Modellen med mulighet for å bygge på en bachelor i enten økonomi og ledelse, eller økonomi og administrasjon, har vist seg å være en nøkkel til at flere har valgt å legge sin masterutdanning til Bodø.

– Klart vi er stolte over å ha de beste resultatene og de mest fornøyde studentene, sier Hanne Stokvik, studieprogramansvarlig ved HHN.

Studentene kommer fra hele landet

–  Vår attraktive siviløkonomutdanning tiltrekker seg studenter fra h​ele landet, og vi har i tillegg mange internasjonale studenter. Vi utdanner endringsagenter som kan reflektere og analysere, og bruke både digitale og vitenskapelige verktøy for å løse utfordringer, sier Stokvik.

– Med en master i økonomi og administrasjon står mange dører åpne, mener Ole.

Etter jobbing i familiefirma og «gapyear» på folkehøgskole, stod først bachelor med fordypning i internasjonalt entreprenørskap på programmet. Da han tok fatt på de to siste årene i masterprogrammet, var det med fordypning i innovasjon og entreprenørskap.

– Jeg hadde bestemt meg for å styre unna de største studentbyene, og ser i ettertid at det var et smart trekk, sier Ole.

I Bodø stod nemlig spennende oppgaver og verv nærmest i kø.

–  I et mindre studiemiljø får du annerledes muligheter, og du får sjansen til å skille deg ut, sier Ole.

Spennende by – med et næringsliv i vekst

Som tidligere mentor for studentforeningen SPARK NORD har han de siste årene bidratt med gratis veiledning innen entreprenørskap til medstudenter med en forretningside.

– En fantastisk mulighet til å skaffe seg erfaring, sier Ole, som nylig takket av som SPARK-leder. Nå er det innspurt på masterprogrammet, før ny jobb i et av byens revisjonsfirmaer.

Utdanningen utvikles kontinuerlig for å tilpasse seg både samfunnet, næringslivet og studentenes behov. Og nettopp at Bodø er en by i vekst, med et tøft næringsliv som vil opp og frem, mener Ole påvirker studiemiljøet ved HHN.

– Det er gøy å observere dette fra sidelinjen, og den råskapen som preger utviklingen i Bodø akkurat nå, går rett inn i tankegangen til SPARK: Tro på deg selv og din idé, sier Ole, som ser fram til å skaffe seg større tyngde innen økonomi. ​

Siviløkonom, Master of Science in Business,
5-årig

Studiepoeng: 300