Her kan du engasjere deg!

Engaging Nord flytter inn i nye lokaler i Torggården

Gledes: Masterstudent Sarah Brustad gleder seg sammen med Ellinor Ida Jenssen Kirkfjell og Line Mathilde Karlsen, over at Engaging Nord nå få et eget lokale i Torggården på campus Bodø. Foto: Lise Fagerbakk

Her kan du engasjere deg!
Kom som du er! Engaging Nord inviterer alle Nords studenter til en sosial og kreativ sone på campus Bodø.

Engaging Nord, som er innovasjonsmiljøet på Nord universitet, flytter om kort tid inn i første etasje i Torggården, Nord universitet campus Bodø. I tiden framover vil studenter og ansatte sammen sette sitt preg på arealene. Offisiell åpning blir annonsert, men det blir rundt høstens semesterstart.

– Arealet skal fylles med aktiviteter og blir for alle studenter på Nord som har lyst å komme for å være sosial, eller at de har en idé og har lyst til å være kreative. Vi ønsker et levende lokale, sier Ellinor Kirkfjell ved Nord universitet, Handelshøgskolen (HHN).

Rom for alle

Arealet har flere rom og deles i tre soner; kjøkken med benker og stoler. SPIR inkubator; her holder studentbedriftene til og der blir det begrenset adgang.

– Her skal studentene våre inn. Alle med en forretningsidé kan søke om å bli en del av inkubatoren, sier Kirkfjell.

To damer i døråpning. Foto
Forretningsidé: Kirkfjell og Karlsen i døråpningen inn til det som blir Inkubator SPIR. Foto: Lise Fagerbakk.

Flere studentbedrifter er allerede etablert og blir også del av inkubator-rommet. Noe masterstudent Sarah Brustad ser fram til. Hun og hennes medstudenter har etablert en bedrift som skal utforske nye forretningsideer rundt bruken av fiskeskinn.

Studentene blir ikke bare en del av inkubator-rommet. De får være med å sette sitt designpreg på hele lokalet. Også aktivitetsrommet SPIR, vegg i vegg med inkubatoren.

Neon-skilt

I motsetning til inkubatoren, hvor det blir begrenset adgang, blir dette rommet for alle. Noe som innebærer at rommet kan leies til ulike aktiviteter.

– Vi skal ha ulike aktiviteter her, workshops og arrangementer. Det står en prosjektor og lerret her, men vi skal inn med andre aktiviteter også. Dette er ikke bare for studenter som har en forretningside, det er for alle, sier Kirkfjell.

Du vil ikke slite med å finne fram. Engaging Nord har nemlig fått godkjent neon-skilt.

– Vi vil sette opp ett skilt i retning kantina og hovedbygget. Hovedinngangen til lokalet blir på baksiden av Torggården, ved Kudalsveien og busstoppet, forklarer hun.

Inngangsparti ved bygg med snø, buss, vei og parkeringsplass. Foto
Inngang: Innovasjonsmiljøet ved Nord universitet vil rundt semesterstart 2024 få hovedinngang på baksiden av Torggården, ved Kudalsveien. Foto: Lise Fagerbakk.